Výchova k zdravému životnému štýlu v predprimárnom vzdelávaní

Súčasný stav výživy na Slovensku neradí našu krajinu na popredné miesta vo svetovom meradle. Na relatívne vysokom príjme chemicky viazanej energie sa na Slovensku podieľajú príjmy živočíšnych tukov (o 50 % vyššie ako sú odporúčané výživové dávky), vysoký príjem cukrov, sladkostí, bielomúčnych výrobkov a nízky príjem vlákniny. Je potrebné optimalizovať jej príjem z terajších 15 – 16 g na deň asi na 30 – 45 g, a to pravidelným príjmom zeleniny, ovocia a celozrnných obilnín (Zachar, 2008, s. 191). Rozvoj civilizácie, technizácia a digitalizácia života vedú k obmedzovaniu pohybovej aktivity populácie, preto má veľký význam pohybovo stimulovať mladú generáciu, najmä vo vzťahu ku kvalite a kvantite pohybových aktivít (Liba, 2007, s. 63). Život súčasnej populácie možno charakterizovať ako hypokinetický, t. j. vyznačujúci sa nedostatkom pohybovej činnosti. Hypokinéza (pohybová nedostatočnosť) je podmienená civilizačnými faktormi, najmä sedavým spôsobom života a rozširujúcou sa ponukou aktivít s absenciou pohybu. Negatívne ovplyvňuje zdravotný stav, funkčnú a psychickú zdatnosť človeka (Jedlička, 2009, s. 139). Na bunkovej úrovni telesná záťaž predstavuje krátkodobý oxidačný stres aktivujúci mnoho intracelulárnych procesov, ktoré spôsobujú zvýšenie ochrany pred trvalým oxidačným stresom. V krvi znižuje hladinu prokoagulantov, pozitívne ovplyvňuje spektrum sérových lipidov, znižuje glykémiu, čím oddiaľuje vznik diabetu 2. typu, abdominálnej obezity a arteriálnej hypertenzie ( Fait, s. 331). Nevhodné zloženie stravy, nevhodné stravovacie návyky a nedostatok pohybu sú rizikovými faktormi životného štýlu, ktoré vedú k nárastu civilizačných ochorení, medzi ktoré zaraďujeme napr. arteriosklerózu, cukrovku, obezitu, nádorové ochorenia a alergie (Machová, Kubátová, 2009, s. 192 – 193). V SR sa „nadhmotnosť“ a obezita vyskytujú u 8 – 18% detí a dospievajúcich. V posledných desaťročiach sa počet obéznych zvýšil dvoj až trojnásobne, pričom obezita je rizikovým faktorom ďalších ochorení v populácii (Beňo, 2008, s. 71). Do popredia sa dostáva potreba efektivizácie výchovy k zdravému životnému štýlu v predprimárnom vzdelávaní. Predškolský vek patrí k rozhodujúcim obdobiam pre získavanie návykov, spôsobov správania i základov zdravého životného štýlu. Metodická príručka je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti popisuje pojmy zdravý životný štýl, výživa, pohyb, pohybová aktivita, pohybový režim a primárna prevencia drogových závislostí v škole a v rodine. Druhá časť publikácie prináša praktické návrhy edukačných aktivít určených pre materské školy. Ich cieľom je výchova k zdravému 5 životnému štýlu, ktorý pomôže porozumieť skutočnosti, že nadmerná konzumácia sladkostí vedie k tučnote, pochopiť význam zdravej výživy, športu a pravidelných pohybových aktivít pre život človeka. Parciálnym cieľom bol tiež nácvik odmietnutia sladkostí od neznámej osoby, vnímať to ako nebezpečenstvo ohrozenia zdravia. Edukačné aktivity v príručke sú rozdelené do piatich tém: Nezdravá tučnota, Potravinová pyramída, Zdravé ovocie a zelenina, Športom a pohybom k zdraviu a Nebezpečenstvo kontaktu s neznámymi osobami. Príloha obsahuje 16 obrázkov. Vzhľadom k zásadnému významu životného štýlu pre zdravie je nutné neustále skvalitňovať výchovu k zdraviu, viesť deti k zodpovednosti za vlastné zdravie. Veríme, že naše úsilie, smerujúce k podpore zdravia a zdravého životného štýlu prispejú k efektivizácii primárnej prevencie v predprimárnom vzdelávaní.

Autori: 
PaedDr. Beáta Sabová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
49s.
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: