„Aby sme vypestovali dar kreslenia, musíme stvoriť oko, ktoré vidí, ruku, ktorá poslúcha, dušu, ktorá dokáže cítiť.“ (Marie Montessori) Z nášho pohľadu to znamená naučiť deti dívať sa na svet a vnímať ho, uplatňovať výtvarné aktivity, ktoré naučia ruku poslúchať, a výtvarné techniky a postupy, ktoré pomôžu deťom vyjadrovať svoje predstavy bez ohrozenia. Východiskom metodickej príručky výtvarnej výchovy je Štátny vzdelávací program pre materské školy (ďalej ŠVP), rok 2014. Predkladaná koncepcia výtvarnej výchovy pre materské školy L. Čarného a J. Markofovej vychádza z prirodzeného záujmu dieťaťa o výtvarné vyjadrovanie svojich predstáv, využíva bohatosť detskej fantázie a obrazotvornosť dieťaťa, jeho zvedavosť a záujem o skúmanie nových možností. Výtvarné činnosti predstavujú pre dieťa hravú činnosť a možnosť vizualizovať vlastné predstavy. Edukačné procesy výtvarnej výchovy sú tvorivé procesy. Pozostávajú z vyjadrovacej, interpretačnej, výchovnej a vzdelávacej zložky. Tieto zložky sa vzájomne prelínajú. Východiskami tohto procesu sú zážitkové procesy, témy a námety a reflexia diel výtvarného umenia. Výtvarná výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra a má prevažne činnostný charakter. Učiteľka materskej školy by mala riadiť výchovno-vzdelávací proces výtvarnej výchovy ako kompetentná profesionálka, čo znamená, že by mala vedieť plánovať, realizovať a hodnotiť dané procesy. V procese plánovania by mala poznať psychologické východiská problematiky detského výtvarného prejavu a s tým súvisiace procesy výtvarného videnia, výtvarného cítenia a výtvarného myslenia. Mala by vedieť diagnostikovať úroveň detského výtvarného prejavu a s ním súvisiace prejavy vo forme znakov detského výtvarného prejavu. Mala by sa dobre orientovať v didaktike výtvarnej výchovy a v odbore výtvarného umenia. V procese realizácie uplatňovať formy a metódy, ktoré umožňujú dieťaťu spoznávať výtvarný jazyk a jeho možnosti, hľadať a slobodne aplikovať tvorivé riešenia vlastnej výtvarnej výpovede, rozvíjať tvorivosť a fantáziu, vedieť hodnotiť vlastné úspechy a vytvárať si obraz o okolitom svete a jeho kultúre. V procese hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu vedieť navrhnúť a použiť metódy a nástroje spätnej väzby, vedieť navrhnúť kritériá hodnotenia výtvarných prác detí, navrhnúť korekciu vlastných metodických postupov na dosiahnutie stanovených cieľov v súlade so stanovenými cieľovými požiadavkami. Na základe potreby úspešnej aplikácie uvedených procesov v cielených vzdelávacích aktivitách výtvarnej výchovy vo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra sa v metodickej príručke podrobnejšie zameriame na tie stránky procesov, ktoré sú v iných metodických príručkách výtvarnej výchovy pre učiteľky materských škôl menej rozpracované a z nášho pohľadu sú nevyhnutné na realizáciu výtvarnej výchovy na úrovni predškolského vzdelávania. Cieľom metodickej príručky je ukázať procesy výtvarnej výchovy zamerané na rozvoj výtvarného vnímania a videnia, výtvarného cítenia a výtvarného myslenia v súlade s ŠVP cez psychologické východiská, ktoré umožňujú učiteľke materskej školy porozumieť zákonitostiam detského výtvarného prejavu, a metodologické východiská, ktoré ponúkajú možnosti realizácie takých výtvarných aktivít, ktorých cieľom nie je „ľúbezný“ produkt, ale samotný výtvarný proces. Zámerom je „ukázať cestu“, ako uvedené procesy realizovať.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
uz_pondelikova_uak_vv_matsr-_na_webe.pdf | 5,13 MB |