Vychovávajme s rešpektom, budujme dôveru, stanovujme hranice

Čoraz častejšie sa ozývajú hlasy, ktoré charakterizujú dnešné deti ako nevychované, problematické, nezvládnuteľné. Zároveň tie hlasy hovoria o tom, že chyba sa stala niekde na začiatku, doma, že deti nemajú správnu výchovu, že rodičia to nezvládajú, že možno aj rodičom problematických detí chýbala v detstve správna výchova... Často doma na vlastné deti, ale aj na deti v škôlke kričíme, prikazujeme, rozsievame strach a zlú náladu, pretože sa zdá, že na deti „žiadne dobré slovo neplatí“. Stáva sa, že nevieme, ako dosiahnuť jeden z najdôležitejších cieľov výchovy – socializáciu detí, čo znamená, vštepovať im normy správania sa, rozvíjať postoje a hodnoty s dôrazom na ich hierarchiu. Obsah predmetného príspevku sa bude týkať významu pozitívnej sociálnej klímy pre rozvoj učenia sa detí v kontexte súčasných výskumov mozgu. Mozog reaguje pozitívne na zmysluplnosť, vnútorný záujem, radosť bez strachu a stresu. Významnou témou bude rešpektujúca komunikácia s deťmi predškolského veku, zbavená rozkazov, príkazov, trestov, ale aj odmien. Praktické rady, ukážky a cvičenia upozornia na to, ako sa vyrovnať s negatívnymi pocitmi dieťaťa – frustráciou, sklamaním, zlosťou. O priamom prepojení medzi tým, ako sa dieťa cíti a ako sa správa. Návrhy a príklady sa môžu stať inšpiráciou, ako učiteľ a vychovávateľ v jednej osobe dokáže dieťaťu stanoviť hranice, a pritom zostane láskavý a ústretový. Stanoviť hranice je jednou z najdôležitejších vecí pre zdravý vývoj dieťaťa a pre budovanie jeho bezpečia. Potreba bezpečia je pre deti okrem iného aj pocit, že veci sa dejú predvídateľným spôsobom, že platí určitý poriadok, pravidelnosť, štruktúra, že to, čo sa deje, dáva nejaký zmysel, že ľuďom sa dá dôverovať... Už od predškolského veku je možné s deťmi o pravidlách nielen hovoriť, ale dať im tiež príležitosť na ich tvorbe sa podieľať. Nestanovovať hranice pre deti, ale s deťmi. Pocit bezpečia je základnou podmienkou efektívneho učenia sa detí každého veku a tiež rozvoja sebaúcty, ktorá je pre dieťa do budúcnosti akýmsi „imunitným systémom“ ochraňujúcim ho pred nástrahami súčasného sveta, závislosti nevynímajúc. Všetky spomenuté obsahy predmetného príspevku korešpondujú so zameraním a cieľom národného projektu Vzdelávanie pedagogických zamestnancov materských škôl ako súčasť reformy vzdelávania: inovovať a skvalitniť obsah, metódy a výstupy predprimárneho vzdelávania, rozvíjať kompetencie potrebné na premenu tradičnej školy na modernú v záujme zvyšovania kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.

Autori: 
Darina Gogolová 2014
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
35s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: