Renesancia hravo – sloboda a obroda hudby
Renesancia hravo – sloboda a obroda hudby
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Renesancia hravo – sloboda a obroda hudby |
|
Cieľová skupina: žiaci ZUŠ – hudobný odbor, žiaci ZŠ, ŠŠ – predmet Hudobná výchova |
|
Vzdelávacia oblasť: umenie a kultúra |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Kognitívny:
Afektívny:
Psychomotorický:
|
Prostredie: Trieda HV – učebňa HN v podmienkach ZŠ, ŠŠ a ZUŠ |
Forma a počty: Vyučovacia hodina, hromadná |
Trvanie: 45 min. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Zámerom aktivity je prirodzené vnímanie hudby jednotlivých období s cieľom prirodzeného transferu do hudobných činností v súlade s rozvojom žiackych kompetencií v predmetnej oblasti. Utváranie hudobnej predstavy umožňuje participovať na hudobnom prejave a to nielen vo vokálno-inštrumentálnych činnostiach, ale aj pre uplatňovanie kritického myslenia v oblasti kvality hudby. Predmetná aktivita je zameraná na hudbu v období renesancie. |
|
Potrebný materiál: prehrávač médií s reproduktorom, internet, papier, nožnice, farbičky, kartón... |
|
Opis postupu realizácie: V hudbe sa obdobie Renesancie nazýva aj ars nova. Jedná sa o nové umenie, v ktorom sa do popredia dostáva jednoduchý človek a príroda. Centrom kultúry a hudobného rozvoja sú talianske mestá Florencia, Rím, Benátky https://www.webnoviny.sk/cestujsi/florencia-koliska-renesancnej-architektury-a-umenia/. Hudba znela v chrámoch, šľachtických sídlach, na kráľovských dvoroch, v meštianskych salónoch a na vidieku, kde sa stávala súčasťou ľudového folklóru. Aj preto sa delila na duchovnú a svetskú. V rámci svetského hudobného života hudba plnila slávnostnú funkciu, slúžila na podporu veľkoleposti a nádhery šľachtických sídel. Bola aj súčasťou slávností cirkevných. V salónoch sa pestovala hudba, ktorá nevyžadovala profesionalitu. Tu sa uplatnil hudobný amaterizmus a funkcia pôžitku z hry na nástroji alebo zo spievania viachlasných foriem. V mestách boli obľúbené posedenia pri hudbe na námestiach i verejné koncerty – napr. trubači. Rozvíja sa inštrumentálna hudba, ale prekvitá najmä vokálna polyfónna hudba, ktorá je preferovaná vo svetskej tvorbe až do dnes. Z hudobných nástrojov sa v renesancii najskôr používali malý bubienok a píšťala, neskôr violy, lutny, čembalo, trúbky, gajdy, ale aj predchodcovia fagotov, klarinetov, hobojov a iných dychových nástrojov. Z foriem sú obľúbené:
Skladatelia tvoriaci v renesancii: Orlando di Lasso, Giovanni Pierluigi da Palestrina
Realizácia aktivity: Aktívne počúvanie hudby spočíva v prepojení s inými aktivitami (spontánny tanec, pochod, kreslenie obrázkov v spojení s dobovou rozprávkou a obrázkovými podnetmi z dobovej architektúry. Nie je dôležité poradie aktivít ani ich výstup. Aktivita prináša rámec percepcie zameraný na: rytmus – oproti hudbe vrcholnej gotiky je pokojný, menej komplikovaný, avšak nie je stereotypný je bez pravidelných prízvukov, nemožno ho spútať do pravidelných taktov (neexistujú ešte taktovacie čiary); pravidelný rytmus však nájdeme v tanečnej hudbe tempo – renesančný hudba poznala jediné základné tempo = tempo giusto, určoval ho tzv. "taktus" zodpovedá asi 1 sekunde, nášmu Moderato (toto tempo bolo odvodené z úderu ľudského srdca) melodika – často jednoduchá, v hudbe sa objavujú stále nové motívy bez návratov a symetria tonalita – v 15. stor. prevažujú cirkevné tóniny a teda aj diatonika V 16. stor. pribúda viac chromatiku a smeruje sa k tóninám moderným - dur a moll Viachlas – prevažuje polyfónia, ktorá spája melodicky i rytmicky niekoľko samostatných hlasov (to prevažuje v umelej duchovnej hudbe) Postupne sa vytvára homofónia (vyskytuje sa hlavne v jednoduchších druhoch svetského viachlasu – využívaná v populárnej hudbe až dodnes)
Poznámky pre učiteľa:
Aktívne počúvanie hudby slúži na utvorenie hudobnej predstavy dieťaťa i pochopenie evolúcie hudby. Žánre presadzované v období renesancie sa stali predovšetkým symbolom jednoduchosti a vše spoločenskej dostupnosti. Otvorili priestor k percepcii hudby akou disponujeme aj v súčasnosti, ktorá participuje na prirodzenom výbere. Možné pokračovanie, následné aktivity: Nakreslite, vystrihnite dobové nástroje resp. róby (dievčatá), rytiersku tematiku (meče, štíty, zbroj, kone – chlapci), vymyslieť dobovú tanečnú choreografiu – napr. pre radový tanec, upevňovať jednoduchý rytmický ráz pochodovosťou hudby – hry na rytierov, využitie aj ľudovej slovesnosti v podobe rozprávok o princeznách, drakoch či rytieroch. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Ľubomír Verbovanec, PhD., MBA, učiteľ profesijného rozvoja, Regionálne pracovisko MPC Prešov |
|
Prílohy na stiahnutie: Chanson, balata: https://www.youtube.com/watch?v=sy_HB3g1FJM
Palestrina – Kanon Sicut cervus: https://www.youtube.com/watch?v=0yd5EE0hAB8 https://hudobne-umenie.webnode.sk/dejiny-hudobnej-kultury/renesancia/ |