Produktívne metódy a ich využitie v materskej škole

Za niekoľko posledných desaťročí nastali na Slovensku v oblasti školstva mnohé progresívne zmeny. Kým v osemdesiatych rokoch minulého storočia bola výchova a vzdelávanie detí v materských školách ešte poznačená totalitným režimom, direktívnym prístupom, uniformitou, dogmatizmom, v deväťdesiatych rokoch sa táto situácia vplyvom „nežnej“ revolúcie začala výrazne meniť v prospech všetkých detí. Postupne sa v spoločnosti menili kultúrne, sociálne, politické, ekonomické či demografické podmienky, zmenil sa pohľad na detstvo, pohľad na dieťa. Nové tisícročie je poznačené hektickosťou, markantným vplyvom techniky na všetky oblasti života. Učitelia by mali hľadať optimálnu odpoveď na otázku, ako čo najlepšie uchopiť ponúkajúci sa svet postmoderny a zužitkovať hodnoty minulého sveta v prospech zverených detí. Použijeme myšlienky Adolfa Ferrièra: „Dieťa miluje prírodu...“, „Dieťa sa rado hrá...“, „Svojou činnosťou rado niečomu slúži...“, „Rado sa pohybuje...“, „Rado sa zaoberá vecami, predmetmi...“, „Rado využíva ruky...“, „Rado hovorí...“, „Rado by rozmýšľalo...“, „Chcelo by hľadať poznatky...“, „Rado by sa riadilo svojou obrazotvornosťou...“, „Tiež by sa rado nadchýnalo...“, „Chcelo by slúžiť slobode...“. Aby sme mohli splniť uvedené požiadavky, ktoré má dieťa rado, je potrebné uplatňovať vo výchove a vzdelávaní metódy, ktoré pôsobia nielen na rozvíjanie kognitívnej stránky jeho osobnosti, ale aj na formovanie celej jeho osobnosti. Práve metódy sú považované v našej profesii za jedny z najdôležitejších nástrojov. Učiteľ by mal vždy vedieť zdôvodniť, prečo sa rozhodol pre využívanie konkrétnej metódy, aby jeho výber nebol náhodný či intuitívny. Práve z uvedených dôvodov ponúkame učiteľskej verejnosti v predprimárnom vzdelávaní publikáciu pre lepšiu orientáciu pri výbere zo širokej škály produktívnych metód. Cieľom publikácie je charakterizovať didaktické metódy v predprimárnom vzdelávaní so zameraním na produktívne metódy a navrhnúť konkrétne aktivity s ich uplatňovaním. Splnenie cieľov je prezentované v jednotlivých kapitolách tejto publikácie. V prvej kapitole vymedzujeme pojem didaktická metóda a uvádzame klasifikácie didaktických metód podľa viacerých kritérií. V druhej kapitole sme sa orientovali na charakteristiku jednotlivých produktívnych metód, ktoré možno uplatňovať v predprimárnom vzdelávaní. Ťažiskovú časť publikácie tvorí tretia kapitola, v ktorej ponúkame učiteľom predprimárneho vzdelávania návrhy konkrétnych aktivít s využívaním produktívnych metód, ktoré boli overené v praxi a sú doplnené reflexiou z ich overovania a fotodokumentáciou. Uvedený cieľ publikácie sa nám podarilo splniť aj vďaka cenným radám a pripomienkam recenzentov publikácie – PhDr. Ľudmile Krajčírikovej a PaedDr. Božene Švábovej, PhD., ktorým si touto cestou dovoľujeme poďakovať. Naším prianím je, aby si publikácia našla svoje miesto v literatúre pre učiteľov a študentov pripravujúcich sa na povolanie učiteľov predprimárneho vzdelávania a pomohla im zorientovať sa v tradičných aj inovačných produktívnych didaktických metódach nielen z pohľadu teórie predškolskej pedagogiky, ale aj z pohľadu ich uplatňovania v materských školách.

Autori: 
Dagmar Krupová, Ivana Rochovská
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
70s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: