Ročné obdobia v ľudových tradíciách v materskej škole

Cieľom tohto metodického materiálu je poskytnúť učiteľkám materských škôl námety ľudových tradícií na praktické využitie v edukačnom procese, a tým rozvíjať u detí vzťah k tradíciám, zvykom a remeslám, rozširovať ich poznanie o ľudových tradíciách a o slovenskej ľudovej kultúre. Ľudová slovesnosť, zvyky a tradície predstavujú vo výchove dieťaťa v predškolskom veku jeden zo základných kameňov, na ktorom je budované ďalšie systematické pôsobenie výchovy umením k umeniu. Ľudová tvorivosť je pre deti veľkou umeleckou i výchovnou hodnotou. Je v nej zobrazený svet a život s nevšednou vynaliezavosťou, postrehom a vtipom. V minulosti sa deti zúčastňovali na všetkých oblastiach života. Veľa riekaniek, detských ľudových piesní bolo spojených so svetom zvierat, s prírodou. Deti intenzívne prežívali všetko, čo sa dialo doma, v dedine, v prírode, či už išlo o striedanie ročných období a s nimi súvisiace zmeny v prírode, či o prácu na poli, doma, alebo o významné udalosti ľudského života: narodenie, svadba. Žiaľ, pod tlakom najrôznejších technických lákadiel je dnes ľudová tvorba trochu v úzadí. Aj dnes sa však nájdu zanietenci pátrajúci po koreňoch našich predkov, po ich „televízii a internete“. Striedanie ročných období a ich symbolika oddávna boli, sú a budú silným motivačným impulzom pre umeleckú tvorbu, ale aj pre pedagogickú oblasť pôsobenia na deti s cieľom získavať pozitívne postoje k regionálnej kultúre, organizovať kultúrne podujatia a priblížiť im zvyky a tradície regionálneho kultúrneho dedičstva tak, ako sa odpradávna tradovali v spätosti s jednotlivými ročnými obdobiami. Materiál je určený všetkým, ktorí majú vzťah k ľudovým tradíciám a v deťoch chcú podporovať záujem o tradície. Z nášho života sa pomaly vytráca ľudová tradícia, a preto podporujme u detí záujem o ľudové piesne, tance, vinše, aby sme prispievali k emocionálnemu rozvoju dieťaťa. Dieťa bude spoznávať kultúrne dedičstvo cez piesne, zvyky, obyčaje, nárečie a dialektiku regiónu, v ktorom vyrastá. Deti sa aktívnou účasťou zapájajú do prác, ktoré sa v súčasnosti viac-menej už nerealizujú. Prostredníctvom tohto zážitku sa dieťa dokáže vcítiť do remesiel a prác, ktoré sa pomaly vytrácajú a upadajú do zabudnutia. Po absolvovaní predprimárneho vzdelávania budú tak deti oboznámené s ľudovou slovesnosťou, tradíciami a hrami. Folklórna tradícia sa stáva dôležitým stimulom prispievajúcim k sebarealizácii dieťaťa. Folklór bol v minulosti, ale aj dnes ešte stále je nevyčerpateľným zdrojom námetov a aktivít pre prácu s deťmi. Cieľavedomé uplatňovanie ľudových prvkov v poznávaní a vo výchove je základným prostriedkom kultivovania jednotlivca. Školské prostredie má byť otvorené aj pre spoluprácu s mimoškolským prostredím, rôznymi inštitúciami, ktoré pripravujú podnetné programy pre deti a mládež. Využívanie prvkov ľudovej výchovy pôsobí na všestranný rozvoj dieťaťa v jeho troch základných štruktúrach: v oblasti afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej. Na princípe integrovania ľudových prvkov do edukačnej práce je zostavený predkladaný metodický materiál, ktorý prináša námety, ako oživiť ľudové tradície formou spolupráce s folklórnym súborom v okolí, so starými rodičmi, ľudovými remeselníkmi, ktoré môžu byť prezentované v kútiku ľudových tradícií v materskej škole. Návštevou ľudových remeselníkov (košikár, pečenie oblátok, perníkov a fašiangových šišiek, zvyky na Luciu, maľovanie veľkonočných kraslíc, stavanie mája, dožinkové slávnosti) obohacuje táto spolupráca výchovno-vzdelávací proces pomocou interpretovania a ukážok dávnych zvykov a remesiel. Všetky tieto aktivity sa uplatňujú vzhľadom na aktuálne ročné obdobie a tradície, ktoré k nemu patria. Ročný kolobeh ľudových tradícií môže byť uplatňovaný nielen v aktivitách, ale aj v obmene témy kútika. Metodický materiál je rozdelený na štyri ročné obdobia. Učiteľky ho môžu využiť na motiváciu, prezentáciu, aktivity – rodičia a deti, starí rodičia a deti. Pri jeho zostavovaní sme vychádzali zo záväzných pedagogických dokumentov určených pre predprimárne vzdelávanie. Jednotlivé ukážky sú doplnené o rôzne možnosti práce s deťmi tak, aby bolo zastúpené aktívne aj pasívne prijímanie poznatkov o tradičnej ľudovej kultúre so zachovaním uplatňovania základného didaktického princípu – aktivity dieťaťa a zážitkového učenia. Cieľom materiálu je formou zážitkového učenia v rámci ľudovej výchovy rozvíjať dieťa tak, že na elementárnej úrovni bude chápať a hodnotiť vzťahy medzi ním, folklórom a kultúrou v jeho okolí, bude získavať pozitívne postoje k folklóru, vštepovať hudbu a tanec, realizovať edukačné aktivity, organizovať kultúrne podujatia a priblížiť deťom zvyky a tradície dedičstva tak, ako sa odpradávna tradovali – v spätosti s jednotlivými ročnými obdobiami. Každá uvedená ukážka školského projektu obsahuje cieľ, ktorý sledujeme, kompetencie, ktoré deti získajú, opis navrhovanej činnosti.

Autori: 
Zuzana Sobčáková
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
56s.
Elektronická verzia: 
PrílohaVeľkosť
PDF icon rocne_obdobia_dz-s_isbn_na_webe.pdf571,55 KB
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: