Predložená publikácia spracováva problematiku strategického riadenia materskej školy. Táto oblasť riadenia školy sa u nás ešte stále dosť podceňuje. Množstvo vedúcich pedagogických zamestnancov rieši skôr operatívne problémy a proces plánovania je zväčša orientovaný na obdobie jedného roka v podobe plánu hlavných úloh. Je to tak aj napriek tomu, že každá riaditeľka materskej školy ide do výberového konania s koncepciou na obdobie dvoch rokov. Tieto dokumenty však málokedy obsahujú také návrhy, ktoré by sa dali využiť na rozvoj materskej školy. Pri takto navrhnutej koncepcii môžu nastať dve situácie: 1. riaditeľku materskej školy po nástupe do funkcie pohltia operatívne záležitosti, a tak na koncepciu zabudne a nerealizuje ju. 2. riaditeľka sa snaží koncepciu realizovať s väčšou alebo menšou podporou svojich podriadených. Úspešnosť realizácie stratégie je spojená aj s poohliadnutím sa riaditeľky do minulosti konkrétnej materskej školy. Zámerom tejto publikácie je preto predstaviť riaditeľkám a iným čitateľom pojmy súvisiace so stratégiou, pomenovať jednu, prípadne viac možností, ako postupovať pri spracúvaní daného prvku stratégie, a na ukážkach ilustrovať jeho spracovanie. Ukážky nie sú spracované pre žiadnu konkrétnu materskú školu. Je takmer isté, že prezentované ukážky nebudú môcť byť priamo použité v materskej škole, keďže každá materská škola je jedinečná vo všetkých prvkoch jej života vrátane zamestnancov, ktorí v nej pracujú. Podobne je to aj vo vzťahu k zriaďovateľovi (aj keď zriaďuje viac materských škôl). Každý čitateľ si teda bude musieť jednotlivé postupy a ukážky prehodnotiť. Je tiež potrebné povedať, že spôsob, ktorý je vhodný pre viactriednu materskú školu, nemusí byť použiteľný pre menšiu a naopak (napr. pri 20 učiteľkách je vhodným nástrojom na zistenie názoru dotazník, pri jednej učiteľke je to skôr rozhovor). V prvej kapitole publikácie sú spracované základné pojmy týkajúce sa stratégie a tiež ukážky jej základných pilierov. Druhá kapitola je venovaná analýzam ako najviac podceňovaným prvkom pri tvorbe stratégie, a to nielen v prostredí materských škôl, ale celkove na úrovni regionálneho školstva. Aj z tohto dôvodu je jej venovaný najväčší textový priestor. V tretej kapitole je uvedený proces rozhodovania, ktorý by mal nadväzovať na zistenia z analýz, a následné spôsoby, ako konkrétne naplánovať projekt smerujúci k dosiahnutiu strategického cieľa. Autor tejto publikácie si je vedomý, že v predloženom rozsahu publikácie nie je možné obsiahnuť úplne celú problematiku do hĺbky. Preto čitatelia, ktorí budú mať záujem o ďalšie informácie a poznatky z konkrétnej témy, môžu pracovať so zdrojmi, na ktoré ich text odkazuje a ktoré nájde v zozname bibliografických odkazov.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
valent_strategia_final_marec_2014_zal-na_webe.pdf | 1,11 MB |