Vyučovací proces vo všetkých typoch škôl a na všetkých úrovniach musí v duchu výchovy k ľudským právam a tolerancii akceptovať vek detí, prispievať k ich rozvoju ako nezávislej, samostatnej a zodpovednej osobnosti. Výchova a vzdelávanie v oblasti ľudských práv a práv dieťaťa sa v rámci reformy školstva (2008) stali súčasťou vzdelávacích programov. Túto problematiku obsahuje Štátny vzdelávací program v podobe povinného základu. Školský vzdelávací program predstavuje priestor na prehĺbenie a rozšírenie problematiky ľudských práv. Práva dieťaťa – môžeme si položiť otázku, či je potrebné zamýšľať sa nad zaraďovaním práv dieťaťa do výchovno-vzdelávacej činnosti s deťmi predškolského veku. Veď pre deti sú toto abstraktné pojmy, ťažko pochopiteľné detskému vnímaniu. Nie je Národný plán výchovy k ľudským právam na roky 2005 – 2014 len formálnym dokumentom materských škôl? Formálnosť však v tejto problematike nemá miesto. Dohovor o právach dieťaťa, ktorý sa opiera o posolstvo humanizmu a pod vplyvom týchto myšlienok, sa i do materských škôl dostáva osobnostne orientovaná edukácia, v ktorej je dieťa chápané nielen ako objekt výchovy a vzdelávania, ale je predovšetkým subjektom vlastného rozvoja. V tomto materiáli sa budeme zaoberať implementáciou práv dieťaťa do vízie materskej školy, školského vzdelávacieho programu a následne do výchovno-vzdelávacej práce s deťmi predškolského veku tak, aby daná téma a plán neboli len záležitosťou formálnou, ale aby pobyt detí v materskej škole bol obohatený o ich detskú skúsenosť, v ktorej sa deti snažia dať zmysel svetu, ktorý ich obklopuje v oblasti ich vlastných práv i práv iných. Ponúkneme konkrétne aktivity školy, v ktorých si deti primerane svojmu veku osvojujú základné pojmy a zručnosti prostredníctvom zážitkového učenia a moderných inovatívnych metód a tým sa učia orientovať v spleti svojich práv a povinností. Cieľom materiálu je poskytnúť učiteľkám predprimárneho vzdelávania jeden z uhlov pohľadu na možnosť implementácie problematiky práv dieťaťa do školského kurikula v materskej škole. Vychádzame z toho, že edukačný proces vo všetkých typoch škôl a na všetkých úrovniach musí v duchu výchovy k ľudským právam a tolerancii akceptovať vek detí, prispievať k ich rozvoju ako nezávislej, samostatnej a zodpovednej osobnosti. Východiskom pri jeho príprave bola odborná pedagogická literatúra, odborné časopisy, zborníky a internetové zdroje týkajúce sa danej problematiky, ale najmä pedagogická skúsenosť s aplikovaním tejto dôležitej témy do práce s deťmi.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
![]() | 534,7 KB |
![](https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/obrazky/prava_dietata_v_koncepcii_a_aktivitach_ms_zal-_na_webe_1.png)