Problematika získavania, rozvíjania a osvojovania si kľúčových kompetencií priamo a úzko súvisí so zvyšovaním efektivity vyučovania. V súčasných podmienkach vzdelanostnej spoločnosti je nevyhnutné prispôsobovať sa novým, neustále sa meniacim požiadavkám doby. Preto hľadanie spôsobov, ciest k novej, príťažlivejšej, efektívnejšej a pre osobné i profesionálne uplatnenie žiakov užitočnejšej školy je zároveň zmysluplnou cestou, ako nestratiť kontinuitu s vývojom vzdelávania. V Správe pre UNESCO v roku 1997 Medzinárodná komisia pre vzdelávanie v 21. storočí vedená Jacquesom Delorsom prijala štyri základné princípy vzdelávania pre Európu: „Naučiť sa učiť, naučiť sa pracovať, naučiť sa žiť spolu, naučiť sa byť“. Pritom však zdôrazňovala, že tradičný spôsob uplatnenia týchto princípov vo výučbe už nie je akceptovateľný. Edukačný proces je potrebné orientovať na rozvíjanie kompetencií detí a žiakov, najmä na rozvíjanie najdôležitejších kľúčových kompetencií, čo je možné prostredníctvom rôznych obsahov, v rôznych predmetoch alebo oblastiach vzdelávania. Požiadavky na výchovno-vzdelávacie výsledky žiakov nemôžu byť teda prioritne viazané na špecifiká jednotlivých vyučovacích predmetov, ale dotýkajú sa univerzálnejších znalostí, schopností, zručností, postojov a hodnôt, ktoré bežne potrebujeme vo svojom živote a ktoré sú využiteľné v mnohých životných situáciách i pracovných oblastiach. Cieľom tejto publikácie je poskytnúť pedagogickej verejnosti námety na získavanie, rozvíjanie a osvojovanie si kľúčových kompetencií vo výchovno-vzdelávacom procese, ktoré vychádzajú z relevantnej teoretickej bázy informácií o aktuálnej problematike kľúčových kompetencií i praktických ukážok, cvičení, úloh a aktivít pre učiteľov i deti/žiakov. Publikácia je určená učiteľom predprimárneho, primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
rozvijanie_a_hodnotenie_klucovych_kompetencii_-_po_recenziach_-_s_isbn_-_na_webe.pdf | 997,74 KB |