Hudobno-pohybová príprava v materskej škole môže v mnohom ovplyvniť vývoj dieťaťa, najmä jeho pohybové schopnosti, estetické cítenie, disciplinovanosť, sebavedomie, prispôsobivosť, samostatnosť, rozhodnosť, pohotovosť, tvorivosť a pod. Ľudové umenie je priam predurčené rozvíjať tieto vlastnosti, pričom deti naučíme chápať nevýslovnú krásu slovenských tradícií. Deti, ich hravosť, bezprostredné správanie, pohybová zdatnosť nám dávajú veľkú možnosť tieto danosti zušľachtiť prostredníctvom ľudových hier a pásiem. Je však potrebné dodržiavať isté pravidlá a zásady. Musíme pochopiť obsah hry či zvykoslovného pásma, ako aj časové obdobie, na ktoré sa hra či zvyk viaže. Preto je dobré pri nácvikoch opísať deťom formou besedy a rozprávania obsah jednotlivých zvykov. Počas školského roka môžeme pre deti a ich rodičov pripraviť výstavy krojov, krojových doplnkov, rôznych rekvizít, aby sme im aj názorne priblížili naše ľudové tradície. V publikácii sú ľudové hry a pásma zadelené do jednotlivých ročných období (jeseň, zima, jar, leto). Na jesenné a zimné obdobie sa viaže viac zvykosloví, v jarnom a letnom období sa deti väčšinou hrali na dvore, na lúke, pri stohoch, pri potoku a pod. Dodržiavanie autentickej podoby jednotlivých hier a zvykov by malo byť základným princípom pri nácviku a vystúpeniach. Nárečové výrazy zachovávajme čo najviac, pretože v nárečiach je veľká rozmanitosť, slovné a výrazové bohatstvo, ktoré odráža stáročné skúsenosti našich predkov. Je potrebné toto vzácne dedičstvo chrániť a odovzdávať ďalším generáciám, v čom nám pomáhajú zberatelia ľudových piesní a zvykov ako medzičlánok autorov našich prekrásnych ľudových tradícií, ktorými je národ.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
detske-hry-2014-03-17-final-na_webe.pdf | 2,27 MB |