Práva detí, ich implementácia do výchovno−vzdelávacej činnosti materskej školy

Hovorí sa, že „deti sú budúcnosť ľudstva“. Sú však aj najzraniteľnejšou skupinou, ktorá vzhľadom na vek nie je schopná uplatňovať svoje práva. Preto potrebuje osobitnú ochranu a pomoc. Jednou z možností je výchova a vzdelávanie detí k ich právam a právam iných, k empatii, tolerancii a zodpovednosti od útleho detstva. Obsahom odborno-metodickej publikácie je implementácia ľudskoprávnej problematiky do školského vzdelávacieho programu materskej školy. Nevyhnutnosť koncepčného prístupu k výchove v oblasti ľudských práv zdôraznilo Valné zhromaždenie OSN vyhlásením Dekády výchovy k ľudským právam na roky 1995 – 2004. Z rezolúcie vyplynula pre členské štáty OSN povinnosť vypracovať a schváliť Národné plány výchovy k ľudským právam. Slovenská republika prijala takýto plán na roky 2005 – 2014. Aj Výbor pre práva dieťaťa pri OSN adresoval Slovensku sériu odporúčaní, ktoré majú umožniť dokonalejšiu implementáciu Dohovoru o právach dieťaťa, začleniť výchovu a vzdelávanie o ľudských právach vrátane práv detí do oficiálnych učebných osnov na všetkých úrovniach vzdelávania a tak zabezpečiť vyšší štandard starostlivosti o deti. Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) schválili poslanci 22. mája 2008. Do platnosti vstúpil 1. septembra 2008. Zásadným spôsobom zmenil postavenie materských škôl v systéme vzdelávania. Materské školy sa stali súčasťou sústavy škôl. V súlade s európskymi požiadavkami a medzinárodnou klasifikáciou vzdelávania (OECD) je predprimárne vzdelávanie nultého stupňa označené ako ISCED 0. Cieľom reformy školstva v Slovenskej republike je zmena obsahu vzdelávania. Obsah vzdelávania má byť pre deti menej náročný, ale viac účinnejší. Dvojúrovňový model vzdelávania otvára širší priestor školám aj na realizáciu vlastných predstáv o obsahu, formách a metódach implementácie ľudských práv a práv dieťaťa do edukačného procesu v rámci školských vzdelávacích programov. Materiál ponúka učiteľom i učiteľkám metodické námety (postupy, aktivity), môže byť inšpiráciou pre každého tvorivého učiteľa/ku, môže poslúžiť ako pomôcka na skvalitnenie výučby ľudských práv a práv dieťaťa, na vytvorenie školských vzdelávacích programov.

Autori: 
Eva Bruteničová, Dáša Vargová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2012
Rozsah: 
79s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: