Kľúčové kompetencie učiteľa v predprimárnej edukácii

V publikácii sa venujeme problematike vybraných komponentov kľúčových kompetencií učiteľa v predprimárnej edukácii. Vychádzame pri tom z nám doposiaľ dostupných a známych prameňov k tejto problematike, v ktorých mnohí odborníci a renomovaní citovaní autori pregnantne rozpracovali uvedenú problematiku. V rámci rozpracovávania problematiky kľúčových kompetencií učiteľov v predprimárnej edukácii vymedzujeme terminologické východiská tejto tematiky a charakterizujeme kľúčové pojmy a ich ponímanie, pričom kompetencie vnímame nielen ako právomoci učiteľa, ale aj ako jeho vlastnú, jedinečnú kompetenčnú výbavu. V jednej kapitole publikácie venujeme pozornosť učiteľovi ako komponentu edukácie, pričom predkladáme aj etický kódex učiteľa. V ďalšej časti publikácie sa zaoberáme východiskami kompetencií a kľúčových kompetencií v súlade s ich rozpracovaním a zadefinovaním v prácach iných odborníkov. Z hľadiska problematiky opisujeme kontext kľúčových kvalifikácií a kľúčových kompetencií aj v súvislosti s ich štruktúrou, systémom, klasifikáciou a znakmi. Taktiež venujeme náležitú pozornosť kľúčovým kompetenciám z hľadiska celoživotného vzdelávania. V rámci tematiky publikácie sme vypracovali aj podkapitolu o profesijných kompetenciách učiteľa. Kľúčové kompetencie učiteľa v predprimárnej edukácii sme vypracovali v súlade so stanovenou témou, pričom opisujeme aj kľúčové kompetencie absolventa učiteľstva predprimárneho vzdelávania aj konkrétne kľúčové kompetencie učiteľov materských škôl. Nevyhnutnou súčasťou opisu je aj Program adaptačného vzdelávania učiteľa materskej školy ako východisko vo formulovaní ďalších požiadaviek na profesijné kompetencie učiteľa materskej školy a predpoklad na zvyšovanie úrovne jednotlivých kompetencií, ktoré majú – z nášho pohľadu – širší sociálny, legislatívny, edukačný, filozofický, právny i demografický rámec. Pokiaľ nemáme inovovaný „ideál“, kompetencie sú neoddeliteľnou súčasťou života každého z nás. Publikácia je určená ako východiskový učebný text učiteľom materských škôl v edukačnej praxi v rámci ich ďalšieho a celoživotného vzdelávania, žiakom stredných škôl študentom vysokých škôl, ktorí sa pripravujú na profesiu učiteľa v materskej škole, a všetkým ostatným záujemcom o predmetnú tematiku.

Autori: 
Slávka Krásna, Ľubomír Verbovanec
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
114s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: