Cvičíme vonku
Cvičíme vonku
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Cvičíme vonku |
|
Cieľová skupina: 2. ročník |
|
Vzdelávacia oblasť: Zdravie a pohyb |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: Park, les |
Forma: Individuálna, skupinová, vychádzka |
Trvanie: 45 minút a viac |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Význam pohybovej aktivity je v kontexte súčasnej doby, ktorú prežívame (korona) veľmi dôležitý. Predpokladáme, že stretávanie detí/žiakov v telocvičniach bude ešte dosť dlhé obdobie nerealizovateľné, preto je dôležité pripraviť a ponúkať alternatívy, ktoré sa dajú bez problémov realizovať v prírodnom prostredí, v školskom parku alebo v neďalekom lese. Uvedená aktivita nadväzuje na lesnú pedagogiku. |
|
Potrebný materiál: šišky, tekvičky, listy, stromy, papier na odpovede , kartičky s otázkami |
Opis postupu realizácie: Ako motiváciu použijeme list z javora, ktorý si mali deti/žiaci priniesť do školy. Následne prečítame motivačný text o jeseni: „Máme 4 ročné obdobia, ale práve na jeseň sa musíme so všetkými listami rozlúčiť, nuž poviem Vám, že mi je aj smutno a počas zimy to nie je vôbec jednoduché. Na jar sa rozveselím, rozzelenám sa, zakvitnem, aj voniam, ponúkam podnájom aj vtáčikom, ktorí sa mi odmenia veselým čvirikaním. V lete sa vyhrievam horúcim slniečkom a poskytujem tieň. A čo Vy, deti, ktoré ročné obdobie máte najradšej?“. Deti/žiaci sa začnú prekrikovať a hovoriť, ktoré ročné obdobie majú najradšej. Pedagóg deti/žiakov vyzve, aby sa presvedčili, že aj jeseň môže byť krásna a pozve ich na telesnú výchovu do prírody – parku či lesíka. Výučbu začneme rozcvičkou, ktorú realizujeme člnkovým behom pomedzi stromy, kde zaraďujeme prvky bežeckej abecedy (lifting, skiping, zakopávanie). Po rozbehaní si každé dieťa/žiak nájde svoj strom, pri ktorom robí podľa pokynov pedagóga úklony, záklony a drepy. Na záver je vhodné zaradiť aj objatie stromu. Po rozcvičke deti/žiakov rozdelíme do družstiev podľa toho, ktoré ročné obdobie majú radi. Deťom/žiakom ponúkneme rôzne možnosti realizácie štafetového behu. Napríklad: 1. Štafety družstiev:
2. Bežecká vedomostná hra s „mŕtvymi“ kontrolami: Bežecká hra s očíslovanými prírodovednými otázkami a voľbou odpovede, ktoré sú umiestnené na strome, alebo v tráve či visiace na kríku. Deti/žiaci sa rozdelia do dvojíc (napríklad podľa mesiacov kedy slávia narodeniny) a vypíšu si svoj štartovací preukaz - kartičku, na ktorú budú písať správne odpovede z otázok. Ich úlohou je obehnúť 10 stanovíšť a pri každom stanovišti si prečítať otázku a odpoveď (a alebo b). Odpoveď napísať na kartičku a hľadať ďalšiu úlohu. Otázky: 1. Čo rastie na konároch listnatého stromu:
a) z buka, b) z javora. 4. Jesenné mesiace sú: a) júl, august, september, b) september, október, november. 5. Na konároch smreka rastú: a) listy, b) ihličie. 6. O les sa stará: a) lesník, b) poľovník. 7. Sviňa divá sa živí: a) gaštanmi a bukvicami, b) šiškami a orieškami. 8. Časti stromu sú: a) koreň, kmeň, koruna, b) kmeň, konáre, koruna. 9. Aké som zviera? Som chránený živočích, mám oranžový kožuch, živím sa orieškami, bývam v dierach stromov: a) líška, b) veverička. 10. Plod duba sa volá: a) žaluď, b) gaštan.
Poznámky pre učiteľa: Hodina môže byť pre deti/žiakov veľmi zaujímavá, najmä jej prepojenie s prírodovedou. Cvičenie vonku je pre deti/žiakov inšpiratívne a priaznivo vplýva na ich imunitný systém.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Uvedená aktivita môže ďalej pokračovať v triede hodinou prírodovedy, kde môžu žiaci opätovne vyplniť odpovede s otázkami a pre učiteľa to môže prínosnou informáciou, ktoré vedomosti sú pre nich ľahšie zapamätateľné, či tie, ktoré získali v prírodnom prostredí alebo v triede. Uvedená aktivita sa dá realizovať aj v domácom prostredí, kde rolu pedagóga preberá rodič. |
Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Makišová, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín |