Dyslexia u predškolákov

Dyslexia – pre niektorých je to len slovo, pre iných závažná diagnóza, ktorá ovplyvňuje celý ich život. Dyslexiu zaraďujeme do kategórie špecifických porúch učenia a je vývinovou poruchou. U detí aj dospelých sa prejavuje narušením vývoja percepčných a kognitívnych schopností a zručností. V našej knihe sa budeme zaoberať dyslexiou u detí predškolského veku. Vo všeobecnosti sa dyslexia diagnostikuje až na konci prvého ročníka základnej školy, keď je už ukončený proces čítania, avšak náznaky môžeme spozorovať už v materskej škole a práve na ne sa zameriame. Dyslexia je súhrn takých problémov pri učení, ktoré vznikajú ako dôsledok jednotlivých malých poškodení potrebných na osvojenie si školských vedomostí a zručností. Nie je spôsobená poruchou zraku, sluchu, motoriky, mentálnym postihnutím alebo psychickou poruchou. Rovnako nie je spôsobená ani vplyvmi pôsobiacimi z prostredia. Dyslexia je definovaná ako neschopnosť naučiť sa čítať pomocou štandardných metód používaných na vyučovaní. V minulosti boli žiaci s touto vývinovou poruchou často považovaní za „hlúpe a neschopné“ deti, ktorým sa nechce učiť. V súčasnosti ich označujeme ako deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacím potrebami. Ide o poruchy vrodené alebo získané v ranom detstve. Sú úzko spojené s lateralitu, nezrelosťou mozgu a mozgových hemisfér aj s poruchou vývinu dieťaťa bez poškodenia intelektových schopností, pretože tie bývajú u týchto detí priemerné až nadpriemerné. Oslabené bývajú kognitívne funkcie ako koncentrácia pozornosti, pamäť, myslenie, reč, percepčné funkcie – zmyslové vnímanie a motorické funkcie – zhoršenie jemnej a hrubej motoriky, grafomotoriky, koordinácie a rytmiky. V prvej kapitole sa venujeme pamäti ako jednej z najdôležitejších kognitívnych funkcií, a to najmä krátkodobej a pracovnej pamäti, ktorá sa priamo podieľa na bezprostrednom uchovávaní informácií a zohráva dôležitú úlohu pri pochopení textu pri čítaní. Ďalšia kapitola je zameraná na vysvetlenie javu dyslexia, jej definovanie, spôsoby prejavu u detí v predškolskom veku, varovné signály, ktoré môžu prorokovať vývoj tejto poruchy. V tretej kapitole sa zaoberáme možnosťami prevencie a reedukácie prejavov dyslexie v predškolskom veku v jednotlivých oblastiach vývinu dieťaťa. Pokúsime sa na konkrétnych cvičeniach ukázať, ktoré funkcie sa rozvíjajú a ako sa to prejaví v zlepšení schopností dieťaťa. Alarmujúce číslo 6 % ľudí z celkovej svetovej populácie, ktorí trpia dyslexiou, prinútilo komisiu Európskej únie v rámci celoživotného vzdelávania v podprograme COMENIUS MULTILATERAL vytvoriť program GATE, ktorý bol zameraný na pochopenie dyslexie v predprimárnom vzdelávaní a v základnej škole. Projekt trval od 1. 10. 2009 do 23. 12. 2011. DYSLEXIA U PREDŠKOLÁKOV 4 Cieľom projektu bolo vyvinúť metodológiu a materiály na: - identifikáciu detí, ktoré by mohli byť v neskoršom období dyslektikmi, - zabezpečenie podpory zameranej na ohrozenú skupinu detí.

Autori: 
Andrea Baranovská
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
120s.
Elektronická verzia: 
PrílohaVeľkosť
PDF icon dyslexia_zal-_na_webe.pdf7 MB
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: