Možnosti využitia hry s legom na rozvoj kompetencií dieťaťa

Vo výchovno-vyučovacom procese je nevyhnutné hľadať stále nové cesty výchovy a vzdelávania. Záleží na učiteľovi, akými vhodnými edukačnými aktivitami bude rozvíjať kompetencie dieťaťa. Mal by prispôsobovať edukačný proces, odhaliť silné a slabé stránky dieťaťa. Pedagóg má oveľa viac možností riadiť sa individuálnymi potrebami dieťaťa. Je potrebné, aby sa proces rozvíjania kompetencií stal príťažlivejším, využívajúcim potenciál dieťaťa. Najprirodzenejšou činnosťou v živote človeka, prostredníctvom ktorej absorbuje do vlastného vedomia obrovské množstvo poznatkov, podnetov a skúseností, je hra. Je prostriedkom, ako dieťa môže vyjadriť vlastné vnútorné pocity, vlastné kompetencie a dať ich najavo okoliu (Podhájecká, 2006). Hra môže rozvíjať prioritne jednu kompetenciu, ale zámerom učiteľa je, aby sa v hre dieťaťa integrujúco rozvíjali všetky kľúčové kompetencie (Podhájecká, 2008). Aby hra splnila účel, dieťa pri nej potrebuje prirodzenú podporu a vedenie dospelého, to znamená vyberať hry systematicky a cieľavedome, navzájom ich kombinovať, obmieňať, dopĺňať a poskytnúť pestrosť tém v hrách. Rovnako dôležité je i vyhodnocovať a prispôsobovať výber hier. Neodmysliteľnou súčasťou pri rozvíjaní kompetencií detí je hra so stavebnicou lego. Lego je prínosom pri realizácii edukačných činností v materskej škole. Je jedinečným prostriedkom pomáhajúcim rozvíjať kompetencie dieťaťa formou hry. Rozvíja v každom veku psychickú a fyzickú osobnosť dieťaťa, pomáha dieťaťu porozumieť dnešnému svetu. Deti sa učia poznávať sociálne väzby, ale aj rozdiel medzi dobrom a zlom. Prvá kapitola sa venuje pojmom hra a kompetencie. Druhá kapitola ponúka krátku históriu lega, jeho prínos, využiteľnosť a nenahraditeľnosť v podmienkach materskej školy. Príspevok ponúka konkrétne typy konštruovania, postupy, konštrukčné možnosti, návrhy, predlohy, edukačné aktivity. Poukazuje na využiteľnosť stavebnice lego v materskej škole ako alternatívnej didaktickej pomôcky na rozvoj viacerých kompetencií dieťaťa. Zároveň predkladá použiteľnosť v iných oblastiach ako len konštrukčných, jeho variabilitu a nekonečné možnosti v praxi učiteľky materskej školy. Nechýbajú ani postrehy a skúsenosti z praxe. Lego je prínosom pri realizácii edukačných činností v materskej škole. Je jedinečným a ideálnym prostriedkom pomáhajúcim rozvíjať kompetencie dieťaťa formou hry. Rozvíja v každom veku psychickú a fyzickú osobnosť dieťaťa, pomáha dieťaťu porozumieť dnešnému svetu. Ovplyvňuje rozvoj jemnej motoriky, pozornosti, vytrvalosti, fantázie a tvorivosti. Hra s legom by mala byť súčasťou každej realizovanej edukačnej činnosti v rámci organizačných foriem zaradených v priebehu dňa v materskej škole. Multifunkčnosť lega pomáha pri rozvíjaní dieťaťa, ale i pedagóga a rodiča. Aby dieťa mohlo tvorivo pracovať a rozvíjať kompetencie, musí byť kompetentný i jeho pedagóg, musí poznať kvalitu a potenciál stavebnice lego. Považujem ho za jednu z dôležitých prostriedkov úspešnej a kreatívnej predprimárnej edukácie na rozvoj kompetencií detí.

Autori: 
Eva Porvazníková
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
46s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: