Naša materská škola patrí v rámci okresu Zvolen k jedným z mála predškolských zariadení, ktoré majú vytvorené podmienky pre deti so zdravotným znevýhodnením a môžu podchytiť deti s nadaním a súčasne ich môžu začleniť do výchovnovzdelávacej činnosti. Všetky ich vedieme k morálnym hodnotám s dôrazom na empatiu, ohľaduplnosť a „rovnosť“ šancí so zámerom predísť neželanej diskriminácii z jednej aj druhej strany. Vďaka nadštandardnému vybaveniu a dobrej materiálno-technickej základni sme vyhľadávaným zariadením s účelne vybudovanou záhradou i zastrešenými terasami, saunou, miestnosťami pre fyzioterapeuta (rehabilitácia) a ortoptickú sestru (pleoptika a ortoptika). Keďže vo väčšine materských škôl máme integrované aj deti so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami, musíme neustále hľadať inovatívne možnosti a postupy práce. Uvádzané hrové a vzdelávacie aktivity boli realizované v časovom horizonte jar – leto. Učebné situácie sme pripravovali s kolegyňou alebo asistentkou tak, aby v nich bolo zastúpené spontánne i situačné učenie, ako aj systematické, zámerné a cieľavedomé učenie sa, v motivačnom rozhovore zase ponechaný priestor na možnosť flexibilnej improvizácie podľa nálady a momentálneho záujmu detí. Sled hrových činností a učebných aktivít bol koncipovaný tak, aby dával dostatok možností na realizáciu deťom aj pedagógom. V hrách a hrových činnostiach sa striedajú pohybové, intelektové, relaxačné, pracovné, ale aj estetické aktivity so snahou o vyváženú prevahu komunikačných aktivít a manipulačných, konštruktívnych činností. Ukážky z našej praxe sú zamerané na využitie pre deti v predškolskom veku, no aj s oneskoreným psychomotorickým vývinom, zdravotným oslabením či zo sociálne znevýhodneného prostredia. Chcem poukázať na možnosti integrovania štandardných pomôcok a postupov výchovnovzdelávacej činnosti a novodobých informačnokomunikatívnych technológií ako interaktívnej tabule, digitálnych hračiek (Constructa a Bee Bot) a internetu (Planéta vedomostí) už v predprimárnej edukácii, dokonca v špeciálnej triede. Súčasne sú námetmi na získavanie kompetencií z environmentálnej a mediálnej výchovy (elementárnej prírodovednej gramotnosti, matematiky a práce s informáciami), na cvičenie grafomotoriky. Poukazujem na možnosti pri využívaní kompenzačných pomôcok – „reedukačnej didaktickej techniky“ na stimuláciu zmyslov, pohybu i reči.1 Súbor použitých obrázkov, symbolov a ikoniek portfólia som vytvorila v grafických programoch pre ľahšiu orientáciu a motiváciu detí i kolegýň.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
kmetova_objavujeme-svet-prstom_2cperom-aj-myskou_zal_-_na_webe.pdf | 7,62 MB |