Umenie je prejavom kreativity ľudskej duše, formou osvojovania si sveta človekom. Hudba ako jeden z umeleckých prejavov vzniká zoskupením tónov a zvukov ako výsledok špecifickej ľudskej aktivity a kreativity v čase a priestore. Hudobná výchova je spoločensky organizovaný proces hudobného rozvoja človeka, zameraný na zvládnutie istého hudobného poznania a skúsenosti s hudbou. Cieľom hudobnej výchovy v predškolskom veku je rozvíjať hudobnosť dieťaťa, t. j. elementárne hudobné schopnosti, zručnosti a návyky, prebúdzať trvalý a pozitívny vzťah k hudbe, umeniu, k národným kultúrnym hodnotám a človeku. Ide o dlhodobý proces pôsobenia hudby na človeka, ktorý sa začína už v predškolskom veku a toto obdobie je z hľadiska perspektív rozvoja hudobnosti jedinca výrazne podmieňujúce. Hudba je v tomto procese prostriedkom rozvoja umeleckej expresie dieťaťa, podporuje jeho hudobnú sebarealizáciu v komplexe aktívnych aj receptívnych hudobných činností. Podoblasť hudobná výchova vychádza z hudobného umenia ako neoddeliteľnej súčasti života človeka a každej kultúrnej spoločnosti. Jej cieľom je rozvíjať elementárne hudobné schopnosti, zručnosti a návyky detí predškolského veku, ktoré sa stanú základom pre ich ďalšie plnohodnotné vnímanie a prežívanie hudobného umenia. Hudobná výchova je založená na zážitkovom a činnostnom princípe výchovy hudbou a k hudbe, ktorý vedie k postupnému utváraniu a rozvoju hudobnosti, neskôr aj hudobnej a estetickej gramotnosti dieťaťa, a tak prispieva aj k jeho celkovému harmonickému rozvoju. Dieťa je vnímané ako jedinečná osobnosť s väčšou či menšou mierou hudobného nadania, s rôznou kvalitou hudobných schopností, ktoré má výsostné právo byť rozvíjané po hudobnej i emocionálnej stránke. Prejavy jeho hudobnej expresie vo všetkých jej podobách sú vyjadrením jedinečného spôsobu detskej hudobnej kreativity ako prirodzenej súčasti psycho-fyziologického správania sa detí, ako ich životný prejav. Vychádzame z koncepcie komplexnej múzickej výchovy založenej na činnostnom a integratívnom prístupe k hudbe, k jednotlivým hudobno-výchovným činnostiam i prejavom tak, aby hudba bola pre deti hrou a objavovaním hudby v sebe i mimo seba, aby znejúca hudba vytvárala vzťah k hudbe. Hudobné činnosti predstavujú najrozmanitejšie formy styku dieťaťa s hudbou, dávajú možnosť spájať hudbu so slovom, pohybom, hrou na detských hudobných nástrojoch. Tvoria základný prostriedok na rozvíjanie všeobecných a hudobných schopností, zručností a návykov dieťaťa. Hudobné činnosti nepôsobia izolovane, ale vzájomne sa dopĺňajú, podporujú a zmysluplne integrujú. Toto klasické členenie na hudobné činnosti je aj snahou o zachovanie identity predmetu hudobná výchova ako takého s tradičnými hudobno-výchovnými činnosťami, s hudobným znejúcim obsahom, ktorá sa pri rôznych integratívnych pedagogických prístupoch začína vytrácať. Predložený metodický text je spracovaný v súlade s navrhovaným Štátnym vzdelávacím programom pre materské školy, spôsobom spracovania je však nadčasový a použiteľný aj pre alternatívne pedagogické koncepcie, ktoré pracujú s hudobným materiálom a deťmi predškolského veku. K učebnému textu sú vyhotovené aj zvukové ukážky, v ktorých prezentujeme ukážky práce s detským hlasom, imitácie zvukov deťmi s cieľom rozvoja ich vokálnych kompetencií, ale aj ukážky naspievaných piesní a hudobných skladieb, ktoré sú v metodickom texte použité na vysvetlenie určitých metodických postupov.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
hv_v_pv.pdf | 1,33 MB |