Hráme sa s tvarmi

Hlavným cieľom tejto publikácie je inšpirovať učiteľky materských škôl k podpore rozvoja matematickej gramotnosti detí predškolského veku. Predkladaný metodický a pracovný materiál sa zaoberá hrovým prostredím, v ktorom možno prirodzene rozvíjať „schopnosť dieťaťa uplatniť matematické predstavy a myslenie v komunikácii a aktívne ich využívať pri zvládaní životných situácií“. (Lopušná, Lipnická, 2010, s. 79). Edukačné ciele sú zamerané na rozvoj orientácie v priestore a rovine. Deti sa zoznamujú s najjednoduchšími geometrickými útvarmi a porovnávajú ich. Prostredníctvom vlastných vytvorených pomôcok a pracovných listov deti riešia jednoduché úlohy na rozmýšľanie, čím získavajú najjednoduchšie základy matematických poznatkov, zručností a činností s objektmi a štandardné spôsobilosti školskej pripravenosti, na ktorých budú ďalej stavať učitelia základných škôl. Už samotný názov Hráme sa s tvarmi prezrádza, že hlavným prostriedkom na rozvíjanie matematického myslenia bude hra. Hra ako nosný prostriedok, forma a kľúčová metóda, ktorá nám pomôže využiť edukačný potenciál a možnosti detí rozvinúť sa čo najviac a čo najlepšie. Aby sa hra stala hrou, mala patričný náboj radosti a dokázala naplniť edukačný element, treba premyslieť a pripraviť edukačné hrové prostredie. Z metodického hľadiska je pre učiteľku dôležité, aby dokázala hry nielen dobre naplánovať a zaradiť ich do edukačného procesu, ale aby pripravila a zorganizovala i podmienky a prostredie na realizáciu hry. Ak má učiteľka erudovane pracovať s deťmi, potrebuje k tomu adekvátne učebné pomôcky, materiály. Tieto musia spĺňať isté požiadavky týkajúce sa odbornej a didaktickej kvality, ale mali by byť aj deťom blízke, emocionálne príťažlivé, aby ich citovo zaujali a spontánne vzbudzovali ich pozornosť. Z hľadiska učiteľkinej hrovej profesionality je veľmi dôležité, ako dokáže vybrať hračky a učebné pomôcky v prospech učenia sa detí a súčasne zohľadniť ich výber v rámci stanovených špecifických cieľov dňa. Učiteľka musí mať na zreteli edukačný zámer a podľa neho vybrať vhodné hračky a učebné pomôcky, ktoré jej pomôžu naplniť ciele a zameranie edukácie. Táto publikácia ponúka jednoduchý návod, ako si možno zhotoviť, pripraviť pomôcky, ktoré budú rozvíjať matematické myslenie, ale ktoré budú pre deti podnetné a zároveň budú saturovať ich prirodzené potreby. Z úprimného záujmu motivovať deti k rozvoju matematického myslenia ponúkame jednoduché pomôcky, ktoré evokujú deti k praktickej činnosti, čím sa učia aktívnou formou – vlastnou skúsenosťou. Deti uprednostňujú pohybové aktivity pred sedavými a z toho dôvodu sú zhotovené pomôcky dostatočne rozmerné, aby ich mohli využívať v priestoroch celej triedy na zemi, nielen sediac pri stolíkoch. Publikácia uvádza, ako možno tieto pomôcky konkrétne využiť v edukačnom procese, aké hry možno s nimi realizovať. Ponúka sadu pracovných listov a predlôh, ktoré si učiteľky môžu tlačiť a priamo ich využívať pri výchovno-vzdelávacej činnosti. Sú zostavené podľa náročnosti, aby si ich učiteľka mohla vyberať podľa aktuálnej potreby triedneho spoločenstva, HRÁME SA S TVARMI 5 ale najmä podľa úrovne poznatkov jednotlivých detí. Sú tam preto zaradené i pracovné listy s náročnejšími úlohami, aby učiteľka mohla využiť diferenciáciu a rozvíjať i deti, ktoré majú prirodzené matematické nadanie. Obťažnosť úloh v pracovných listoch vyberá učiteľka, ktorá musí dobre poznať individuálne osobitosti jednotlivých detí. Vychádza vždy z aktuálnej zóny poznania jednotlivých detí. Hry s učebnými pomôckami z publikácie Hráme sa s tvarmi stimulujú u detí poznávanie niektorých geometrických tvarov a manipuláciu s nimi. Úlohy sú zamerané aj na triedenie geometrických tvarov, porovnávanie, usporadúvanie podľa určitých kritérií, rozvíjajú algoritmické myslenie, orientáciu v priestore a rovine, takisto umožňujú zisťovať počty predmetov v skupine, ponúkajú tvorivé uplatnenie v hre s rozvojom fantázie – so zameraním na samostatnú činnosť. Podporujú aktívne učenie sa detí, vyjadrovanie sa detí s využitím správnej matematickej terminológie. Rozvíjajú jemnú motoriku a psychomotoriku, priestorovú predstavivosť, podnecujú logické a tvorivé myslenie, rozvíjajú špecifické matematické schopnosti.

Autori: 
Jozefa Chocholáčková
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
140s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
publikacia recenzenti: 
PaedDr. Jana Bolebruchová
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: