Ako digitálne upratovať
Ako digitálne upratovať
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Ako digitálne upratovať |
|
Cieľová skupina: žiak prvého stupňa základnej školy, žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školskej integrácií. |
|
Vzdelávacia oblasť: Informatika, Matematika a práca s informáciami, Človek a hodnoty |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: škola |
Forma a počty: individuálna práca, práca s pomocou učiteľa |
Trvanie: individuálne |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Aktivita stimuluje u žiakov finančnú, digitálnu gramotnosť zážitkovým učením a oboznamuje ich s deľbou práce v domácnosti. |
|
Potrebný materiál: počítač, elektronická myš, interaktívna tabuľa QOMO, program Flow Works |
|
Opis postupu realizácie: Ako upratať desať detských hračiek v programe.
Realizácia aktivity:
Zdroj: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907
Učiteľ na interaktívnej tabuli (ďalej IKT) žiakom v programe predstaví desať obrázkov - hračky. Použitím elektronického pera na IKT, v paneli nástrojov vyberie obrázok > predmet > vozík > kváder, kurzorom elektronického pera presunie kváder na plochu obrazovky v programe. Kváder sa zobrazí ako malý obdĺžnik. V pravom dolnom rohu obdĺžnika kurzorom elektronického pera v zelenom štvorci posúva rukou kurzor smerom doprava. Obrázok kvádra sa tak zväčší na celú plochu a vytvorí poličku na hračky. V paneli nástrojov > zdroje, vyberie uložené obrázky v súbore z plochy počítača, napravo sa nám zobrazí panel s obrázkami.
Kurzorom elektronického pera presunie obrázky – hračky pod vytvorenú poličku. V paneli nástrojov kurzorom vyberie obrázok > hodiny > stopky, presunie ich pod poličku. Stlačením elektronického pera alebo elektronickou myškou na obrázok stopky sa zobrazí panel – možnosti časovania. Vyberie možnosť spustiť stopky / pauza. Kurzorom elektronického pera presunie hračky na poličku. Stlačením kurzora na obrázok stopky / pauza, sa zobrazí panel s možnosťami, vypne stopky na políčko – zastavenie času a zatvorením. V programe sme hračky poupratovali a časovali sme svoj pracovný čas. Žiak celý postup predstaví na interaktívnej tabuli kurzorom elektronického pera alebo na počítači tak, aby sa aj ostatní žiaci vizuálne naučili pracovať s programom. Všetci žiaci sa digitálne oboznámia s upratovaním. Na záver učiteľ vedie riadený rozhovor so žiakmi o hračkách a kladie otázky: Aké farby majú hračky? Čo predstavuje daná hračka? Aké využitie ma hračka? Prečo upratujeme hračky v detskej izbe?
Poznámky pre učiteľa: dodržiavať zásady postupnosti, primeranosti, individuálneho prístupu Možné pokračovanie, následné aktivity: učiteľ môže tvoriť podobné úlohy v programe |
|
Autor/Zdroj: Ing. Mgr. Mária Pirkovská, učiteľ profesijného rozvoja, Regionálne pracovisko MPC Prešov Ďalšie zdroje: Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR.2017 . Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2, Bratislava, 2017 Dostupné z : https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. 2014. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. Bratislava, 2014-11498/40322:5-10E0 Obrázok auto. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Automobil Obrázok hračka. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Hra%C4%8Dka Obrázok hracia kocka. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Hracia_kocka Obrázok jojo. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Jojo Obrázok lega. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Lego Obrázok lopta. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Lopta Obrázok magnetická hračka. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Neod%C3%BDmov%C3%A1_magnetick%C3%A1_hra%C4%8Dka Obrázok matrioška. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Matrio%C5%A1ka Obrázok plyšová hračka. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Ply%C5%A1ov%C3%A1_hra%C4%8Dka Obrázok stavebnica. Dostupné z https://sk.wikipedia.org/wiki/Stavebnica Program Flow!Works REITEROVÁ, M. 2016. Finančná gramotnosť pre prvý stupeň základných škôl. Bratislava: ABRAD. 2016. ISBN 978-80-551-4890-8 URVOYOVÁ, D. 2018. Počítame s Montessori. Bratislava: IKAR. 2018. ISBN 978-80-551-6171-6 |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1: Ako digitálne upratovať |