Vybrané texty k pedagogickému poradenstvu v materskej škole

Pedagogické poradenstvo je výskumne neprebádanou oblasťou práce učiteľov, aj keď sa v podmienkach materských škôl očakáva a aj priebežne uskutočňuje. Základné kompetencie v pedagogickom poradenstve učiteľ získava počas vysokoškolského štúdia, ale ďalej si ich zdokonaľuje štúdiom i reflexiou vlastných skúseností v ňom. Poučiť sa môže i z iných druhov poradenstva, ktoré sa stali nevyhnutnou súčasťou mnohých odborov spoločenského života. V školskom systéme sa poradenské dianie sústreďuje okolo školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie, ale tie svojou široko koncipovanou pôsobnosťou nemôžu vystihnúť detaily každodenného života a edukácie detí. Tie vníma a pozná učiteľ a môže na ne bezprostredne nadväzovať v poradenskom procese. To je jednou z veľkých výhod poradenstva priamo v teréne materských škôl. Poradenstvo učiteľa orientované na dieťa a jeho rodinu, kolegov, pedagogických a odborných zamestnancov, i na verejnosť má významný potenciál v prechádzaní i riešení viacerých edukačných aj životných situácií a problémov detí. Učiteľ ich môže v diagnostickom, edukačnom i poradenskom procese včasne rozpoznať a podchytiť. Zámerom knihy je prispieť k rozšíreniu poznania o pedagogickom poradenstve uskutočňovanom v podmienkach materských škôl, hlavne o činnostiach, kompetenciách a zodpovednosti učiteľa v úlohe pedagogického poradcu, komunikácii, vedení konzultácií a tvorbe poradenských aktivít. Kniha pozostáva zo siedmich odborných textov, ktoré diferencujú a vysvetľujú pojmy a ich vzťahy v parciálnych témach pedagogického poradenstva. Súčasťou textov sú kontrolné otázky, ktorými si čitateľ môže overiť, ako pozorne texty čítal, ako porozumel ich obsahu, ale aj čo o problematike vie, aké s ňou má skúsenosti. V ôsmej kapitole učiteľ nájde postup, podľa ktorého si môže pripraviť poradenskú aktivitu. Deviata kapitola knihy umožňuje preveriť si vlastné vedomosti o pedagogickom poradenstve prostredníctvom testu. Pedagogické poradenstvo je systémovou záležitosťou na úrovni štátu i školy a nerozlučne sa spája s kompetenciami a činnosťami učiteľa v jeho procese. Mojím prianím je, aby kniha pomohla k ďalším riešeniam na vyšších úrovniach učiteľom pri skvalitňovaní poradenskej práce v prospech detí, ktoré im rodičia s dôverou zverujú do výchovno-vzdelávacej starostlivosti.

Autori: 
Milena Lipnická
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
47s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: