Digitálne technológie v materskej škole 6

Šiesty zošit série vzdelávacích materiálov Digitálne technológie v materskej škole má prevažne didaktický charakter. V jej prvej časti Integrácia DT do prostredia MŠ budeme skúmať, ako do prostredia našej materskej školy integrovať digitálne technológie, a to najmä z dvoch hľadísk: (a) ako vytvoriť takýto fyzický priestor s DT a (b) ako ho správne organizovať, ako manažovať jeho integráciu do celého výchovno-vzdelávacieho procesu. Najprv si uvedomíme, že k vytvoreniu fyzického priestoru s DT možno pristupovať viac-menej dvoma spôsobmi: buď počítače a iné digitálne technológie sústredíme na zvláštnom mieste MŠ, v špeciálnej učebni alebo ich zakomponujeme priamo do triedy (v ideálnom prípade do každej triedy MŠ). Aj keď majú oba prístupy svoje výhody a nevýhody, na základe skúseností zo zahraničných i z našich inovatívnych materských škôl sa prikláňame k tomu druhému – domnievame sa, že ak v triede rozšírime počet rôznych kútikov na aktivity (popri kútiku stavebníc, kútiku varenia, knižnici a pod.) o ďalší – digitálny kútik , otvoríme cestu ku kvalitnej a komplexnej integrácii DT do celého výchovno-vzdelávacieho procesu pre všetky deti triedy. Práve takýto prístup nám dovolí vytvárať alebo podporovať rôzne učebné situácie, a to spôsobom, ktorý rešpektuje moderné didaktické postupy primerané veku našich detí. Aj druhú časť materiálu – Zdravo a bezpečne s DT – považujeme za veľmi dôležitú a náročnú: náročnú pre jej autorov, pre lektorov, a napokon aj pre účastníkov vzdelávania. Na jednej strane nemôže nikto pochybovať o jej dôležitosti. Na druhej strane sa však nachádzame v situácii, keď našu novú a dynamicky sa rozvíjajúcu situáciu pri integrovaní DT do poznávacieho procesu detí predškolského veku regulujú napr. aj predpisy a normy, ktoré vznikali pomerne dávno a často nereflektujú najnovšiu a rýchlo sa meniacu realitu. Predpisujú napr. sklon lakťa žiaka pri práci s počítačom a výšku detského nábytku, nehovoria však nič o tom, ako vysoko sa má na stenu pripevniť interaktívna tabuľa, s akým druhom myši majú deti pracovať alebo ako sa má nainštalovať dataprojektor tak, aby nebol jeho silným svetelným lúčom ohrozený zrak detí. Samozrejme, platnými bezpečnostnými predpismi sa musíme riadiť. Zároveň sa však musíme opierať aj o naše vlastné skúsenosti, o náš vlastný zdravý úsudok a o poznatky, ktoré sme získali štúdiom (napr. aj zahraničnej) odbornej literatúry. Aj takéto názory chceme v tomto materiáli prezentovať účastníkom vzdelávania a chceme ich motivovať k úvahám a diskusiám o súvisiacich témach.

Autori: 
prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD. PaedDr. Mária Králiková PaedDr. Jana Pekárová, PhD. PaedDr. Gabriela Strýčková,...
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
41s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: