Postavenie uvádzajúceho učiteľa v procese adaptačného vzdelávania v materskej škole

Príspevok sa zaoberá postavením, úlohami a povinnosťami uvádzajúceho pedagogického učiteľa v materskej škole v podmienkach adaptačného vzdelávania. Vymedzuje základné pojmy ako adaptačné vzdelávanie, začínajúci pedagogický zamestnanec, uvádzajúci pedagogický zamestnanec, podmienky adaptačného vzdelávania v rámci legislatívy. Zároveň sa zaoberá všeobecnými povinnosťami uvádzajúceho učiteľa, ako je koordinácia priebehu adaptačného vzdelávania, zodpovednosť za priebeh adaptačného vzdelávania. Uvádzajúci učiteľ priebežne monitoruje priebeh adaptačného vzdelávania, na základe ktorého vypracuje záverečnú správu o úrovni osvojenia profesijných kompetencií samostatného učiteľa, a je členom trojčlennej skúšobnej komisie pri ukončovaní adaptačného vzdelávania. Mal by vedieť motivovať začínajúceho učiteľa na osvojenie kľúčových kompetencií nevyhnutných pre kvalitné vyučovanie a tímovú prácu v škole, sprostredkovať začínajúcemu učiteľovi kurikulum školy, naučiť ho demonštrovať postupy, analýzy obsahu učiva, robiť vlastné autentické rozhodnutia a riešenia, pracovať s informáciami, dosahovať zámery a ciele, používať metódy moderného vyučovania, chápať význam reflexie - podstaty pre ďalšie rozhodovanie, pracovať súvisle v niekoľkých pozíciách v danom momente, byť schopný reflektovať situáciu v triede pri práci s jednotlivcom, chápať postavenie učiteľa ako tvorcu školského kurikula schopného zodpovedať za obsah, zaujať pozíciu lídra pedagóga so všetkými dimenziami, podporovať nové myslenie u žiakov vedúce k individuálnemu a v konečnom dôsledku spoločenskému úspechu. Okrem všeobecných povinností sa práca zaoberá aj špecifickými pracovnými činnosťami a úlohami uvádzajúceho učiteľa. Súčasné školstvo vyžaduje flexibilného učiteľa, ktorý dokáže reflektovať a zvládať rozličné pedagogické situácie späté nielen so samotnou školou ako inštitúciou, ale i s ostatnými subjektmi, ktoré majú so školou úzky súvis. O to pravdivejší je fakt, že nie je možné počas vysokoškolského štúdia pripraviť budúceho učiteľa tak, aby do práce nastúpil ako učiteľ profesionál. V procese transformácie začínajúceho učiteľa na samostatného učiteľa zohráva uvádzajúci učiteľ významnú úlohu. Uvádzajúci učiteľ musí spĺňať nielen kvalifikačné podmienky, ktoré vymedzuje zákon, ale predovšetkým morálne a ľudské, pretože sa pre začínajúceho učiteľa stáva mentorom, facilitátorom, ale aj poradcom a dôverníkom. Mal by mať dostatok skúseností s vedením edukačného procesu v materskej škole, aby vedel odborne rozobrať každú pedagogickú situáciu, čiže profesijné skúsenosti, a mal by sa vedieť o tieto profesijné skúsenosti aj podeliť. Uvádzajúci učiteľ by mal mať aj odborné poznatky, mal by sa neustále vzdelávať a pracovať na sebe, byť v neustálom kontakte s novými poznatkami a vedieť ich implementovať v praxi. Práca poukazuje aj na úlohu riaditeľa materskej školy v procese adaptačného vzdelávania, pretože musí túto kariérovú pozíciu zapracovať do štruktúry kariérových pozícií a personálnej dokumentácie školy. Riaditeľ ďalej vymedzuje hlavné činnosti, zodpovednosť, právomoci, povinnosti, úlohy a pracovné podmienky, ktoré sú súčasťou pracovného pedagogického miesta v pozícii uvádzajúceho pedagogického zamestnanca. Cieľom tejto práce je prezentovať nielen osobnosť uvádzajúceho učiteľa, ale aj ponúknuť možnosti, postupy a námety pri činnosti nazbierané vďaka dlhoročnej práci cvičného učiteľa. Práca má ambíciu byť nápomocná pri tvorbe a realizácii adaptačného vzdelávania.

Autori: 
PhDr. Elena Paukejeová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
36s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: