Poznávanie medzinárodných súvislostí predškolského vzdelávania, ktoré umožňuje realizácia projektu MAT v rámci uskutočňovaných stáží má nielen jednostranný význam pre rozširovanie obzorov učiteliek materských škôl a pre vytváranie lepších základov porovnávacej predškolskej pedagogiky. Zahraniční parteri zahrnutí do realizácie projektov sa totiž rovnako zaujímajú o vývoj predškolského vzdelávania na Slovensku, osobitne o obdobie, ktoré sa viaže na reformu predškolského vzdelávania u nás v ostatných dvoch desaťročiach. Presne z tohto dôvodu si jedna z dôležitých partnerských strán realizácie projektu MAT v oblasti realizácie stáží (Inštitút detstva Gercenovej pedagogickej univerzity v St. Petersburgu) vyžiadala od metodikov stáže prehľadovú štúdiu o priebehu reformy materských škôl na Slovensku, aby sme na oboch stranách boli schopní lepšie zaznamenať spoločné črty a diferencované znaky rozvoja predškolského vzdelávania nielen na európskej, ale i celosvetovej medzinárodnej úrovni. Pre samotný Inštitút detstva je poznanie slovenských súvislostí tvorby slovenskej politiky predškolského vzdelávania o to významnejší, že toto pracovisko je centrom tvorby štátneho vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie v Ruskej federácii, s názvom Detstvo. História predškolského vzdelávania postkomunistických krajín v 20. storočí má veľmi veľa spoločných čŕt, stačí odkázať na to, že predškolská pedagogika sa veľmi intenzívne odkazovala na mnohé zdroje a východiská pochádzajúce z bývalého Sovietskeho zväzu. Vývoj v 21. storočí prináša však národným školským sústavám a v ich rámci i inštitúciám predškolského vzdelávania relatívnu autonómiu a tak sa cesty predškolského vzdelávania v európskych krajinách viac diverzifikujú v neustále prebiehajúcich reformných vlnách. Reforma materských škôl v Slovenskej republike môže tento kľukatý a často i protirečivý proces dobre ilustrovať. Ilustruje však nielen autonómny vývoj predškolského vzdelávania na národnej úrovni, ale aj nové nadnárodné vplyvy a tlaky na predškolské vzdelávanie. Tie na jednej strane vedú k unifikácii predškolského vzdelávania, ale aj k mnohým koncepčným komplikáciám, s ktorými je adaptácia týchto tlakov na národné tradície predškolských inštitúcií spojená.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
mspetrohrad_1.pdf | 372,08 KB |