Krátke metodické inšpirácie

Rozširujeme našu ponuku odborno-metodickej pomoci.

Nová rubrika pre vás, v ktorej budeme publikovať naše aj vaše námety z praxe pre prax.

Pod týmto názvom budeme každý týždeň zverejňovať inšpirácie na obohatenie a inovovanie vašich edukačných postupov a tvorivých činností s možnosťou ich adaptácie na podmienky konkrétnej školy a triedy. Obsahom krátkych príspevkov budú v praxi overené tipy na učebné činnosti, didaktické hry a iné aktivity od učiteľov profesijného rozvoja, spolupracujúcich lektorov a účastníkov vzdelávania. V prípade potreby budú metodické námety doplnené o materiály vo forme pracovných listov, obrázkov, šablón, odkazov na ďalšie zdroje a pod.

Naším zámerom je vytvoriť aj pre vás priestor na tvorivú publikačnú činnosť súvisiacu s výkonom pracovnej činnosti a podporiť vás pri vytváraní vlastného portfólia na preukázanie vašich profesijných kompetencií.


Zobrazujem položky 1 až 10 z počtu 184 KMI, ktoré vyhovujú nastavenému filtru.
Zadajte text, ktorý chcete vyhľadať.
Vyberte stupeň vzdelávania vašich žiakov
Zadajte predmet, ktorý chcete vyhľadať.

V rámci dištančného vzdelávania s využitím videa je potrebné zapojiť i rodičov detí. Pri realizácií aktivít je okrem internetového  pripojenia  nevyhnutná aj prítomnosť rodiča.
Video obsahuje niekoľko častí. V štúdiu vedie moderátorka s odborníkom na dopravu i s deťmi rozhovor o spôsobe prepravy osôb a dodržiavaní dopravných predpisov pri preprave osôb (1:30 – 14:15 minút), pričom prebieha interaktívne prepojenie na dopravné situácie v praxi. Posledná časť je rekapituláciou celého videa.



Prepojením BBC Micro:bit-u s programovacím prostredím Scratch sa otvárajú nové možnosti, ako interagovať s vytvoreným programom a využiť Micro:bit ako hernú konzolu či ovládač.



Význam pohybovej aktivity je v kontexte súčasnej doby, ktorú prežívame (korona) veľmi dôležitý. Predpokladáme, že stretávanie detí/žiakov v telocvičniach bude ešte dosť dlhé obdobie nerealizovateľné, preto je dôležité pripraviť a ponúkať alternatívy, ktoré sa dajú bez problémov realizovať v prírodnom prostredí, v školskom parku alebo v neďalekom lese. Uvedená aktivita nadväzuje na lesnú pedagogiku.



Zámerom aktivity je prirodzené vnímanie hudby jednotlivých období s cieľom prirodzeného transferu do hudobných činností v súlade s rozvojom žiackych kompetencií v predmetnej oblasti. Utváranie hudobnej predstavy umožňuje participovať na hudobnom prejave a  to nielen vo vokálno-inštrumentálnych činnostiach, ale aj pre uplatňovanie kritického myslenia v oblasti kvality hudby. Predmetná aktivita je zameraná na hudbu v období renesancie.



Krátka  metodická  inšpirácia je zameraná na metodické spracovanie aktivít, ktoré sú primárne orientované na formovanie kompetencie Organizovanie osobných financií a používanie rozpočtu na riadenie hotovosti  v Národnom štandarde finančnej gramotnosti verzia 1.1 zaradená do úrovne 2 ( pre druhý stupeň ZŠ stále platí verzia 1.1. NŠFG).  V metodickej inšpirácii prezentujeme aktivity, ktoré sú vhodné na rozvíjanie finančnej gramotnosti žiakov s cieľom formovať najmä uvedenú kompetenciu.



Zámerom námetu je poskytnúť žiakovi výtvarnú činnosť, ktorou môže preukázať dôsledné porozumenie čítaného textu.



Komunikácia v prirodzenom jazyku sa považuje za prejav ľudskej inteligencie a teda otázka porozumenia prirodzenému jazyku je v súčasnosti jednou z kľúčových oblastí umelej inteligencie v kontexte vytvárania používateľsky „prívetivých“ softvérových systémov. Najčastejšími príkladmi sú rôzne chatboty alebo virtuálni digitálni asistenti (napr. Siri, Google Assistant a pod.). Aktivita Turingov test predstavuje offline prístup, ako viesť žiakov k zamysleniu nad tým, ako rozpoznať, či účastník rozhovoru je človek alebo stroj a čím sa odlišuje inteligentná ľudská a strojová komunikácia.



Aktivita ponúka príklad, ako počas práce na tematickom celku rozvíjať kompetencie žiaka podľa Bloomovej taxonómie kognitívnych funkcií. Navrhuje spôsoby hodnotenia práce žiaka so zameraním na formatívne hodnotenie.



Aktivita stimuluje u žiakov finančnú, digitálnu gramotnosť zážitkovým učením a oboznamuje ich s deľbou práce v domácnosti.



Aktivita  je zameraná  na vzdelávaciu oblasť Človek a  hodnoty. Cieľom je  podporiť u účastníkov správnu hodnotovú orientáciu, kde úcta k človeku  zaujíma významné miesto. Pri plnení tohoto cieľa  podporujeme iniciatívu, empatiu,  originalitu a tvorivosť žiakov alebo detí. Prezentovaná aktivita prispieva k  rozvoju kompetencií detí, ktoré smerujú k uvedomovaniu si hodnôt a vedú k prosociálnemu správaniu.