Digitálne technológie v materskej škole 5

Tento študijný materiál je piaty zo série ôsmich zošitov, ktoré predstavujú obsah vzdelávacích programov Digitálne technológie v materskej škole a Digitálne technológie v materskej škole pre vedúcich pedagogických zamestnancov. Obsahuje dve kapitoly – dva bloky vzdelávania. Prvá kapitola Didaktika práce s digitálnymi technológiami využíva zručnosti, ktoré už účastníci vzdelávania získali v blokoch Digitálne hračky, Digitálny fotoaparát a Softvérové prostredia pre deti. V tomto bloku sa venujeme didaktike práce s digitálnymi prostriedkami v predprimárnom vzdelávaní. Budeme sa učiť, ako digitálne gramotný pedagóg plánuje, implementuje, pozoruje, hodnotí a dokumentuje využívanie týchto technológií tak, aby čo najlepšie prispel k všestrannému rozvoju detí v materskej škole. Skúsenosti z rôznych zahraničných i domácich výskumných projektov nás upozorňujú na to, že samotná prítomnosť nových technológií nezaručuje produktívne využitie ich potenciálu – vzdelávacie prostredie nasýtené technológiami nie je zárukou kvalitného využitia DT na podporu poznávacieho procesu dieťaťa. Oveľa dôležitejším faktorom je kvalitná pedagogická práca predškolského pedagóga odzrkadľujúca uvážlivé a kritické používanie digitálnych technológií na hru a učenie sa v konkrétnych situáciách. Z toho vyplýva, že okrem technického vybavenia musíme venovať mimoriadnu pozornosť práve otázkam didaktiky integrácie DT do života v materskej škole. Významnú časť tohto materiálu venujeme prezentácii rôznych overených aktivít, ktoré využívajú digitálne hračky a rôzne iné digitálne technológie (digitálny fotoaparát, počítač a pod.) a rôzne edukačné softvérové prostredia. Pri každej z týchto aktivít opíšeme formu práce, použité pomôcky, výchovno-vzdelávacie ciele, metodiku práce a pridáme niekoľko metodických rád a poznámok. V druhej časti materiálu sa venujeme kritériám, podľa ktorých môžeme posúdiť vhodnosť niektorej DT v prostredí MŠ, ďalej úvahám o tom, ako pozorovať, hodnotiť a dokumentovať prácu detí s DT, a napokon úvahám o oblastiach rozvoja a kompetencií dieťaťa v MŠ, ktoré môžeme podporiť využitím DT. Druhú kapitolu tohto materiálu tvorí blok Spoločne na internete, druhý a posledný blok vzdelávacej línie Učím sa v digitálnom svete. V prvej časti tohto bloku sa venujeme sociálnym a komunikačným sieťam. Spolu s účastníkmi diskutujeme nielen o tom, ako fungujú sociálne siete, ale vymenujeme aj ich výhody a nevýhody. Významnú časť materiálu tvorí téma, ako tvoriť a zdieľať Google dokumenty. Ich využiteľnosť môže byť užitočná nielen pre tvorcov školského vzdelávacieho programu, ale aj pre učiteľov pri vytváraní rôznych textov, tabuliek alebo prezentácií. Zdieľané dokumenty umožňujú a uľahčujú spoluprácu viacerých autorov prostredníctvom internetu. Mať vlastnú webovú stránku by mala mať snáď každá firma, obec alebo zariadenie. Webová stránka materskej školy by mohla slúžiť, okrem iného, ako priestor pre prezentáciu rôznych aktivít alebo prác. Tento materiál predstaví jednoduchý spôsob vytvárania webových stránok pomocou systému Google webové stránky. Účastník vzdelávania sa zoznámi aj s programom Skype, ktorý slúži na výmenu krátkych správ a zároveň umožňuje aj telefonovanie, a takisto s portálom Úspešná škola, ktorý je venovaný manažmentu a pedagógom všetkých stupňov škôl a školských zariadení.

Autori: 
prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD. Mgr. Eva Mujkošová PaedDr. Jana Pekárová, PhD. doc. RNDr. Viera Uherčíková, ...
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
52s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: