Pohybové hry, aktivity a cvičenia detí predškolského veku

Pohybová výchova v predškolskom období tvorí základ zdravého, všestranného rozvoja osobnosti dieťaťa. Mala by byť jedným z prostriedkov, ktorý zabezpečuje svojím špecifickým zameraním pôsobenia na dieťa a zdokonaľuje ho po stránke fyziologickej, motorickej, koordinačnej, kognitívnej, emocionálnej, psychologickej a sociálnej, čím prispieva k upevňovaniu zdravia, k zvyšovaniu telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Telesnú výchovu chápeme ako významnú zložku výchovy, jednu z foriem športu i ako cieľavedomý intencionálny proces transferu, osvojovania a ďalšieho rozvíjania hodnôt športu. V procese vyučovania telesnej výchovy ide o cieľavedomé telesné, funkčné, pohybové zdokonaľovanie detí a mládeže, upevnenie zdravia, zvyšovanie telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Funkciou telesnej výchovy je predovšetkým učenie pohybom, rozvoj pohybových predpokladov, ako aj výchova človeka. Telesná výchova je rozpracovaná v Štátnom vzdelávacom programe ISCED 0 do jednotlivých tematických okruhov a vzdelávacích oblastí, pozostávajúcich z obsahových a výkonových štandardov zameraných na zdravotné cviky, chôdzu, beh, lezenie, hádzanie, akrobatické cvičenia, hudobno-pohybovú výchovu, otužovanie detí, predplaveckú prípravu, sánkovanie a lyžovanie. V organizácii života dňa v materskej škole má telesná výchova a plnenie jej štandardov podstatný význam a uskutočňuje sa prakticky každodenne. Štátny vzdelávací program na úrovni ISCED 0 (predprimárne vzdelávanie) definuje hlavný cieľ predprimárneho vzdelávania, ktorým je dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kognitívnu a citovo-sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny a kolektívu. (ŠVP ISCED 0, 2008, s. 5) V rámci pohybových a relaxačných cvičení si dieťa rozvíja najmä psychomotorické kompetencie, pričom dieťa na konci predškolského veku používa v činnostiach všetky zmysly, prejavuje grafomotorickú gramotnosť. Prejavuje túžbu a ochotu pohybovať sa, ovláda pohybový aparát a používa osvojené spôsoby pohybových činností v problémových situáciách. Ovláda základné lokomočné pohyby, využíva globálnu motoriku prekonávaním prírodných a umelých prekážok. Správa sa ohľaduplne k svojmu zdraviu a zdraviu iných, prejavuje pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu.

Autori: 
Bc. Ľudmila Bagínová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
95s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: