Ako rozvíjať prosociálne cítenie a správanie dieťaťa predškolského veku

Pri spracovaní publikácie som sa pokúsila zamyslieť nad tým, k čomu a ako vychovávať deti v materskej škole v nových spoločenských podmienkach. Inšpiráciou pre mňa bola kniha autora Jiřího Pelikána Výchova pre život, v ktorej autor upozorňuje na to, že si možno dostatočne neuvedomujeme, že svet sa dostal do určitej fázy svojho vývinu, v ktorej sa budeme musieť vrátiť späť k človeku, k jeho podstate, ale aj k výchove. (Tam, str. 5) Vychádza zo spomienok na detstvo Oskara Wilda. Spomína, ako mu maminka vždy, keď odchádzal z domu, hovorila: „Maj sa dobre a správaj sa slušne.“ Uvažoval o tom, ako sa obidve stránky dajú skĺbiť. Dá sa mať dobre a pritom sa správať slušne? Dá sa byť šťastný a pritom nenarušiť šťastie iných? Keď budeme vychovávať deti k sebapresadzovaniu, môžu byť súčasne ohľaduplné a citlivé k druhým? Budú nakoniec šťastné, keď dosiahnu veľký majetok a dobré postavenie? Naopak, keď budeme vychovávať deti k skromnosti, k slušnosti, k úcte k iným ľuďom nezostanú na okraji spoločnosti, budú sa vedieť presadiť v živote? Nebudú odsunutí na úkor „dravších“ ľudí? Búdu za týchto okolností šťastní? Zámerom publikácie je hľadať riešenia na podporovanie osobnostného a sociálneho rozvoja dieťaťa predškolského veku. Cieľom publikácie je poskytnúť učiteľkám MŠ podnety na rozvoj osobnostných a sociálnych kompetencií detí predprimárneho vzdelávania, zamerané na konkrétne aktivity a činnosti. Publikácia ponúka spracovanie hrových cielených aktivít na rozvoj sociálneho správania detí v podmienkach materskej školy v určitých sociálnych interakciách detí (na rozvíjanie komunikácie detí, kooperatívneho správania, ochoty pomáhať, na osvojenie zručností sociálnej komunikácie utvárať pozitívne medziľudské vzťahy. Námety sa budú týkať práce s deťmi. Nejde o to, čo budeme robiť, ale ako to budeme robiť. Samotný postoj učiteľky, jej vzťah k samej sebe, k ostatným ľuďom, ako prežíva svoje city, rieši konflikty, ako sa správa, to všetko sa prejavuje aj v jej pedagogickej činnosti. Neexistuje univerzálny program, ako vychovávať dieťa – je to len večná otázka: Čo robiť a ako to robiť? Ak si na túto otázku správne odpovieme, znamená to, že najlepšie pochopíme, čo potrebuje dieťa, aby milovalo život, malo rado ľudí, nebálo sa odmietnutia, bolo dostatočne citlivé a nebolo precitlivené. Dôležité je presvedčivo pôsobiť, čo. znamená, že naše správanie a konanie by malo byť v súlade s našimi slovami a činmi.

Autori: 
Jarmila Jakálová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
40s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: