PaedDr. Jana Verešová, PhD.

autor/garant

UID: 
PaedDr. Jana Verešová, PhD.
Priezvisko: 
Verešová

Škola a školské zariadenie majú zaistiť každému dieťaťu/žiakovi možnosti plného rozvoja jeho potenciálu, podporovať jeho všestranný rozvoj, umožniť každému dieťaťu/žiakovi, aby robilo pokroky smerom k dosiahnutiu cieľov. V každej škole alebo školskom zariadení sa pedagogickí zamestnanci stretávajú s rôznymi odborno-metodickými problémami v praxi, ktorých zistenie a riešenie je podstatnou  súčasťou zlepšenia výchovnovzdelávacieho procesu.

Súčasná doba prináša mnoho informácií o potrebe integrácie žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) do bežných škôl. Od kvalitnej integrácie je len
krôčik k vytvoreniu inkluzívneho prostredia, ktoré by malo byť cieľom výchovnovzdelávacieho
procesu, ale aj bežného života v spoločnosti. Pedagogickí zamestnanci k téme
integrácie a inklúzie zaujímajú rôzne postoje. Za základné problémy považujú slabú
informovanosť a neprepojenosť teórie s praxou. Je však veľmi dôležité uvedomiť si, že tvorba

Pri práci s deťmi a žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) je veľmi dôležité si pamätať, že každý človek potrebuje vo svojom živote dodržiavať určitý systém a mať určitú mieru predvídateľnosti. Nájsť systém učenia sa jednotlivých  žiakov je náročnou úlohou učiteľa. Práve žiaci so ŠVVP majú problémy s výberom vhodnej metódy a spôsobov učenia sa. Jednou z možností, ako si dieťa so ŠVVP dokáže zaznamenať informácie a následne ich pretransformovať do využiteľných súvislostí, je grafická podpora a vizualizácia.

Autori: 

J. Verešová

Tento metodický materiál je obsahovo zameraný na teoretické, odbornometodické, didaktické a praktické návody na prácu so zdravotne oslabenými deťmi vo voľnočasových aktivitách. V texte sú uvedené praxou overené príklady korekčných cvičení pre jednotlivé zdravotné oslabenia.

Publikácia je zameraná na aplikáciu informačno-komunikačných technológiu vo výchovnom procese v školských výchovných zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach. Ponúka príklady aktivít s využitím IKT, ktoré môžu pedagógovia a vychovávatelia využívať v rámci prípravy na vyučovanie a v rámci aktivít realizovaných s deťmi a žiakmi vo voľnom čase.

Učebný zdroj obsahuje základné pojmy a charakteristiky týkajúce sa detí a žiakov so sluchovým postihnutím, možnosti ich vzdelávania, ako aj problémy pri ich vzdelávaní. Prináša aj poznatky a názory nepočujúceho pedagóga na doterajší spôsob vzdelávania detí a žiakov so sluchovým postihnutím, na možnosti ich rozvoja. Praktickú časť tvorí súbor hier pre deti a žiakov z intaktnej populácie, v ktorých si môžu vyskúšať, aké náročné je dorozumievať sa a vyjadrovať sa bez používania verbálnej komunikácie.

Autori: 

M. Mikuška, O. Nestorová, J. Verešová

Cieľom učebného zdroja je oboznámiť vychovávateľov so základmi práva a právnych noriem, ktoré im môžu byť v ich práci prospešné. Okrem teoretickej časti obsahuje aj opis modelových situácií, s ktorými sa vychovávateľ môže vo svojej praxi stretnúť a ktoré súvisia s uplatnením práva. V jednotlivých modelových situáciách autori ponúkajú aj návody na využitie podpornej dokumentácie vhodnej na riešenie vzniknutých problémov v pedagogickej praxi.

Cieľom učebného zdroja je ponúknuť vychovávateľom pomoc pri plánovaní ich činností. Okrem teoretickej časti obsahuje najmä súbor aktivít v jednotlivých tematických oblastiach výchovy ako predlohu na plánovanie aj praktickú realizáciu výchovno-vzdelávacej činnosti.

Autori: 

J. Verešová

Využitie tancov a tanečných aktivít má významné uplatnenie vo výchovno-vzdelávacom procese v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach, ako aj v špeciálnych výchovných zariadeniach. Publikácia slúži ako návod pre vychovávateľov, ktorí majú záujem rozvíjať pozitívne vlastnosti detí, vplývať na ich zdravotný stav a v neposlednom rade modernizovať a inovovať svoje výchovné pôsobenie. Nie je určená len pre vychovávateľov, ktorí v oblasti využívania tanca a tanečných aktivít už realizujú výchovné aktivity.

Hlavným cieľom učebného zdroja je poskytnúť účastníkom vzdelávacieho programu Ľudové zvyky, tradície a remeslá vo výchove mimo vyučovania relevantné a užitočné informácie, ktoré im umožnia získané vedomosti transformovať na tvorivé aktivity vo výchove mimo vyučovania.

Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je získať špecifické profesijné kompetencie pre tvorbu, realizáciu a hodnotenie individuálnych výchovno-vzdelávacích programov pre žiakov s tzv. špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä kompetencie súvisiace s efektívnou spoluprácou v multidisciplinárnych tímoch.

Obsahom vzdelávacieho programu je súhrn teoretických vedomostí a praktických zručností pedagogických pracovníkov na podporu a rozvoj využívania oblastí výchovy vo voľnom čase v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach pri plánovaní a realizácii aktívneho využívania voľného času detí a žiakov.

Vzdelávací program Formovanie právneho vedomia vychovávateľa má poskytnúť vychovávateľom základné teoretické informácie z oblasti teórie práva, rodinného práva, trestného práva a ľudskoprávneho minima a prostredníctvom jednotlivých modelových situácií poskytnúť aj návody na využitie podpornej dokumentácie vhodnej pri riešení vzniknutých problémových situácií v pedagogickej praxi.

Vzdelávací program je zameraný na získanie základných praktických zručností pedagógov pri vzdelávaní žiakov so sluchovým postihnutím (prstová abeceda, základy posunkovanej slovenčiny), na získanie kompetencií projektovať prípravy na výchovno-vzdelávaciu činnosť pre žiakov so sluchovým postihnutím, na využívanie nadobudnutej slovnej zásoby posunkovanej slovenčiny a na využívanie totálnej komunikácie v pedagogickej praxi.

Program je zameraný na rozvíjanie príslušných profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pracujúcich s deťmi a žiakmi so sluchovým postihnutím, na rozvíjanie ich odborných a pedagogických vedomostí a zručností k prekonávaniu komunikačných bariér vo výchove a vzdelávaní žiakov s poruchou sluchu v predškolských zariadeniach, v základných a stredných školách a v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach.

Vzdelávací program zameraný na vysvetlnie teórie farieb, kompozície a na prehlbenie poznatkov o základných výtvarných technikách a ich využití pri výtvarných aktivitách vo výchove mimo vyučovania

Zámerom programu je nadobudnutie kompetencie plánovať a projektovať činnosť vo výchovnom zariadení, vedieť navrhnúť projekt atestačnej práce na prvú atestáciu. Absolvovaním vzdelávania bude vychovávate vedieť stanoviť odborno-metodický problém svojej pedagogickej činnosti a písomne do práce spracovať uplatnenie tvorivých skúseností pri jeho riešení.

Program je zameraný na zvyšovanie úrovne poznatkov a zručností vychovávateľov zamerané na využívanie projekčnej techniky a interaktívnej technológie vo
výchovno-vzdelávacích zariadeniach, najmä pri príprave na vzdelávanie a vo vzdelávacej TOV.

Zámerom programu je inovovať informácie vychovávateľov o využívaní tanca a tanečných aktivít v rámci mimoškolskej činnosti detí a žiakov vo výchovno-vzdelávacích zariadeniach. Rozšíriť a prehĺbit odborné vedomosti a praktické zručnosti v oblasti využívania tanca a tanečných aktivít v mimovyučovacom a výchovnom procese.

Program je zameraný na zvyšovanie profesijných kompetencií, poznatkov a zručností vychovávateľov potrebných na výkon pedagogickej činnosti zameraných na využívanie ľudových zvykov, tradícií a remesiel vo výchovnovzdelávacom
procese.

Aktualizovať a udržať profesijné kompetencie, poznatky a zručnosti vychovávateľov v oblasti využívania netradičných hier, aktivít a ucelených zážitkových programov pre potreby inovácie práce v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach.

Program je zameraný na aktualizovanie profesijných kompetencií vychovávateľov zameraných na využívanie prvkov zdravotnej telesnej výchovy pri plnohodnotnom a aktívnom využívaní voľného času