Dramatická výchova v predprimárnom vzdelávaní

Dieťa je najväčším darom, ktorý spoločnosť má a potrebuje. Avšak o každý dar je nutné starať sa, aby vynikla jeho cena a krása. Dieťa od narodenia potrebuje našu starostlivosť, lásku, pochopenie a vedenie. Výchovou sa snažíme o to, aby z neho vyrástla múdra, šľachetná osobnosť, ktorá sa v spoločnosti bude vedieť uplatniť. Na rozvoj dieťaťa vplýva rodina, prostredie, ktoré ho obklopuje, ľudia a škola. Prvou školou (inštitúciou) pre dieťa je materská škola, v ktorej sa učitelia usilujú vplývať na celkovú jeho osobnosť. Hľadajú správne cesty, ako docieliť adekvátny výsledok vo výchove. Táto práca je venovaná učiteľom v predprimárnom vzdelávaní. Bližšie im predstavuje vek dieťaťa v období, keď navštevuje materskú školu. Charakterizuje predprimárnu edukáciu a ponúka návod, ako s deťmi pracovať prostredníctvom dramatickej výchovy. Predkladá charakteristiku dramatickej výchovy, jej vplyv na dieťa, objasňuje jej vhodnosť využitia v edukačnom procese. Práca je rozdelená na tri kapitoly. Prvá kapitola sa venuje teoretickému vymedzeniu pojmov, ako je predprimárne vzdelávanie, dieťa v predprimárnej edukácii a jeho kompetencie. Druhá rozoberá problematiku dramatickej výchovy, rieši jej podstatu, vplyv na dieťa a jej metódy. Tretia je praktická, v ktorej sú uvedené niektoré návrhy na realizáciu edukačných aktivít s využitím dramatickej výchovy. Konkrétne aktivity môže pedagóg využiť vo výučbe ako viazaný celok alebo aplikuje len jednu jej časť. Aktivity byť len motiváciou, ako naplánovať edukáciu s akcentom na dramatickú výchovu, ktorá aktivizuje dieťa do tvorivej činnosti, čím je otvorené prijímať dlhodobé poznatky a skúsenosti. Brain Way (In Svobodová, Švejdová, 2011) povedal, že „dieťaťu môžeme vysvetliť dvoma spôsobmi, čo je to slepec. Povieme mu, že slepý človek je ten, ktorý nevidí, alebo mu povieme, zatvor si oči a pokús sa nájsť cestu von z tejto miestnosti. Ten druhý spôsob sa volá dramatická výchova“. Dúfame, že pedagógom v predprimárnej edukácii táto práca pomôže, že bude dobrou pomôckou pre ich ďalšiu tvorivú prácu, ktorá je najväčšou podmienkou výučby, ako aj dramatizácie.

Autori: 
Stanislava Pekarová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
52s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: