Preprava osôb
Preprava osôb
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Preprava osôb |
|
Cieľová skupina: 5-6 ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: Človek a spoločnosť |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Výkonový štandard:
Kognitívny:
Psychomotorický:
Afektívny:
|
Prostredie: domáce |
Forma a počty: individuálna, frontálna (on-line) |
Trvanie: podľa vlastnej potreby |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: V rámci dištančného vzdelávania s využitím videa je potrebné zapojiť i rodičov detí. Pri realizácií aktivít je okrem internetového pripojenia nevyhnutná aj prítomnosť rodiča. Video obsahuje niekoľko častí. V štúdiu vedie moderátorka s odborníkom na dopravu i s deťmi rozhovor o spôsobe prepravy osôb a dodržiavaní dopravných predpisov pri preprave osôb (1:30 – 14:15 minút), pričom prebieha interaktívne prepojenie na dopravné situácie v praxi. Posledná časť je rekapituláciou celého videa. |
|
Potrebný materiál: potreby na kreslenie |
|
Opis postupu realizácie: Realizovaný pomocou stratégie EUR. Evokácia
S deťmi sa rozprávame o možnostiach prepravy osôb a o dodržiavaní pravidiel cestnej premávky a bezpečnosti na ceste. Deti voľne vyjadrujú svoje myšlienky. V tejto fáze ich nekritizujeme a nekomentujeme.
Uvedomenie si významu
Deti si rodičmi zahrajú dopravnú situáciu, pri ktorej účastníkmi sú dospelá osoba, dopravný prostriedok, prepravovaná osoba. Ich úlohou je predstaviť si a zahrať:
Reflexia
Realizácia aktivity: Evokácia Využijeme problémovú metódu. Učiteľka sa s deťmi cez obrazovku rozpráva o spôsobe prepravy osôb a o dodržiavaní pravidiel cestnej premávky a bezpečnosti na ceste. Na overenie odpovedí učiteľka pustí časť videa do 1:30 minút. V závere zadáme deťom úlohu, aby si spolu s rodičmi vyskúšali zahrať ako sa stojí na zastávke, keď sa čaká na hromadný dopravný prostriedok (autobus, trolejbus, električka), ako sa nastupuje do hromadného dopravného prostriedku, ako sa správame v hromadnom dopravnom prostriedku, ako vystupujeme z hromadného dopravného prostriedku. Túto časť realizujú deti s rodičmi už bez pripojenia na internet. Učiteľ si spolu s rodičmi dohodnú čas dokončenia aktivity realizovanej cez internet. Uvedomenie si významu Rodičia a deti si s učiteľkou pozrú video od 1:31 – 14:14 min. a vedú o ňom rozhovor. Prerozprávajú svoje zážitky z realizácie úloh, ktoré im boli zadané pri evokácii. Reflexia Učiteľka zadá deťom úlohu, aby nakreslili dopravný prostriedok budúcnosti, ktorý bude určený na prepravu osôb. Úlohu deti vypracujú samostatne už bez pripojenia na internet. Kontrolu úlohy učiteľka realizuje na nasledujúcej aktivite, pričom zadáva otázky aj na vyššie poznávacie procesy, napr. prečo musíme mať ako chodec reflexné prvky.
Poznámky pre učiteľa: Myslíte na to, že nie všetky deti budú mať zabezpečené pripojenie na internet. V takom prípade požiadajte rodičov, aby sa napr. spojili viacerí a pozerali aktivitu spoločne. Odporúčame pri problémovej metóde nezasahovať do odpovedí detí a v závere im nejasnosti vysvetliť. Rodič je Vaším partnerom, ktorý môže, a nemusí na aktivite participovať. Nezabudnite mu poďakovať, že Vám pomáha vzdelávať jeho dieťa. Variácie: 1. variant: Všetky časti sú realizované podľa námetu. 2. variant: Všetky časti realizuje počas jednej aktivity sám učiteľ, pričom vo fáze uvedomenia pomáha zahrať jednotlivé roly rodič. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Elena Cinová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov Zdroj videa: Ďalšie zdroje: |