Projekt - administrácia
Primárne karty
Podpora sieťovania – fóra učiteľov
Intenzívnejšia spolupráca medzi učiteľmi v školách a medzi školami, vrátane výmeny najlepších skúseností vyplynuli z viacerých medzinárodných a domácich dokumentov a uvedených odporúčaní, napr. TALIS 2018, NPRVV SR a iných. Táto potreba bola deklarovaná ako požiadavka škôl v rámci stretnutí s odbornou verejnosťou a vyplynula tiež zo záverov konferencie Európsky učiteľ 21. storočia. Vhodným prostriedkom na podporu spolupráce učiteľov medzi školami, prezentáciu a výmenu skúseností je sieťovanie.
V rámci projektu bude sieťovanie učiteľov realizované prostredníctvom učiteľských fór. Učiteľské fóra budú vytvárané predovšetkým na regionálnej báze, v rámci regionálnych a detašovaných pracovísk MPC (regionálne projektové kancelárie), z dôvodu ľahšej dopravnej dostupností účastníkov prezenčných stretnutí. Tieto sa uskutočnia formou metodických dní. Niektoré fóra učiteľov budú pracovať na nadregionálnej alebo celoslovenskej úrovni z dôvodu nízkeho potenciálneho počtu záujemcov v rámci cieľovej skupiny, napr. podľa aprobácií.
Fórum učiteľov (tiež učiteľské fórum) bude tvorené skupinou učiteľov, ktorí sú organizovaní v rámci siete. V tomto texte pojem fórum učiteľov je len reprezentatívny. Zahrňuje pedagogických zamestnancov, ako aj odborných zamestnancov. V projekte budú jednotlivé fóra nazývané podľa kategórie a podkategórie PZ a OZ alebo zamerania fóra, napr. fórum riaditeľov základných škôl, fórum učiteľov prvého stupňa, fórum vychovávateľov, fórum učiteľov fyziky a pod. Úlohou fóra učiteľov v rámci sieťovania je umožniť a zabezpečiť pravidelné stretávanie sa (prezenčné stretnutia) a vzájomnú komunikáciu prostredníctvom elektronických platforiem.
Formy komunikácie v rámci fór učiteľov
Fóra učiteľov sa budú realizovať uvedenými formami a ich kombináciou. Predovšetkým:
- prezenčnou formou - osobným stretnutím účastníkov fóra,
- on-line formou prostredníctvom video konferenčného systému, písomne v rámci diskusných skupín a diskusných fór v elektronickom prostredí CIS MPC, resp. iných fór,
- prístupom k pripraveným, diskutovaným a spracovaným materiálom cez Moodle MPC,
- zverejnením vybraných materiálov na web stránke projektu, MPC a v systéme Moodle,
- vytvorením organizovaného virtuálneho miesta asynchrónnych online diskusií, na ktorom sú zhromaždené a zobrazené príspevky umiestnené na internet používateľmi v rámci vzájomnej asynchrónnej textovej diskusie medzi online spojenými účastníkmi fóra. Diskusia je vedená podpornou pracovnou skupinou učiteľov profesijného rozvoja (UPR).
- konzultovaním tém, ktoré navrhnú účastníci fóra, realizuje sa aj offline formou, aby bolo možné zabezpečiť odpovede odborníkov na danú tému.
Niektoré fóra učiteľov môžu prebiehať len on-line formou. On-line forma bude realizovaná v tých prípadoch, kedy zvolávanie účastníkov fóra nebude účelné, efektívne alebo možné, napr. v prípade celoslovenských fór učiteľov.
Tematické a obsahové zameranie fór učiteľov
V rámci tematického a obsahového zamerania fór učiteľov bude dôraz kladený na prioritné témy rozvoja regionálneho školstva vychádzajúce z NPRVV SR, výsledkov medzinárodných meraní TALIS 2018, PISA 2018 a iných. Ďalej na nadpredmetové a medzipredmetové témy a témy zamerané na rozvoj vybraných kompetencií dieťaťa a žiaka. Rámcové témy učiteľských fór môžu zahŕňať:
- realizáciu inkluzívneho vzdelávania v školách,
- realizáciu dištančného vzdelávania,
- rozvíjanie funkčných gramotností žiakov v školách,
- rozvíjanie vybraných kompetencií žiakov inovatívnymi metódami vyučovania,
- inovácie profesijných kompetencií PZ a OZ,
- uplatnenie najnovších poznatkov vo vzdelávaní a iné.
Témy učiteľských fór budú zamerané na aktuálne problémy pedagogickej a odbornej praxe. Ich presné zameranie bude zohľadňovať potreby a požiadavky vzdelávacieho systému, škôl a školských zariadení, ako aj účastníkov registrovaných v rámci každého fóra učiteľov.
Rámcová štruktúra práce fór učiteľov
Fórum učiteľov pracuje v rámci siete prihlásených účastníkov, ktoré pozostáva z prezenčných stretnutí a diskusie on-line formou. Fórum učiteľov sa pravidelne prezenčne stretáva podľa dohodnutého tematického plánu a harmonogramu stretnutí. Fóra učiteľov budú tematicky, programovo a organizačne zabezpečené jednotlivými regionálnymi a detašovanými pracoviskami prijímateľa projektu. Fórum učiteľov zakladá a spravuje moderátor fóra, obvykle učiteľ profesijného rozvoja príslušného regionálneho alebo detašovaného pracoviska MPC (regionálnej projektovej kancelárie). Odborný program zostavuje a zabezpečuje lektor v spolupráci s moderátorom fóra. Štruktúra práce fóra učiteľov pozostáva z:
- prípravy fóra,
- realizácie daného fóra učiteľov,
- spracovania výstupov z fóra učiteľov a
- následnej moderovanej elektronickej diskusie účastníkov fóra na diskutovanú tému.
Každé fórum učiteľov zrealizuje priemerne 4 stretnutia počas kalendárneho roka projektu. V rámci celého obdobia realizácie projektu predpokladáme priemerne 10 stretnutí s následnou online diskusiou pre každé fórum učiteľov. Program stretnutí a ich trvanie budú určené, podľa potrieb cieľovej skupiny a zamerania, schválenou pozvánkou.
Komunikácia a informovanie o činnosti učiteľských fór
Informovanie účastníkov a odbornej verejnosti o činnosti sietí a fór učiteľov bude realizované cez web stránku projektu a web stránku prijímateľa (MPC). Odborné výstupy z každého fóra učiteľov budú priebežne zverejňované na web stránke projektu. Pre účely riešenia projektu bude využívaná platforma a funkcionality web stránky MPC. Využívané komunikačné prostriedky budú zahrňovať Centrálny informačný systém MPC (CIS MPC) – prihlasovanie a evidencia účastníkov, LMS Moodle – úložisko a zdieľanie materiálov pre účastníkov, verejne dostupné sociálne siete (Facebook, LinkedIn a iné) – prezentácia učiteľských fór a diskusné skupiny, dostupné online prostredia (napr. Jitsi Meet, WebexMeet).
Cieľová skupina učiteľských fór
Cieľovou skupinou učiteľských fór budú PZ a OZ, ktorí prejavia záujem a aktívne sa zapoja do činnosti fóra.
Výstupy učiteľských fór
Výstupy učiteľských fór budú postupne vytvárané v rámci ich prípravy a realizácie. Budú zahrňovať pripravené vstupné podklady lektorov, napr. prezentácie, textové dokumenty, metodiky, pracovné listy a spracované výstupy z práce účastníkov. Všetky materiály budú súčasťou dokumentácie vedenej v rámci činnosti jednotlivých učiteľských fór.
Výstupom učiteľských fór môžu byť konkrétne podnety na tvorbu obsahu webinárov a prieskumov.
Najlepšie pedagogické a odborné skúsenosti
V pedagogickej praxi slovenských škôl už bolo zrealizovaných veľa vynikajúcich riešení zameraných na zvyšovanie kvality riadenia škôl, zlepšovanie a skvalitňovanie vyučovacieho procesu v škole, triedach a vyučovaní jednotlivých predmetov. Mnohé z týchto riešení majú charakter tzv. best practices, čo v podmienkach školského vzdelávania môžeme považovať za najlepšie možné riešenia.
Charakteristika NOPS
Najlepšie pedagogické a odborné skúsenosti (ďalej NOPS) sú dokumenty, ktoré v štruktúrovanej podobe opisujú najlepšie skúsenosti z riadiacich (manažérskych) procesov a výchovno-vzdelávacích procesov a odborných činností v školách a školských zariadeniach. NOPS budú tematicky zamerané na rôzne formy zvyšovania kvality, zlepšovania učebných výsledkov žiakov, zavádzanie inklúzie a dištančného vzdelávania v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z empirických skúseností ich spracovateľov, ktoré sú podrobne opísané vrátane stručného uvedenia teoretických východísk, riešeného problému, podrobného uvedenia realizovaných postupov a intervencií, ich kvalitatívneho alebo kvantitatívneho vyhodnotenia, podrobnej reflexie spracovateľa a návrhu odporúčaní pre ich realizáciu a adaptáciu v prostredí iných škôl.
Realizácia aktivity
Počas trvania realizácie projektu budú zverejňované výzvy na spracovanie NOPS. V projekte predpokladáme celkom 6 kôl výziev, v priebehu rokov 2020 až 2022). Počas projektu predpokladáme spracovanie, posúdenie, zverejnenie a prezentovanie max. 200 dokumentov NOPS. Výzvy budú tematicky zamerané na najlepšie pedagogické a odborné skúsenosti z oblastí:
- riadenia procesov v školách a školských zariadeniach, s dôrazom na úspešné inovácie a realizované projekty zmien,
- úspešného zvyšovania kvality vyučovacieho procesu, odborných činností a inovácií vedúcich k zlepšovaniu výsledkov a rozvoju žiakov,
- skúsenosti so zavádzaním inkluzívneho vzdelávania v školách a školských zariadeniach,
- skúsenosti s dištančným vzdelávaním.
Záujemcovia o spracovanie NOPS prejavia svoj záujem zaslaním prihlášky obsahujúcej štruktúrovaný návrh NOPS. Zaslané prihlášky budú posúdené vybranými učiteľmi profesijného rozvoja v rámci regionálnych pracovísk MPC (regionálnych kancelárií projektu). Kritériá výberu NOPS budú minimálne zahrňovať:
- pôvodnosť, autentickosť a originalitu riešenia NOPS,
- súlad návrhu NOPS s tematických zameraním výzvy a posúdenie kvality návrhu,
- reflexia úspešnosti aplikovania inovácií v praxi,
- potenciál na transfer, prenos NOPS do praxe iných škôl a školských zariadení.
NOPS spracujú v prevažnej miere pedagogickí a odborní zamestnanci zo škôl a školských zariadení, vybraní na základe výziev. Každý dokument NOPS budú hodnotiť interní zamestnanci – učitelia profesijného rozvoja (UPR) z MPC. NOPS zverejníme v elektronickej podobe prostredníctvom webového sídla projektu. Budú tak k dispozícii širokej pedagogickej a odbornej verejnosti. Vedúci pedagogickí zamestnanci a vedúci odborní zamestnanci (ďalej VPZ a VOZ) škôl podľa nich môžu realizovať svoje inovácie zamerané na skvalitnenie riadenia škôl a vyučovacieho procesu v školách. Vybrané NOPS budú prezentované počas 1 národnej a 3 regionálnych konferencií, ktoré budú realizované v rámci projektu.
Výzva na spracovanie najlepších pedagogických a odborných skúseností v národnom projekte Profesijný rozvoj učiteľov
Metodicko-pedagogické centrum v rámci národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (ďalej aj NP TEACHERS) vyhlasuje dňa 15. 12. 2020 prvé kolo výzvy na spracovanie najlepších pedagogických a odborných skúseností (ďalej aj NOPS).
Zdôvodnenie a ciele odbornej aktivity spracovanie NOPS
V pedagogickej praxi slovenských škôl už bolo zrealizovaných veľa vynikajúcich riešení zameraných na zvyšovanie kvality riadenia škôl, zlepšovanie a skvalitňovanie vyučovacieho procesu v škole, triede a vyučovaní jednotlivých predmetov. Mnohé z týchto riešení majú charakter tzv. best practices, čo v podmienkach školského vzdelávania môžeme považovať za najlepšie možné riešenia. Jedným z problémov regionálneho školstva v SR je, že najlepšie skúsenosti sú prevažne aplikované lokálne, na úrovni jedného učiteľa alebo jednej konkrétnej školy.
Cieľom odbornej aktivity je vytvoriť a sprístupniť odbornej verejnosti databázu NOPS súvisiacich s aplikáciou nových prístupov a kvalitatívnych zmien vo výchovno-vzdelávacom procese aj s ohľadom na pandémiu COVID-19, ako aj v procese riadenia týchto zmien a zvyšovania úrovne manažérskych zručností
Našim cieľom je podporiť spracovávanie NOPS, zverejniť ich na webovom sídle projektu a tým umožniť vedúcim pedagogickým a odborným zamestnancom, ako aj pedagogickým a odborným zamestnancom využiť zverejnené NOPS ako inšpirácie na skvalitnenie riadenia, výchovno-vzdelávacieho procesu, vyučovania jednotlivých predmetov/odborov na ich školách a školských zariadeniach.
Charakteristika NOPS
NOPS sú výstupy tvorivej odbornej činnosti, ktoré v štruktúrovanej podobe opisujú najlepšie skúsenosti z riadiacich (manažérskych) procesov, výchovno-vzdelávacieho procesu a odborných činností v školách a školských zariadeniach. NOPS sú nástrojom a zároveň aj indikátorom profesijného rastu pedagogických a odborných zamestnancov. V NOPS sú podrobne a štruktúrovane opísané vlastné skúsenosti spracovateľa vrátane stručného uvedenia teoretických východísk riešeného problému a opisu zvolených intervencií. Dôležitou súčasťou z hľadiska ďalšej využiteľnosti NOPS v praxi je reflexia spracovateľa, kvalitatívne alebo kvantitatívne vyhodnotenie praktickej skúsenosti, ktoré vyústi do návrhu odporúčaní na ich adaptáciu a realizáciu v prostredí iných škôl a školských zariadení.
Zameranie 1. kola výzvy
Výzva je zameraná na skúsenosti:
- s dištančným vzdelávaním žiakov v období karanténnych opatrení s využitím rôznych foriem digitálnej podpory,
- z vytvárania inkluzívnej kultúry školy, školského zariadenia, triedy, skupiny,
- z rozvíjania funkčných gramotností, integrácie edukačných obsahov v rámci vzdelávacích oblastí,
- z úspešného zavedenia inovácie a zrealizovaného projektu s dôrazom na riadenie procesov zmien v školách a školských zariadeniach,
- zo zefektívnenia výchovno-vzdelávacieho procesu pedagogických zamestnancov a činností odborných zamestnancov, ktoré prispieva k zlepšovaniu edukačných výsledkov a rozvoju detí a žiakov,
- s vytváraním podmienok a riadením aktivít profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov v škole, školskom zariadení.
Kto sa môže zapojiť do výzvy
Spracovať NOPS môžu pedagogickí alebo odborní zamestnanci, vedúci pedagogickí zamestnanci, vedúci odborní zamestnanci podľa § 2 ods. 2 a 3 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Ako sa dá zapojiť do výzvy
- Oboznámte sa s touto výzvou.
- Vyplňte prihlášku na spracovanie NOPS (Prihlášku na spracovanie NOPS si stiahnete na webovej stránke MPC)
- Vyplnenú prihlášku zašlete na e-mailovú adresu: nops@mpc-edu.sk do 22. 01. 2021.
- Odborný konzultant NOPS Vás vyzve na prerokovanie Vášho návrhu NOPS.
- Odborný konzultant NOPS do 12. 02. 2021 posúdi Váš návrh NOPS. (Kritériá na posúdenie prihlášok NOPS)
- Ak Vaša prihláška spĺňa stanovené kritériá, podpíšete pracovnú zmluvu - pracovný pomer podľa § 49 (pracovný pomer na kratší pracovný čas) s využitím § 52 (domáca práca a telepráca) zákona 311/2001 Z. z. Zákonníka práce.
- Po podpise pracovnej zmluvy budete mať osem týždňov (08. 03. 2021 – 30. 04. 2021) na spracovanie NOPS podľa Vašej prihlášky.
- Počas spracovania NOPS môžete komunikovať s odborným konzultantom, ktorý Vám bude pridelený.
- Spracovanú NOPS zašlete pridelenému odbornému konzultantovi, ktorý ju skontroluje a zabezpečí jej odoslanie hodnotiteľovi NOPS, ktorý Vašu NOPS zhodnotí podľa týchto kritérií - Hodnotiaci hárok
- Pripomienky a návrhy hodnotiteľa zapracujete do 04. 06. 2021.
- Na spracovanie NOPS, zapracovanie pripomienok hodnotiteľa a odovzdanie finálnej verzie NOPS budete mať k dispozícií 75 hodín počas 8 týždňov, za ktoré obdržíte finančnú odmenu podľa podmienok uvedených v pracovnej zmluve.
- Odmenu za spracovanú NOPS dostanete v najbližšom výplatnom termíne MPC po odovzdaní finálnej verzie NOPS.
Čo môže byť predmetom spracovania NOPS
- Praktické autentické skúsenosti pedagogických zamestnancov (PZ) a odborných zamestnancov (OZ), ktoré patria do vymedzených tém a tematických zameraní jednotlivých kôl výziev.
- Pôvodné, doteraz nezverejnené a nepublikované najlepšie skúsenosti PZ a OZ.
- Najlepšie skúsenosti PZ a OZ z edukačnej praxe.
- Najlepšie skúsenosti vedúcich pedagogických zamestnancov (VPZ) a vedúcich odborných zamestnancov (VOZ) z riadiacej praxe opisujúce preukázané inovácie vo výchovno-vzdelávacom procese a projekty zmien zrealizované v školách a školských zariadeniach.
- Najlepšie skúsenosti zamerané na zvyšovanie úrovne riadenia a manažérskych činností, výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti, zavádzania inkluzívneho vzdelávania, vzdelávania v podmienkach karanténnych opatrení v školách, rozvíjania funkčných gramotností, transverzálnych kompetencií žiakov, aplikácie medzipredmetových tém a pod.
Čo nemôže byť predmetom spracovania NOPS
- Osvedčené pedagogické skúsenosti (OPS)/Osvedčené skúsenosti odbornej praxe (OSO), ktoré boli spracované a zverejnené v národnom projekte Profesijný a karierový rast pedagogických zamestnancov (NP PKR). MPC realizovalo uvedený NP v rokoch 2009 až 2015.
- Obhájené práce 1. a 2. kvalifikačnej skúšky do 31. 10. 2009.
- Obhájené práce 1. a 2. atestácie PZ a OZ po 1. 11. 2009.
- Obhájené záverečné, diplomové, dizertačné a rigorózne práce.
- Publikované odborné publikácie, odborné články, príspevky v zborníkoch a ich časti (okrem citovaných častí).
- Metodické postupy (formy a metódy vzdelávania) prevzaté z iných odborných publikácií (VŠ učebníc, metodických návodov, príručiek a pod., vrátane elektronicky zverejnených zdrojov).
- Riešenia (prístupy a postupy) prevzaté z iných domácich a zahraničných zdrojov (odborných publikácií, časopisov, metodických príručiek, príručiek pre lektorov, vysokoškolských učebníc a pod.), ktoré neboli aplikované a vyhodnotené autorom NOPS a riadne citované.
- Výstupy spracovateľa, ktoré boli financované zo zdrojov EÚ v rámci predchádzajúcich a prebiehajúcich dopytových a národných projektov.
Zverejnenie NOPS
Vaša NOPS bude zverejnená na webovej stránke MPC v časti NP TEACHERS. Výstup tvorivej odbornej činnosti môžete prezentovať na konferenciách a učiteľských fórach, ktoré budeme realizovať v rámci NP TEACHERS.
Ďalšie kolá výziev na spracovanie NOPS
Druhé kolo výzvy bude vyhlásené 05. 03. 2021 a tretie 02. 07. 2021. V roku 2022 budú vyhlásené ďalšie tri kolá výzvy na spracovanie NOPS.
V Bratislave 15. 12. 2020
Mgr. Danica Hullová
projektový manažér NP TEACHERS