Dnešné chápanie pedagogického vplyvu na dieťa nás upozorňuje na dôležitý faktor edukačného procesu – individualitu každého dieťaťa. Od plánovania cez realizáciu až po hodnotenie musí učiteľ brať v prvom rade do úvahy individuálne rozvojové možnosti detí, s ktorými pracuje. V novom ponímaní výchovy a vzdelávania detí v materských školách sa ustupuje od idealizácie detskej skupiny ako jednoliateho celku, ktorý má rovnaké potreby a osvojené kompetencie, má rovnakú chuť na činnosť v rovnakom čase. Napriek zmenám, ktorými materská škola prešla v uplynulom období, i naďalej zostáva hlavným prostriedkom na dosahovanie cieľov hra a hrové činnosti. Hra, ktorá zahŕňa manipuláciu s predmetmi, má vplyv na rozvoj reči a myslenia dieťaťa i na rozvoj matematickej gramotnosti detí predškolského veku. Práve rozvíjanie matematickej gramotnosti u detí predškolského veku je témou nasledujúcich riadkov. Oboznamovanie detí so základnými matematickými predstavami prebieha už v momente, keď si dieťa osvojuje reč. „Predčíselné predstavy majú mať deti utvorené pred nástupom do školy.“ (Zelinková, 2007, str. 149) Rozširovaním slovnej zásoby sa dieťa dostáva do kontaktu s pojmami všetko, nič, málo, veľa, žiadny, každý a pod. To znamená, v edukácii materskej školy má matematika svoje miesto a opodstatnenie. V materskej škole si dieťa vytvára základné predstavy o prirodzenom čísle. Učiteľka materskej školy by sa mala snažiť ukázať deťom zábavnú časť matematiky, prebudiť v deťoch záujem o matematické operácie a túžbu po aktívnom poznávaní. Hlavným cieľom prípravy dieťaťa na školskú matematiku nie je iba osvojenie si matematických pojmov, ale vytváranie situácií, v ktorých má dieťa možnosť riešiť matematické problémy a tým si môže rozvíjať logické myslenie. Prvým cieľom učiteľov matematiky je poukazovať na potrebu a využitie matematických operácií v reálnom živote. Cieľom predkladaného edukačného materiálu je poukázať na možnosti rozvíjania základných matematických predstáv u detí predškolského veku s využitím didaktických hier v edukačnom procese. V teoretickej časti sú teoretickými metódami zhrnuté možnosti rozvíjania základných matematických predstáv, vychádzajúc z kurikulárnych dokumentov materskej školy. V praktickej časti opisujeme didaktickú hru vo všeobecnej rovine a potom navrhujeme jednu z mnohých možností rozvíjania základných matematických predstáv prostredníctvom hry. Súčasťou edukačného materiálu sú aj námety na vytvorenie pracovných listov, ktoré s hrou úzko súvisia. „Kuchárska kniha“ je súbor pracovných listov, pomocou ktorých si dieťa osvojuje základné matematické operácie, ako je rátanie, prirovnávanie, triedenie a pod. Hra na kuchárov nie je pre deti v materskej škole ničím výnimočným. V tomto materiáli sa pokúsim opísať túto námetovú hru ako možnosť na dosahovanie cieľov v obsahovom štandarde rátanie, priraďovanie, triedenie, usporadúvanie, zostavovanie podľa kritérií, základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10, číselný rad. Pri takomto riadení je hra obohatená o nové ciele z oblasti rozvíjania základných matematických predstáv. Rozvíjanie matematických predstáv môže prebiehať už počas hrových činností, hneď ráno po príchode do MŠ, keď je priestor na intenzívnejší individuálny prístup k deťom ako počas dňa, keď je potrebné venovať sa celej triede detí. V hre môžeme využiť rôzne drobné predmety, ľahko dostupné v materskej škole (väčšie cestoviny, gombíky, hríbiky z mozaikových hier, uzávery na plastové fľaše, korkové zátky, strukoviny, obaly z kinder vajec a pod.)
Príloha | Veľkosť |
---|---|
rozvijanie_zakladnych_matematickych_predstav-_pupikova-na_webe.pdf | 932,04 KB |