Jednoduché hry pre Scratch a Micro:bit
Jednoduché hry pre Scratch a Micro:bit
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Jednoduché hry pre Scratch a Micro:bit |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy |
|
Tematická oblasť výchovy a vzdelávania: Matematika a práca s informáciami - INFORMATIKA |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívny:
Psychomotorický:
|
Prostredie: v škole
|
Forma a počty: frontálna, individuálna (príp. vo dvojiciach) |
Trvanie: 1 hodina |
|
Anotácia: Prepojením BBC Micro:bit-u s programovacím prostredím Scratch sa otvárajú nové možnosti, ako interagovať s vytvoreným programom a využiť Micro:bit ako hernú konzolu či ovládač. |
|
Potrebný materiál: počítače s pripojením na internet (online prostredie Scratch) alebo offline verziou prostredia Scratch, Bluetooth alebo microUSB kábel (na prepojenie počítačov a Micro:bitov), ScratchLink (v počítačoch), BBC Micro:bit-y s potrebným firmware (scratch-microbit.hex dostupný zo stránky https://scratch.mit.edu/microbit), v prípade Bluetooth pripojenia aj puzdro s batériami pre napájanie Micro:bit-u |
|
Opis postupu realizácie: K počítaču pripojíme Micro:bit (s nainštalovaným firmware pre Scratch) pomocou USB kábla (ak budeme radšej používať Bluetooth komunikáciu, tak zapneme v počítači Bluetooth a k Micro:bit-u pripojíme púzdro s batériami, USB kábel nie je v tomto prípade potrebný). Micro:bit po pripojení zobrazí na displeji svoje unikátne meno, pomocou ktorého ho budeme párovať s počítačom v Scratch-i. V počítači spustíme program Scratch Link (ikona programu by sa mala objaviť na paneli úloh medzi bežiacimi aplikáciami).V prostredí Scratch pridáme rozšírenie – v ľavom dolnom rohu klikneme na ikonu a z ponúkaných rozšírení zvolíme rozšírenie pre Micro:bit: Program sa pokúsi nájsť všetky dostupné zariadenia a z ponúknutého zoznamu si zvolíme podľa mena to zariadenie, ktoré budeme používať (v prípade USB pripojenia to nie je problém, ale v prípade Bluetooth pripojenia sa zobrazia v ponuke aj susedné Micro:bit-y, preto je potrebné dôsledne skontrolovať meno Micro:bit-u). V Scratch-i sa po pridaní rozšírenia objaví na ľavom paneli nová skupina príkazov , s ktorou budeme mať možnosť využívať funkcionalitu Micro:bit-u. Vytvorené programy bežia hneď po ich vytvorení (nie je potrebné nič presúvať/nahrávať do Micro:bit-u). Na experimenty použijeme niekoľko krátkych príkladov:
Program slúži ako digitálna lupa – po stlačení tlačidla A sa kocúr Scratch zväčší, po stlačení tlačidla B sa efekt zväčšenia zruší:
Program zobrazí na obrazovke počítača aj na displeji srdce, keď je v miestnosti ticho (hlasitosť je menej ako 10):
Program ovláda lietajúceho ducha v miestnosti – pri pohybe s Micro:bit-om sa Oliver presúva na náhodné miesto a ozve sa zvuk:
Program ovláda neposednú opicu Bertu – pri výskoku opica vyskočí, pri pošteklení (t.j. zatrasení Micro:bit-om) sa opica začne smiať postupne vyššími tónmi a pri stlačení ktoréhokoľvek tlačidla sa zvukové efekty zrušia:
Poznámky pre učiteľa: Aktivita je určená pre žiakov, ktorí už majú zvládnuté aspoň základy programovania v prostredí Scratch. Znalosť programovania Micro:bit-u je vítaná, avšak nie nevyhnutná, teda experimenty s Micro:bit-om v Scratch-i môžu poslúžiť aj ako úvod do problematiky programovania Micro:bit-ov, ktorej sa žiaci budú venovať neskôr. Experimenty začíname postupne frontálne – žiaci programujú spolu s učiteľom (najprv jednoduchší prototyp programu, potom ho otestujú a vylepšujú), neskôr formulujeme možné úlohy a žiaci postupne riešia úlohy už sami.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Pri ďalších programátorských aktivitách v prostredí Scratch je vhodné zvážiť možnosti využitia Micro:bit-u a podľa záujmu žiakov aj realizovať takéto rozšírenia. |
|
Autor/Zdroj: Ing. Zuzana Tkáčová, Ing. Paed. IGIP, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: Návod na inštaláciu potrebného softvéru a prepojenie: https://scratch.mit.edu/microbit |