Grafomotorika v materskej škole

Mnohé skúsenosti z pedagogickej praxe sme sa pokúsili zhrnúť v publikácii Metodika rozvíjania grafomotorických zručností detí v materských školách (Uváčková, Valachová, Droppová, 2009). Po ďalších skúsenostiach z kontinuálneho vzdelávania učiteliek materských škôl sa domnievame, že je ešte stále čo povedať k rozvíjaniu grafomotorických zručností detí ako prípravy na písanie v základnej škole, pretože sa ešte stále stretávame s nesprávnym osvojovaním si grafomotorických požiadaviek v materských školách. Z tohto dôvodu vznikol vzdelávací program s rovnomenným názvom, akreditovaný MŠVVaŠ SR v decembri 2012. Škola je jednou z najdôležitejších skúseností v živote dieťaťa. Nové požiadavky, ktoré naň kladie v oblasti učenia, udržiavania pozornosti a zapojenia sa do kolektívu, sú náročné. Prvé kontakty so školou môžu byť pre dieťa príjemné i nepríjemné. Spomienky na úspechy a zlyhania v detstve môžu človeka sprevádzať po celý život a niekedy trvá roky, kým sa prekonajú dôsledky zlého začiatku. Dieťa by malo v prvých rokoch školskej dochádzky prežívať úspechy, a tak upevniť kladný postoj k škole. Preto by sme mali myslieť na prípravu detí už v predprimárnom vzdelávaní. Ide o systematickú a cieľavedomú prípravu, ktorá u dieťaťa rozvíja vedomosti, poznanie, myslenie, vôľu, tvorivosť, aktivitu a návyky. Súčasťou tejto prípravy je aj primeraný grafický prejav, ktorý je založený na uvedomelom pohybe: koordinácii svalstva ruky, zápästia a prstov, teda jemnej motoriky v spojitosti so zmyslovými funkciami: zrakom, sluchom a hmatom (Droppová, 1994). Jednotlivé aktivity v materskej škole motivujeme hrou, ktorá obohacuje život a poskytuje priestor na vlastnú aktivitu dieťaťa. Úspešnosť dieťaťa na prvom stupni základnej školy závisí od toho, ako sa vie prispôsobiť novému prostrediu, kolektívu detí, ale záleží aj na tom, ako bolo dieťa pripravované v predprimárnej edukácii. Školskú pripravenosť dieťaťa predstavuje ucelená sústava fyzických, psychických a sociálnych schopností v kognitívnej, emocionálnej, motivačnej, sociálnej, hodnotovej a kreatívnej oblasti. A jednou z týchto oblastí je aj príprava na písanie. V prvej kapitole sa zaoberáme teoretickými východiskami grafomotoriky dieťaťa v materskej škole. Zameriavame sa na telesný a psychický vývin dieťaťa predškolského veku, hrubú a jemnú motoriku a vnímanie vlastného tela. Druhá kapitola objasňuje, čo všetko je potrebné, aby dieťa mohlo realizovať grafomotorické cvičenia a následne grafický záznam do pripravených pracovných listov. Tretia kapitola presne vymedzuje vzory, ktoré sú v grafomotorike nevyhnutné – od hry s bodom cez vertikálne línie, horizontálne línie, kombinované pohyby spájaním vertikálnej a horizontálnej línie, lomené línie, krúživé pohyby, oblúky, vlnovky, slučky až po osmičky. Na tretiu kapitolu nadväzuje návrh projektu: Rozvíjanie grafomotorických zručností detí ako príprava na písanie v základnej škole (podkapitola 3.1). Z názvu štvrtej kapitoly Aktivity a hry na rozvoj jemnej a hrubej motoriky vrátane podkapitoly 4.1 Inšpiračné námety prstových cvičení je zrejmé, čím sa budeme zaoberať. Obsahuje aj aplikačné návrhy, ktoré obohatia edukačnú prax. V prílohách zostavených na základe bohatých pedagogických skúseností sme vytvorili súbor detských výtvarných produktov s typickými symbolmi a znakmi, ktoré sa v detskom výtvarnom prejave objavujú a súvisia s grafomotorickými zručnosťami dieťaťa. Znaky, ktoré sa objavujú v kresbách detí, sa objavia aj v pracovných listoch detí a naopak. Aj symbolika v detských kresbách nám prezradí emocionálne zážitky a predstavy detí. Druhá príloha edukačného materiálu – Hodnotenie úrovne rozvoja grafomotorických zručností detí – obsahuje návrh diagnostického hárku zameraného na grafomotoriku. Poslednú prílohu tvoria inšpiračné projekty na rozvíjanie grafomotorických zručností, ktoré rozšíria ponuku edukácie v predprimárnom vzdelávaní. Publikácia je určená pre učiteľov materských škôl, učiteľov kontinuálneho vzdelávania, študentov pedagogických fakúlt a pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o rozvíjanie grafomotorických zručností a ich smerovanie. Zároveň je študijným textom k vzdelávaciemu programu. Veríme, že sa stane sprievodcom na ceste k zdokonaleniu dieťaťa.

Autori: 
Gabriela Droppová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
117s.
Elektronická verzia: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: