Publikácie
![]() |
Plánovanie profesijného rozvoja učiteľstva v škole - PDF prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD.; Mgr. Ing. Marián Valent, PhD. et PhD.; PaedDr. Viktória Pančíková, PhD. Cieľom tejto odbornej monografie je poskytnúť vedúcim pedagogickým a odborným zamestnancom škôl a školských zariadení, niektoré teoretické východiská i praktické podnety a návrhy na zlepšenie podpory profesijného učenia v profesijnom rozvoji učiteľstva. V práci sa autori interdisciplinárne opierajú o vybrané teoretické poznatky mnohých vied, akými sú andragogika, pedagogika, psychológia, manažment (školský) a ďalšie. Vychádzajú tiež z praktických skúseností v podpore profesijného rozvoja učiteľstva na školách ako je možné ju realizovať v rôznych formách profesijného vzdelávania a poradenstva školám a jednotlivcom. Sústreďujú sa na plánovanie podpory profesijného rozvoja, ktoré je však prirodzene potrebné vnímať v širšom kontexte a na širšom pozadí zložitých procesov, ktoré v škole prebiehajú. |
![]() |
Špecializačné vzdelávanie pre vedúceho metodického združenia - PDF Mgr. Jozef Bernát, PaedDr. Adriana Gondová, PaedDr. Silvia Mináriková, PhD. Učebný zdroj je spracovaný ako podporný edukačný materiál pre učiteľov materských škôl a učiteľov prvého stupňa základných škôl, ktorí majú záujem získať profesijné kompetencie potrebné na výkon špecializovanej činnosti vedúceho metodického združenia. Prezentujeme v ňom teoretické informácie a úlohy vyplývajúce z praxe, ktoré vypĺňajú obsahovú stránku programu špecializačného vzdelávania s názvom „Špecializačné vzdelávanie pre vedúceho metodického združenia“. |
![]() |
Komentované portfólio učiteľa základnej umeleckej školy - PDF Ing. arch. Edita Pavúrová, PhD. Legislatívne zmeny s platnosťou od 1. septembra 2008 menia postavenie a upravujú výchovu a vzdelávanie v základných umeleckých školách (ďalej ZUŠ). Nové postavenie základných umeleckých škôl a stupne umeleckého vzdelávania upravuje v tomto období Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nadväzujúca Vyhláška č. 324/2008 Z. z. o základnej umeleckej škole (1) ktorá vymedzuje a dopĺňa spresnenie vo všetkých oblastiach fungovania základných umeleckých škôl. V rámci Štátneho vzdelávacieho programu (2) je ZUŠ charakterizovaná ako škola so špecifickými vzdelávacími a kultúrno-výchovnými cieľmi. Obsahom a organizáciou umeleckého vzdelávania základná umelecká škola spĺňa atribúty školy s významným kultúrno-výchovným poslaním. Poskytuje vzdelávanie v hudobnom, tanečnom, literárnodramatickom, výtvarnom odbore a odbore audiovizuálnej a multimediálnej tvorby. |
![]() |
Uvádzajúci pedagogický zamestnanec - PDF PaedDr. Jana Paleschová, PaedDr. Eva Bruteničová, Ing. Arch. Edita Pavúrová Oblasť školstva je výrazne determinovaná meniacimi sa podmienkami a s tým súvisiacimi zmenami v školách, vznikom nových požiadaviek, úloh a kompetencií učiteľov. Učiteľská profesia patrí k povolaniam, ktoré sú náročné a považované za nadmerne stresujúce, spôsobené nárokmi doby na jednotlivca. Čoraz častejšie sa vynárajú skutočnosti, že prvý rok učiteľov, po ukončení pregraduálnej fázy, v ich profesijnej dráhe je pre nich veľmi náročný a najťažší v celej ich kariére. Stretávajú sa s množstvom problémov, s disproporciou medzi vzdelávacou a výchovnou časťou edukácie. Nepoznajú reálne modely edukácie a každodenného života školy, nemajú dostatočné skúsenosti s budovaním si hlbších vzťahov a porozumenia deťom/žiakom a rozvíjaním procesov ich učenia sa. |
![]() |
Základný modul doplňujúceho pedagogického štúdia pre vychovávateľov a pedagogických asistentov - Pedagogicko-psychologický základ - PDF Adriana Kvetková,jana Medvecová,Mária Pirkovská,Eva Suchožová,István Szőköl,Viera Šándorová,Teťana Ustohalová, Jana Vere Povolanie pedagogického zamestnanca je krásne, stále sa meniace, kreatívne, ale aj náročné. Bez teoretických základov a ďalšieho vzdelávania sa toto povolanie vykonávať nedá. Každý pedagogický zamestnanec, nevynímajúc vychovávateľa a pedagogického asistenta, musí spĺňať aspoň minimálne kvalifikačné predpoklady. V zákone o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (č. 138/2019 Z. z.) v § 11 ods. 1 pís. d) sa uvádza, že „vyžadovaným stupňom vzdelania pre učiteľa materskej školy, vychovávateľa, majstra odbornej výchovy a pedagogického asistenta je najmenej úplné stredné odborné vzdelanie“. Samozrejme, následne je potrebné aj doplnenie požadovanej kvalifikácie na výkon pedagogického zamestnanca v kategórii vychovávateľa a pedagogického asistenta. Za doplnenie kvalifikácie sa považuje kvalifikačné vzdelávanie v súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. § 43. Podľa odseku 8, § 43 spomínaného zákona sa umožňuje absolvovať kvalifikačné vzdelávanie aj fyzickým osobám, ktoré nie sú pedagogickými zamestnancami, ale spĺňajú kvalifikačný predpoklad vyžadovaného stupňa vzdelania na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii. |
![]() |
Základný modul doplňujúceho pedagogického štúdia pre vychovávateľov a pedagogických asistentov - Sociálno-vedný základ - PDF Mgr. Jana Medvecová, Mgr. Eva Suchožová, PaedDr. Viera Šándorová, Mgr. Teťana Ustohalová, PaedDr. Jana Verešová, PhD. Povolanie pedagogického zamestnanca je krásne, stále sa meniace, kreatívne, ale aj náročné. Bez teoretických základov a ďalšieho vzdelávania sa toto povolanie vykonávať nedá. Každý pedagogický zamestnanec, nevynímajúc vychovávateľa a pedagogického asistenta, musí spĺňať aspoň minimálne kvalifikačné predpoklady. V zákone o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (č. 138/2019 Z. z.) v § 11 ods. 1 pís. d) sa uvádza, že „vyžadovaným stupňom vzdelania pre učiteľa materskej školy, vychovávateľa, majstra odbornej výchovy a pedagogického asistenta je najmenej úplné stredné odborné vzdelanie“. Samozrejme následne je potrebné aj doplnenie požadovanej kvalifikácie na výkon pedagogického zamestnanca v kategórii vychovávateľa a pedagogického asistenta. Za doplnenie kvalifikácie sa považuje kvalifikačné vzdelávanie v súlade zákonom č. 138/2019 Z. z. § 43. Podľa odseku 8 § 43 spomínaného zákona sa umožňuje absolvovať kvalifikačné vzdelávanie aj fyzickým osobám, ktoré nie sú pedagogickými zamestnancami, ale spĺňajú kvalifikačný predpoklad vyžadovaného stupňa vzdelania na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii. |
![]() |
Profesijné kompetencie učiteľa materskej školy v oblasti DIEŤA - PDF Eva Bruteničová, Silvia Mináriková, Jana Paleschová, Emília Petrovská, Eva Pupíková, Renáta Varhoľáková Za výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku je v materskej škole zodpovedný učiteľ materskej školy. Jeho profesionalita nespočíva iba v pozitívnom vzťahu k deťom. Dôležitou spôsobilosťou učiteľa materskej školy je poznanie individuálnych charakteristík každého dieťaťa. |
![]() |
Sebariadenie a manažérska etika 3 (4. - 5. kapitola) - PDF PaedDr. Eva Frišová, PhDr. Ingrid Nosková, PhD. Predložený učebný zdroj je študijným materiálom pre pedagogických zamestnancov i odborných zamestnancov, ktorí chcú získať profesijné kompetencie požadované na výkon riadiacich činností. Hlavným cieľom modulu je poznať teoretické východiská manažérskej etiky a jej význam pre úspešné riadenie školy alebo školského zariadenia a poznať silné a slabé stránky svojej osobnosti, svoje predpoklady a vedieť ich využiť v prospech riadenej školy alebo školského zariadenia. Obsah rozširujúceho modulu je tvorený piatimi kapitolami. |
![]() |
Sebariadenie a manažérska etika (2. - 3. kapitola) - PDF Adriana Lančaričová, Jarmila Verbovská, Edita Pavúrová, Zuzana Madarasová, Eva Frišová Predložený učebný zdroj je študijným materiálom pre pedagogických zamestnancov i odborných zamestnancov, ktorí chcú získať profesijné kompetencie požadované na výkon riadiacich činností. Hlavným cieľom modulu je poznať teoretické východiská manažérskej etiky a jej význam pre úspešné riadenie školy alebo školského zariadenia a poznať silné a slabé stránky svojej osobnosti, svoje predpoklady a vedieť ich využiť v prospech riadenej školy alebo školského zariadenia. Obsah rozširujúceho modulu je tvorený piatimi kapitolami. |
![]() |
Sebariadenie a manažérska etika 1 (1. kapitola) - PDF PhDr. Ingrid Nosková, PhD., Ing. arch. Edita Pavúrová, PhD. Predložený učebný zdroj je študijným materiálom pre pedagogických zamestnancov i odborných zamestnancov, ktorí chcú získať profesijné kompetencie požadované na výkon riadiacich činností. Hlavným cieľom modulu je poznať teoretické východiská manažérskej etiky a jej význam pre úspešné riadenie školy alebo školského zariadenia a poznať silné a slabé stránky svojej osobnosti, svoje predpoklady a vedieť ich využiť v prospech riadenej školy alebo školského zariadenia. Obsah rozširujúceho modulu je tvorený piatimi kapitolami. |
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- nasledujúca ›
- posledná »