Manažment kvality v materskej škole

V poslednom období sa vynára otázka, či je Slovensko v oblasti hospodárstva pripravené na ďalšie storočie. S touto otázkou sa úzko spája vzdelanie a kvalifikácia obyvateľstva. Dnešná mládež (aj malé deti) bude v dospelosti žiť v spoločnosti vyspelého technického pokroku a stále väčšej konkurencie okolitých štátov na jednej strane, na druhej strane je potrebné brať do úvahy existujúci razantný pokles obyvateľstva a jeho prestarnutie. Práve od kvalifikovanosti a pracovného výkonu súčasných detí bude závisieť, či bude Slovensko schopné čeliť hospodárskym, sociálno-politickým a odborným výzvam. Na základe týchto skutočností výrok, že „deti sú naša budúcnosť“, získava úplne iný význam. Vzdelávacie inštitúcie musia vyvinúť úsilie, aby dorastajúcu generáciu pripravili na požiadavky, ktoré na ňu budú v budúcnosti kladené. Dieťa bude a už aj teraz je čoraz častejšie a stále dlhšie v starostlivosti cudzích ľudí, resp. inštitúcií. S touto skutočnosťou úzko súvisia diskusie o kvalite inštitúcií, ktoré sa zaoberajú starostlivosťou o deti a mládež. Zavádzanie prvkov manažmentu kvality aj do verejných inštitúcií je hlavne v zahraničí zdôvodňované kontrolou vynakladania verejných financií a financií daňových poplatníkov smerujúcich do školstva. Kvalita školy, nevynímajúc ani materské školy (MŠ), je v súčasnosti aj v slovenskom školstve podrobená verejnej diskusii – vzniká nový štátny vzdelávací program, zavedeniu ktorého predchádzala dlhá verejná diskusia. Diskusia, ktorej základom je kritika vzdelávacieho systému v dimenziách výsledkov našich žiakov v medzinárodných testovaniach PISA, sa viac alebo menej dotýka aj vzdelávania detí v materských školách. Práve tento koncept spôsobuje, že v súvislosti s reformou školstva musí dôjsť k „zlepšeniu“ edukácie aj v materskej škole. Požadované sú zmeny v prístupoch, v edukačných aktivitách, ktoré sa budú môcť porovnávať s existujúcimi kvalitatívnymi požiadavkami. Otázka kvality rezonuje aj v správe o stave školstva, v ktorej je poskytnutie „kvalitnej výchovy a vzdelávania“ prvoradou úlohou všetkých škôl, aj materských. Otázka, ktorá v súčasnosti trápi čoraz viac rodičov, je nasledovná: Aká kvalitná je materská škola, do ktorej chodí moje dieťa? Odpoveď nie je jednoduchá. Problematika kvality je pre aktérov vzdelávania ponímaná rôzne – pre niektorých je to vzdialenosť od miesta bydliska, iní si vyberajú z ponúkaných aktivít, z vyučovania jazykov, z metód a foriem práce. Informácie, ktoré by poskytli rodičom možnosť výberu na základe určitých kritérií charakterizujúcich kvalitu školy, zatiaľ nie sú k dispozícii. Vyspelé európske systémy vnímajú materskú školu ako určitú súčasť služieb verejnosti, pričom hlavným zákazníkom je dieťa a rodič. Často majú k dispozícii servis, prostredníctvom ktorého získavajú prehľad o konkrétnej materskej škole, do ktorej chcú dať svoje dieťa. V slovenskom školstve takýto servis zatiaľ nie je vytvorený, myšlienka na jeho vytvorenie sa presadzuje pomaly. Materské školy si rodičia vyberajú často náhodne. Dôvodom je to, že nepoznajú a nemajú k dispozícii objektívne jednoduché nástroje, ktoré by im pomohli priebežne hodnotiť úroveň zvolenej materskej školy. Orientácia na zákazníka – rodiča, dieťa, zriaďovateľa je dnes strategickou víziou všetkých progresívnych materských škôl. Ak chce byť materská škola v rámci konkurencie úspešná, mala by správne identifikovať požiadavky a očakávania svojich zákazníkov, sledovať a ovplyvňovať mieru ich spokojnosti a tomu prispôsobiť aj svoju systematickú prácu. V poslednom období sa často presadzuje sledovanie a ovplyvňovanie miery spokojnosti prostredníctvom modelov manažérstva (riadenia) organizácií. Naštartovaná reforma vzdelávania na Slovensku, reforma Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy vyvolala potrebu poskytnutia námetov, ako je možné definovať „kvalitu výchovy a vzdelávania“ v materskej škole. Cieľom tejto publikácie je ponúknuť v niekoľkých krokoch rôzne prístupy k definovaniu kvality materskej školy. Možnosti uplatnenia týchto prístupov v slovenskej materskej škole sú v publikácii zachytené buď priamo, alebo sprostredkovane. Niektoré časti publikácie sa venujú zahraničným skúsenostiam implementácie manažérstva kvality do chodu materskej školy a ich vplyvom alebo širším teoretickým súvislostiam, ktoré sú s kvalitou materskej školy spojené, teda aj s kvalitou na Slovensku. Podoby riešenia problematiky kvality materskej školy vo vybraných školských systémoch v zahraničí prezentujeme komparáciou zabezpečenia kvality materskej školy vo Švédsku, v Austrálii a v USA. Prezentácia skúseností z týchto krajín a ich reflexia dáva dostatok podnetov, aby sme porozumeli krokom, ktoré treba v súčasných podmienkach na Slovensku urobiť pre zabezpečenie kvality materskej školy. Publikácia je určená najmä pre manažmenty materských škôl, ktoré majú snahu definovať kvalitu svojej materskej školy, nájsť kritériá a vhodné indikátory na zabezpečenie viacerých činností vo svojej organizácii. Zároveň môže slúžiť pre všetkých zamestnancov materských škôl ako pomôcka a inšpirácia k zmene prístupov k chodu svojej materskej školy. Všetkých, ktorí sa dajú inšpirovať, čaká beh na dlhé trate…

Autori: 
PaedDr. Klára Vranaiová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
88s.
Elektronická verzia: 
PrílohaVeľkosť
PDF icon manazment_kvality_v_ms-_na_webe.pdf761,48 KB
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: