Motivácia človeka je neobyčajne zložitou záležitosťou. Táto problematika je značne rozsiahla a nejednotná, v literatúre sa stretávame so značnou variabilitou prístupov a rôznymi výkladovými princípmi. Predkladaná práca je zameraná na problematiku motivácie, pretože z hľadiska učiteľskej profesie je fenomén motivácie z aspektu jej uplatňovania vo výchovno-vzdelávacom procese mimoriadne dôležitý, a to predovšetkým vzhľadom na budúcu úspešnosť dieťa v jeho ďalšom živote. Mojou snahou je poukázať na tú skutočnosť, že osobnosť učiteľa je hlavným efektívnym činiteľom, ktorý účinne môže a má podnecovať túžbu dieťaťa po poznaní, rozvíjať jeho schopnosti a potenciality. V centre záujmu je vzájomná prepojenosť, „vzťah“ motivácie a aktivizácie, samotný proces aktivizácie vyvolaný práve účinnou motiváciou. Rozvíjanie a uplatňovanie motivácie v materskej škole je dôležitým atribútom aktivizácie dieťaťa. Zdôrazňujem tento významný činiteľ pri uplatňovaní výchovného pôsobenia, v ktorom sa optimálne spája podnecovanie aktivity, samostatnosti a tvorivosti dieťaťa. Je žiaduce, aby sa kládol väčší dôraz na zacielenie takej aktivity, ktorá bude prospešná pre dieťa, čiže v praktickej oblasti klásť také úlohy a cvičenia, ktoré budú rozvíjať poznávacie funkcie dieťaťa, a to najmä najvyššie kognitívne funkcie, teda hodnotenie a tvorivé myslenie. Nevyhnutnosťou motivácie v rozvíjaní tvorivej osobnosti je uplatňovanie vhodne zvolených aktivizujúcich metód a foriem práce s deťmi. Podľa výskumov motivácia plní jednu z najvýznamnejších úloh pri zvyšovaní efektívnosti výchovno-vzdelávacieho procesu. Práve preto sa vo svojej práci zaoberám pojmami motivácia, aktivizácia, osobnosť učiteľa, hra dieťaťa predškolského veku, účinné metódy a prostriedky motivácie a aktivizácie, vytváranie vhodných podmienok podporujúcich rozvoj aktivity, motivácie, a tým i tvorivosti.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
valentinyova-motivacia_ako_dolezity_atribut_aktivizacie_deti_v_ms-_na_webe.pdf | 445,24 KB |