Vzdelávacia oblasť „Jazyk a komunikácia“

Prezentovaný materiál je prvým pokusom o ucelenejší metodický výklad koncepcie tvorby štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP) pre oblasť „Jazyk a komunikácia“, ktorý by mal v blízkej budúcnosti vstúpiť do platnosti a praxe predškolského vzdelávania. Tým je povedané najmä to, že určite nie je posledným, ako aj to, že nemá ambíciu zodpovedať všetky otázky, ktoré sa v súvislosti s ním doposiaľ otvárali a ešte určite budú. V prvej fáze tvorby podporných metodických materiálov k ŠVP sme pokladali za potrebné koncepciu jazykového vzdelávania detí v MŠ predovšetkým vysvetliť a zdôvodniť. Okrem toho chápeme tento materiál ako príležitosť reagovať na viaceré otázky, pripomienky či námety, ktoré sa objavili v rámci pripomienkového konania, keďže – ako si čitatelia určite všimnú – viaceré z nich neboli do obsahových a výkonových štandardov zapracované. Mnohé najmä preto, že často prezentovali protichodné názory a diametrálne odlišné stanoviská. Pripomienky, ktoré sa objavovali opakovane a systematicky, sme sa naopak snažili akceptovať a do dokumentu zapracovať, resp. niektoré výkonové štandardy vylúčiť. Veľkú časť pripomienok tvorili otázky, pochybnosti či názory, ktoré zrejme vyplynuli z nedostatočného pochopenia našich zámerov, významu jednotlivých štandardov v štruktúre príslušných oblastí jazykového vzdelávania, prípadne z toho, že strohá formulácia výkonových štandardov ich hlbšie pochopenie často ani neumožňuje. Pokladáme preto za svoju povinnosť východiskovú koncepciu tohto dokumentu predovšetkým predstaviť a hlbšie zdôvodniť, pričom sa zameriame najmä na tie články a súčasti vzdelávacej oblasti „jazyka a komunikácie“, ktoré v cieľoch predošlých vzdelávacích programov nefigurovali, resp. nemali v ich štruktúre jasne vymedzené a zdôvodnené postavenie. Podrobnejšie sa teda budeme venovať výkladu výkonových a obsahových štandardov zameraných na oblasť písanej reči, ktoré chápeme ako dôležitú súčasť jazykového vývinu dieťaťa, ako aj vývinu ranej gramotnosti ako dôležitého predpokladu jej ďalšieho úspešného rozvíjania v školskom vzdelávaní. Text tohto metodického materiálu je členený do troch kapitol. V prvej sa snažíme ukázať, v čom sa prezentovaná koncepcia líši od predchádzajúcich vzdelávacích programov a aké to má pozadie, ako aj to, v čom sa nelíši, resp. na ktoré tradície predškolského vzdelávania nadväzujeme, pretože ich pokladáme za dôležité, overené a nespochybniteľné. Súčasťou tejto kapitoly je aj stručný náčrt princípov prirodzeného dávkovania jazykových stimulov v procese vývinu, ktorý by mohol slúžiť ako východisko diferencovaného plánovania vzdelávacích aktivít s ohľadom na vekovú primeranosť (1). Nasledujúce kapitoly sú venované dvom podoblastiam vývinu ranej gramotnosti spojených s nadobúdaním skúseností podporujúcich poznávanie písanej reči. Spočiatku najmä jej obsahov a funkcií prostredníctvom systematického kontaktu dieťaťa so svetom detskej literatúry a jej rozmanitých žánrov (2). Prirodzeným výsledkom týchto skúseností je, že pozornosť dieťaťa sa začína obracať k forme písanej reči, všímaniu si jej vzťahu a súvislostí s obsahom. Jeho záujem o formu pokračuje postupným objavovaním jej rôznych podôb a konvencií, spočiatku na základe spontánneho záujmu, neskôr prostredníctvom systematickejšieho vedenia a usmerňovania zo strany dospelých (3). V obidvoch kapitolách sa preto snažíme poukazovať na možné spôsoby a metodické postupy, ktorými učiteľka proces poznávania písanej reči môže podnecovať a podporovať smerom k dosahovaniu konečných cieľov – zvládaniu výkonových štandardov. 5 Súčasne si uvedomujeme, že plnohodnotná realizácia programu bude vyžadovať podrobnejšie metodické rozpracovanie a konkretizáciu cieľov viazaných na výkonové štandardy v ich prirodzenej vývinovej postupnosti tak, aby učiteľky mohli svoje vzdelávacie aktivity systematicky a cieľavedome plánovať počas celého vekového obdobia dochádzky detí do MŠ. Tento typ metodických materiálov spolu s ukážkami konkrétnych cielených vzdelávacích aktivít, prispôsobených jednotlivým vekovým kategóriám, pripravujeme do tlače a dúfame, že v krátkom čase bude aspoň prvá časť takejto série k dispozícii. Možno treba dodať, že už aj v tejto fáze ich tvorby spolupracujeme s učiteľkami MŠ, keďže ich názory a tiež možnosť navrhnuté aktivity vyskúšať a overiť, sú pre nás mimoriadne dôležité. Dúfame, že tento typ spolupráce sa bude rozvíjať aj v budúcnosti s čoraz širším autorským zázemím z radov učiteliek MŠ, ktoré sa o svoje návrhy, nápady a bohaté skúsenosti budú ochotné podeliť.

Autori: 
Oľga Zápotočná, Zuzana Petrová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
40s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: