Digitálne technológie v materských školách a odborná spôsobilosť učiteľov implementovať ich vo výučbe

Materské školy sú v súčasnosti vystavené zmenám , ktoré ovplyvňujú a zároveň menia pohľady na výchovno-vzdelávací proces. Reformy do života škôl vniesol predovšetkým Zákon č.245/2008 Z.z o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorý po prvýkrát v našej histórii včlenil materskú školu do školského systému. Začlenenie do systému škôl zdôrazňuje význam predškolskej výchovy a vzdelávania. Predškolská výchova, ktorá mala v našej krajine dlhoročnú tradíciu, sa týmto významným krokom stala prvým stupienkom celoživotného vzdelávania. Rovnako i doba, ktorú žijeme, prináša neuveriteľnou rýchlosťou zmeny do nášho každodenného života a tie sa premietajú do života školy. V dnešnom svete sme zaplavení množstvom informácií, ktoré nám sprostredkúvajú predovšetkým nové informačno-komunikačné technológie. Na ich prítomnosť si pomaly zvykajú i učitelia materských škôl a mnohí z nich si prostredníctvom Národného projektu vzdelávania začali osvojovať a rozvíjať svoje počítačové zručnosti, aby boli odborne pripravení využívať nové technológie v učiteľskej profesii. Skutočnosť, že Štátny vzdelávací program ISCED 0 - predprimárne vzdelávanie do svojho obsahu začlenil aj rozvíjanie informačných kompetencií dieťaťa predškolského veku prostredníctvom informačno-komunikačných technológií, spôsobila roztrieštenie a rozdelenie pedagogických názorov do dvoch protikladných táborov. Jedna skupina odborníkov tvrdí, že využívanie informačno-komunikačných technológií neprospieva zdravému rozvoju dieťaťa predškolského veku. Druhá skupina odborníkov je toho názoru, že využívanie týchto technológií môže výrazne ovplyvniť poznanie dieťaťa, rozvíjať schopnosť dieťaťa vyjadrovať sa či kriticky rozmýšľať. Protichodné stanoviská odborníkov vedú k potrebe hlbšie skúmať pohľady oboch táborov na vplyvy (či už kladné, alebo záporné) nových technológií v materských školách. Druhoradou otázkou, avšak nie o nič menej dôležitou, sa stáva i otázka pripravenosti učiteľov zmysluplne implementovať digitálne technológie v špecifickom prostredí materských škôl. Problematika pripravenosti učiteľov na implementáciu nových digigálnych technlógií, ako aj ich dynamické zavádzanie do prostredia materských škôl bola pre autorku tejto publikácie silným impulzom pre jej prvotné spracovanie v diplomovej práci pod vedením Doc. PaeDr. Štefana Porubského, PhD. Predkladaná publikácia je pokračovaním autorkinho záujmu o túto tému, prináša nielen protikladné teoretické pohľady spomínaných skupín odborníkov, ale zároveň čitateľovi poskytuje možné didaktické stratégie uplatnenia nových digitálnych prostriedkov v procese výučby v materskej škole. Ako sú teda učitelia pripravení využívať digitálne technológie (DT) v materských školách? Ako vnímajú prítomnosť informačno-komunikačných technológií v edukačnom procese samotní učitelia? Nevytláča momentálny trend ich zavádzania z edukačného procesu iné metódy a formy práce? Nezabúdajú učitelia v snahe zachytiť módne technologické trendy na úskalia, ktoré môžu so sebou prinášať? Čiastočné odpovede na tieto otázky prináša publikácia vo svojej piatej kapitole, v ktorej sú analyzované výsledky prieskumu uskutočneného v mestách Zvolen a Banská Bystrica. Vyjadrenia učiteliek by bolo na škodu ponechať nepovšimnuté a zabudnuté, pretože nás nútia k hlbším zamysleniam o podstate zmyslu výchovy v našich školách. Preto ich uvedená publikácia ponúka ako podnet na zamyslenie a inšpiráciu i širšej učiteľskej verejnosti. Autorka verí, že publikácia, ktorá sa Vám dostáva do rúk bude impluzom nielen ku kritickému nazeraniu na digitálne technológie v živote našich detí, ale zároveň aj impulzom pre ich tvorivé uplatnenie podporujúce ich učenie sa.

Autori: 
Mgr. Zuzana Lynch
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
67s.
Elektronická verzia: 
PrílohaVeľkosť
PDF icon lynch_2_correction.pdf4,18 MB
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: