Mgr. Teťana Ustohalová

autor/garant

UID: 
Mgr. Teťana Ustohalová
Priezvisko: 
Ustohalová

Súčasťou gramotnosti je kompetencia, ktorá je zároveň plánom, ako naplniť sebarealizáciu človeka v bežnom živote. Rozvoj kľúčových kompetencií sa stal bežnou súčasťou školských vzdelávacích programov. Zákon č. 245/2008 Z. z. § 2) písm.

Cieľom učebného zdroja k vzdelávaciemu programu Špecifiká edukácie žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia je pomôcť aktualizovať profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov v oblasti stratégií a metód rozvíjania vedomostí, spôsobilostí a zručností žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia. Publikácia pozostáva z dvoch základných kapitol.

Autori: 

T. Ustohalová, A. Muličáková

Obsah učebného zdroja je len minimálne zameraný na základné teoretické východiská, snahou autoriek je podnietiť a inšpirovať vychovávateľov a pedagogických asistentov k cieľavedomému využívaniu psychomotorických hier vo svojej praxi tak, aby ich uplatnením sledovali rozvoj konkrétnych poznávacích procesov, vybraných kompetencií a pôsobili na celú osobnosť im zverených žiakov či detí.

Autori: 

T. Ustohalová, A. Muličáková

Obsahom učebného zdroja, ktorý je určený učiteľom primárneho vzdelávania, je kvalitné rozvíjanie čitateľských schopností žiakov zameraných na porozumenie čítaného textu. Prvá časť publikácie sa venuje čitateľskej gramotnosti v školskom prostredí a inovatívnym a efektívnym možnostiam jej rozvoja. Druhá časť ponúka príklady textov s otázkami zameranými na hravé čítanie s porozumením.

Učebný zdroj pre účastníkov vzdelávacieho programu Dramatoterapia v edukácii žiakov so špeciálnymi potrebami prináša všeobecné poznatky z oblasti cieľov edukácie žiakov so špeciálnymi potrebami, ktoré vychádzajú zo štátneho vzdelávacieho programu. Okrem legislatívnych a teoretických východísk problematiky dramatoterapie obsahuje aj prakticky zameranú kapitolu na aktivity, cvičenia, hry, prístupy a podnety z oblasti tvorivej dramatiky s prvkami dramatoterapie pre prácu pedagóga. Nie sú to hotové návody, ale stimuly a inšpirácie pre pedagógov.

Autori: 

T. Ustohalová,M Pinčáková

Učebný zdroj obsahuje výklad legislatívnych noriem podporujúcich výchovu a vzdelávanie detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením. Prináša aj inovované informácie o prístupoch a stratégiách pri organizovaní preventívnej, reedukačnej a terapeutickej činnosti a upriamuje pozornosť na komplexné posudzovanie osobnosti dieťaťa/žiaka s viacnásobným postihnutím vo vzťahu k možnostiam jeho edukácie.

Vhodnosť výberu aktivít, činností, stratégií a techník pre každého žiaka pôsobí preventívne pri vzniku špecifických vývinových porúch učenia. Realizáciou tohto vzdelávacieho programu chceme podporiť pedagogických zamestnancov (adekvátne k ich pedagogickým kompetenciám), aby dokázali kvalitne rozvíjať čitateľské zručnosti u zverených žiakov

VP cielene rozvíja aplikovanie vybraných psychomotorických hier zameraných na podporu rozvoja osobnosti jednotlivca v súčinnosti s učiteľom.

VP aktualizuje profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov
v oblasti stratégií a metód rozvíjania vedomostí, spôsobilostí a zručností žiakov so stredným stupňom
mentálneho postihnutia.

VP na základe cieľov edukácie žiakov so ŠVVP vychádzajúcimi zo ŠVP účastníci VP dokážu uplatniť svoje nadobudnuté kompetencie pri navrhovaní dramatoterapeutických intervencií a zároveň ich efektívne uplatniť v praxi.

VP je zameraný na inováciu profesijných kompetencií odborných zamestnancov potrebných pre spoluprácu s pedagogickými
zamestnancami v edukácia detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením.

Aktualizovať profesijné kompetencie pre implementáciu prvkov pedagogiky M. Montessori do edukačného procesu, využívať v praxi získané vedomosti a zručnosti pri konštruktívnom riešení správnych pracovných návykov, poznávacích procesov v oblastiach: pocitov (zrakových, sluchových, čuchových, chuťových, hmatových), vnemov (vnímanie tvaru, pohybu, času), predstáv, myslenia (praktického, konkrétno - názorného, abstraktného), reči, pamäte, ktorého súčasťou je učenie riešením problému,