Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie (2008) je najvyšší kurikulárny dokument, ktorý vychádza prevažne z tvorivo-humanistickej koncepcie. Uplatňovanie tvorivo-humanistickej koncepcie si vyžaduje zaraďovať v edukácii inovatívne, moderné metódy. V materských školách by mala vládnuť pokojná atmosféra, aby deti boli spokojné a šťastné. Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie konkrétne vymedzuje využívanie zážitkového učenia, učenia na základe citového prežívania dieťaťa. Všetky edukačné aktivity majú byť založené na aktívnej účasti dieťaťa, na interaktívnom a zážitkovom učení s predpokladom podieľania dieťaťa na riadení výchovno-vzdelávacieho procesu. Preto je potrebná zmena spôsobu vzdelávania, zmena metód smerom k participatívnemu, interaktívnemu učeniu a zážitkovému učeniu. „Zážitok sa stal novým fenoménom a základnou metodickou kategóriou moderného chápania vied o výchove človeka.“ (Žilínek, 1997, s. 132) Požiadavka modernej spoločnosti spočíva v zvyšovaní kvality života. Cesta k úspechu závisí od vzdelávania človeka, nevynímajúc deti predškolského veku. Detstvo sa v porovnaní s minulosťou výrazne zmenilo. Zmenil sa aj pohľad na dieťa. Deti sú náročnejšie, schopnejšie, majú vyššie ambície. Na detstvo sa dívame ako na súčasť života uvedomujúc si, že deti trávia v škole mnoho času. Práve preto je veľmi podstatné, čo deti v škole robia, čím sú zamestnávané, čo v nej prežívajú. Naša spoločnosť sa rýchlo mení, na formovanie dieťaťa má vplyv postmoderna, ale práve v rukách učiteľov materských škôl je dať detstvu náležitú pečať. Všetky spomínané myšlienky nás viedli k výberu témy publikácie. Opodstatnenosť učenia zážitkom vychádza zo skutočnosti, že to, čo človek sám prežil, cítil, videl, zostáva zakotvené hlboko v jeho vedomí. V zážitkovom učení vidíme cestu smerujúcu k ideálu výchovy a vzdelávania, ktorým je dobrý, múdry, aktívny, šťastný a zodpovedný človek. Je dôležité uvedomiť si súčasný pohľad na predškolskú edukáciu, vedieť sa zorientovať v rôznych druhoch učenia a v edukácii uplatňovať metódy, ktoré spĺňajú všetky požiadavky postmodernej spoločnosti, ako aj informačnej a učiacej sa spoločnosti. Cieľom publikácie je charakterizovať teoretické východiská zážitkového učenia a poukázať na možnosti využívania metód zážitkového učenia v materskej škole. Obsah publikácie je členený do troch kapitol, pričom obsahom prvej kapitoly sú teoretické východiská zážitkového učenia, v druhej kapitole sú rozpracované metódy zážitkového učenia. V tretej kapitole navrhujeme edukačný projekt so zameraním na uplatňovanie metód zážitkového učenia. Publikácia je určená predovšetkým učiteľom, ktorí zabezpečujú predprimárne vzdelávanie v materských školách, ale tiež ako odborno- -metodický študijný materiál pre učiteľov, ktorí realizujú pedagogickú prax. V neposlednom rade je určená pre študentov, ktorí sa pripravujú na svoje budúce povolanie učiteľov materských škôl. Z určitého pohľadu by sa mohlo zdať, že zážitkové učenie sa stalo módnym trendom. Veríme, že práve publikácia na uvedenú tému je potvrdením, že prostredníctvom zážitkového učenia možno preniknúť do srdca každého dieťaťa, a zároveň sa podieľať na tom, aby deti v materskej škole boli šťastné, spokojné, aby na roky detstva spomínali s úsmevom a pocitom prežitej radosti.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
krupova_-_rochovska_-_vyuzivanie_metod_zazitkoveho_ucenia_v_materskej_skole.pdf | 21,87 MB |