Testovanie školskej pripravenosti v pedagogickom kontexte

Predložená odborná publikácia je zameraná na takú oblasť pedagogiky, ktorú v rámci pedagogickej diagnostiky môžeme zisťovať v kontinuite predprimárnej a primárnej edukácie. Školskú pripravenosť dieťaťa je totiž možné chápať v troch rovinách:  ako výstup predprimárneho vzdelávania,  ako kontinuitnú oblasť predprimárneho a primárneho vzdelávania,  ako determinant úspešnej adaptácie dieťaťa v 1.ročníku a ako predpoklad zvládnutia školských úloh. Na základe platného Štátneho vzdelávacieho programu cieľom predprimárneho vzdelávania je pripraviť dieťa na vstup do základnej školy, preto materská škola poskytuje možnosť získania elementárnych základov siedmich kľúčových kompetencií (psychomotorické, osobnostné, sociálne, komunikatívne, kognitívne, učebné a informačné kompetencie) na základe platného Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 pre predprimárne vzdelávanie, ktoré umožňujú dieťaťu bezproblémový vstup do primárneho vzdelávania. Vysoké očakávania doby vyžadujú od pedagógov diagnostikovanie školskej pripravenosti detí z niekoľkých dôvodov. Jednak preto, lebo môžu kontrolovať seba ako odviedli svoju prácu a jednak preto, aby pomocou diagnostiky vedeli určiť smer rozvoja dieťaťa. Dôvodom vzniku tejto publikácie je, že na Slovensku neexistujú dostupné nástroje hodnotenia počiatočných kompetencií detí (aplikovateľných zo strany učiteliek) v predprimárnom vzdelávaní, ale aj pri ich nástupe do základnej školy. Ako úspešnú a spoľahlivú metódu pedagogickej diagnostiky je možné využívať testovanie, ktoré má v zahraničných štátoch už dlhodobé tradície (napr. v Maďarsku, v Rusku). U nás štandardizované diagnostické testy školskej spôsobilosti aplikujú väčšinou len psychológovia. V materských a základných školách na Slovensku v rámci diagnostikovania školskej spôsobilosti učiteľmi sú testy vedomostí, schopností a zručností používané zriedkakedy. Nie sú frekventované jednak preto, lebo nie sú k dispozícii, alebo ich zabezpečovanie je príliš komplikované a drahé (napr. je potrebné zaškolenie učiteľov, nie je dostupná metodika, atď.). Síce v rámci pedagogickej diagnostiky učiteľmi sú diagnostikované jednotlivé schopnosti, zručnosti a vedomosti detí, ale neexistuje komplexný súbor pedagogických testov, ktoré by mohli aplikovať učiteľky materských škôl v rámci testovania školskej pripravenosti, prípadne učitelia základnej školy pri nástupe dieťaťa do 1.triedy a neexistuje ani komplexná odborná literatúra zameraná na danú problematiku. Preto v záujme našich detí sme považovali za potrebné vypracovať komplexné pedagogické testovanie s prihliadnutím na parametre školskej spôsobilosti, ktoré môžu učitelia aplikovať v praxi. Cieľom našej publikácie je vysvetliť túto problematiku z aktuálneho uhla pohľadu a po krátkom teoretickom exkurze navrhnúť komplexný program a metodiku testovania. V kontexte skúmania problematiky považujeme za potrebné objasniť základné východiskové pojmy ako školská zrelosť, školská pripravenosť a školská spôsobilosť. Na objasnenie týchto pojmov existujú rôzne prístupy a odborníci vymedzujú rôzne aspekty určenia kritérií školskej pripravenosti dieťaťa. Ak skúmame školskú pripravenosť dieťaťa, považujeme za dôležité oboznámiť čitateľov aj s komponentmi školskej spôsobilosti vymedzených u nás i v zahraničí. Nami vypracované návrhy testov sú zamerané najmä na meranie jednotlivých schopností a zručností dieťaťa, ktoré sú potrebné pre úspešné zvládnutie školských úloh so zvláštnym zreteľom na také kompetencie, ktoré úzko súvisia s osvojením si základných školských spôsobilostí ako je čítanie, písanie a počítanie. Samozrejme testy sú zamerané aj na ďalšie oblasti ako napríklad sociálne kompetencie, ktoré je potrebné rozvíjať, aby dieťa bolo schopné prijať rolu školáka. Pomocou týchto testov učiteľky budú môcť testovať školskú pripravenosť a zároveň získať také údaje o dieťati, ktoré z metodického hľadiska môžu byť veľkou oporou pri plánovaní edukačného procesu. Testy učiteľky môžu aplikovať u školopovinných detí v 1. polroku a následne môžu vykonať kontrolné testovanie koncom školského roku. Počas realizácie vyučovania môžu byť rozvíjané tie schopnosti a zručnosti dieťaťa, v ktorých boli nájdené nedostatky. Nesmieme zabudnúť ani na to, že učiteľka môže poskytnúť dobré rady rodičom v rámci pedagogického poradenstva len vtedy, ak dôsledne spozná dieťa, čiže len po dôkladne vykonanej diagnostike. Samozrejme, tieto testy majú len orientačný charakter. V prvej časti publikácie objasníme základné pojmy súvisiace s pedagogickou diagnostikou, ktorú predstavíme ako nástroj hodnotenia dieťaťa v súvislosti s edukačnou praxou, nakoľko úroveň školskej pripravenosti dieťaťa na konci predprimárneho vzdelávania je možné zistiť pomocou pedagogickej diagnostiky. Druhú kapitolu venujeme školskej pripravenosti a objasníme niektoré jej aspekty, dimenzie a komponenty. V tretej kapitole venujeme pozornosť testovaniu, ktorá je jednou z najefektívnejších metód pedagogickej diagnostiky a uvedieme konkrétne návrhy a odporúčania pre prax, ako overiť poznatky, schopnosti a zručnosti školopovinných detí pomocou rôznych testov. Pri tvorbe testov nás inšpirovali aj niektoré zahraničné modely, napriek tomu neboli celkom adaptované. Považovali sme za zmysluplné prepracovať vybrané zahraničné modely na naše podmienky a popritom vytvoriť aj vlastné testy na základe našich vedomostí a skúseností vychádzajúc z odbornej literatúry a z praxe s prihliadnutím na vekové zvláštnosti školopovinných detí. Zámerom našej práce je dať metodické podklady do praxe, poukázať na dôležitosť tejto problematiky a vzbudiť záujem o aplikáciu testov v praxi. Publikácia môže mať veľký význam pre praktizujúcich učiteľov predprimárneho vzdelávania, prípadne aj primárneho vzdelávania (najmä pri vstupe do 1.ročníka). Pri spracovaní problematiky sme využívali dostupnú odbornú slovenskú i zahraničnú literatúru, internetové stránky, odborné časopisy a vychádzali sme aj z vlastných dlhoročných skúseností z praxe.

Autori: 
Diana Borbélyová – Beáta Špernáková Bratislava,
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
113s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: