Projekt - administrácia

Primárne karty

Displaying 1 - 3 of 3

Podpora sieťovania – fóra učiteľov

Intenzívnejšia spolupráca medzi učiteľmi v školách a medzi školami, vrátane výmeny najlepších skúseností vyplynuli z viacerých medzinárodných a domácich dokumentov a uvedených odporúčaní, napr. TALIS 2018, NPRVV SR a iných. Táto potreba bola deklarovaná ako požiadavka škôl v rámci stretnutí s odbornou verejnosťou a vyplynula tiež zo záverov konferencie Európsky učiteľ 21. storočia. Vhodným prostriedkom na podporu spolupráce učiteľov medzi školami, prezentáciu a výmenu skúseností je sieťovanie.

V rámci projektu bude sieťovanie učiteľov realizované prostredníctvom učiteľských fór. Učiteľské fóra budú vytvárané predovšetkým na regionálnej báze, v rámci regionálnych a detašovaných pracovísk MPC (regionálne projektové kancelárie), z dôvodu ľahšej dopravnej dostupností účastníkov prezenčných stretnutí. Tieto sa uskutočnia formou metodických dní. Niektoré fóra učiteľov budú pracovať na nadregionálnej alebo celoslovenskej úrovni z dôvodu nízkeho potenciálneho počtu záujemcov v rámci cieľovej skupiny, napr. podľa aprobácií.

Fórum učiteľov (tiež učiteľské fórum) bude tvorené skupinou učiteľov, ktorí sú organizovaní v rámci siete. V tomto texte pojem fórum učiteľov je len reprezentatívny. Zahrňuje pedagogických zamestnancov, ako aj odborných zamestnancov. V projekte budú jednotlivé fóra nazývané podľa kategórie a podkategórie PZ a OZ alebo zamerania fóra, napr. fórum riaditeľov základných škôl, fórum učiteľov prvého stupňa, fórum vychovávateľov, fórum učiteľov fyziky a pod. Úlohou fóra učiteľov v rámci sieťovania je umožniť a zabezpečiť pravidelné stretávanie sa (prezenčné stretnutia) a vzájomnú komunikáciu prostredníctvom elektronických platforiem.

Formy komunikácie v rámci fór učiteľov

Fóra učiteľov sa budú realizovať uvedenými formami a ich kombináciou. Predovšetkým:

  • prezenčnou formou - osobným stretnutím účastníkov fóra,
  • on-line formou prostredníctvom video konferenčného systému, písomne v rámci diskusných skupín a diskusných fór v elektronickom prostredí CIS MPC, resp. iných fór,
    • prístupom k pripraveným, diskutovaným a spracovaným materiálom cez Moodle MPC,
    • zverejnením vybraných materiálov na web stránke projektu, MPC a v systéme Moodle,
    • vytvorením organizovaného virtuálneho miesta asynchrónnych online diskusií, na ktorom sú zhromaždené a zobrazené príspevky umiestnené na internet používateľmi v rámci vzájomnej asynchrónnej textovej diskusie medzi online spojenými účastníkmi fóra. Diskusia je vedená podpornou pracovnou skupinou učiteľov profesijného rozvoja (UPR).
    • konzultovaním tém, ktoré navrhnú účastníci fóra, realizuje sa aj offline formou, aby bolo možné zabezpečiť odpovede odborníkov na danú tému.

Niektoré fóra učiteľov môžu prebiehať len on-line formou. On-line forma bude realizovaná v tých prípadoch, kedy zvolávanie účastníkov fóra nebude účelné, efektívne alebo možné, napr. v prípade celoslovenských fór učiteľov.

Tematické a obsahové zameranie fór učiteľov

V rámci tematického a obsahového zamerania fór učiteľov bude dôraz kladený na prioritné témy rozvoja regionálneho školstva vychádzajúce z NPRVV SR, výsledkov medzinárodných meraní TALIS 2018, PISA 2018 a iných. Ďalej na nadpredmetové a medzipredmetové témy a témy zamerané na rozvoj vybraných kompetencií dieťaťa a žiaka. Rámcové témy učiteľských fór môžu zahŕňať:

  • realizáciu inkluzívneho vzdelávania v školách,
  • realizáciu dištančného vzdelávania,
  • rozvíjanie funkčných gramotností žiakov v školách,
  • rozvíjanie vybraných kompetencií žiakov inovatívnymi metódami vyučovania,
  • inovácie profesijných kompetencií PZ a OZ,
  • uplatnenie najnovších poznatkov vo vzdelávaní a iné.

Témy učiteľských fór budú zamerané na aktuálne problémy pedagogickej a odbornej praxe. Ich presné zameranie bude zohľadňovať potreby a požiadavky vzdelávacieho systému, škôl a školských zariadení, ako aj účastníkov registrovaných v rámci každého fóra učiteľov.

Rámcová štruktúra práce fór učiteľov

Fórum učiteľov pracuje v rámci siete prihlásených účastníkov, ktoré pozostáva z prezenčných stretnutí a diskusie on-line formou. Fórum učiteľov sa pravidelne prezenčne stretáva podľa dohodnutého tematického plánu a harmonogramu stretnutí. Fóra učiteľov budú tematicky, programovo a organizačne zabezpečené jednotlivými regionálnymi a detašovanými pracoviskami prijímateľa projektu. Fórum učiteľov zakladá a spravuje moderátor fóra, obvykle učiteľ profesijného rozvoja príslušného regionálneho alebo detašovaného pracoviska MPC (regionálnej projektovej kancelárie). Odborný program zostavuje a zabezpečuje lektor v spolupráci s moderátorom fóra. Štruktúra práce fóra učiteľov pozostáva z:

  • prípravy fóra,
  • realizácie daného fóra učiteľov,
  • spracovania výstupov z fóra učiteľov a
  • následnej moderovanej elektronickej diskusie účastníkov fóra na diskutovanú tému.

Každé fórum učiteľov zrealizuje priemerne 4 stretnutia počas kalendárneho roka projektu. V rámci celého obdobia realizácie  projektu predpokladáme priemerne 10 stretnutí s následnou online diskusiou pre každé fórum učiteľov. Program stretnutí a ich trvanie budú určené, podľa potrieb cieľovej skupiny a zamerania, schválenou pozvánkou.

Komunikácia a informovanie o činnosti učiteľských fór

Informovanie účastníkov a odbornej verejnosti o činnosti sietí a fór učiteľov bude realizované cez web stránku projektu a web stránku prijímateľa (MPC). Odborné výstupy z každého fóra učiteľov budú priebežne zverejňované na web stránke projektu. Pre účely riešenia projektu bude využívaná platforma a funkcionality web stránky MPC. Využívané komunikačné prostriedky budú zahrňovať Centrálny informačný systém MPC (CIS MPC) – prihlasovanie a evidencia účastníkov, LMS Moodle – úložisko a zdieľanie materiálov pre účastníkov, verejne dostupné sociálne siete (Facebook, LinkedIn a iné) – prezentácia učiteľských fór a diskusné skupiny, dostupné online prostredia (napr. Jitsi Meet, WebexMeet).

Cieľová skupina učiteľských fór

Cieľovou skupinou učiteľských fór budú PZ a OZ, ktorí prejavia záujem a aktívne sa zapoja do činnosti fóra.

Výstupy učiteľských fór

Výstupy učiteľských fór budú postupne vytvárané v rámci ich prípravy a realizácie. Budú zahrňovať pripravené vstupné podklady lektorov, napr. prezentácie, textové dokumenty, metodiky, pracovné listy a spracované výstupy z práce účastníkov.  Všetky materiály budú súčasťou dokumentácie vedenej v rámci činnosti jednotlivých učiteľských fór.

Výstupom učiteľských fór môžu byť konkrétne podnety na tvorbu obsahu webinárov a  prieskumov.

Najlepšie pedagogické a odborné skúsenosti

V pedagogickej praxi slovenských škôl už bolo zrealizovaných veľa vynikajúcich riešení zameraných na zvyšovanie kvality riadenia škôl,  zlepšovanie a skvalitňovanie vyučovacieho procesu v škole, triedach a vyučovaní jednotlivých predmetov. Mnohé z týchto riešení majú charakter tzv. best practices, čo v podmienkach školského vzdelávania môžeme považovať za najlepšie možné riešenia.

Charakteristika NOPS

Najlepšie pedagogické a odborné skúsenosti (ďalej NOPS) sú dokumenty, ktoré v štruktúrovanej podobe opisujú najlepšie skúsenosti z riadiacich (manažérskych) procesov a výchovno-vzdelávacích procesov a odborných činností v školách a školských zariadeniach. NOPS budú tematicky zamerané na rôzne formy zvyšovania kvality, zlepšovania učebných výsledkov žiakov, zavádzanie inklúzie a dištančného vzdelávania v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z empirických skúseností ich spracovateľov, ktoré sú podrobne opísané vrátane stručného uvedenia teoretických východísk, riešeného problému, podrobného uvedenia realizovaných postupov a intervencií, ich kvalitatívneho alebo kvantitatívneho vyhodnotenia, podrobnej reflexie spracovateľa a návrhu odporúčaní pre ich realizáciu a adaptáciu v prostredí iných škôl.

Realizácia aktivity

Počas trvania realizácie projektu budú zverejňované výzvy na spracovanie NOPS. V projekte predpokladáme celkom 6 kôl výziev, v priebehu rokov 2020 až 2022). Počas projektu predpokladáme spracovanie, posúdenie, zverejnenie a prezentovanie max. 200 dokumentov NOPS. Výzvy budú tematicky zamerané na najlepšie pedagogické a odborné skúsenosti z oblastí:

  • riadenia procesov v školách a školských zariadeniach, s dôrazom na úspešné inovácie a realizované projekty zmien,
  • úspešného zvyšovania kvality vyučovacieho procesu, odborných činností a inovácií vedúcich k zlepšovaniu výsledkov a rozvoju žiakov,
  • skúsenosti so zavádzaním inkluzívneho vzdelávania v školách a školských zariadeniach,
  • skúsenosti s dištančným vzdelávaním.

Záujemcovia o spracovanie NOPS prejavia svoj záujem zaslaním prihlášky obsahujúcej štruktúrovaný návrh NOPS. Zaslané prihlášky budú posúdené vybranými učiteľmi profesijného rozvoja v rámci regionálnych pracovísk MPC (regionálnych kancelárií projektu). Kritériá výberu NOPS budú minimálne zahrňovať:

  • pôvodnosť, autentickosť a originalitu riešenia NOPS,
  • súlad návrhu NOPS s tematických zameraním výzvy a posúdenie kvality návrhu,
  • reflexia úspešnosti aplikovania inovácií v praxi,
  • potenciál na transfer, prenos NOPS do praxe iných škôl a školských zariadení.

 

NOPS spracujú v prevažnej miere pedagogickí a odborní zamestnanci zo škôl a školských zariadení, vybraní na základe výziev. Každý dokument NOPS budú hodnotiť interní zamestnanci – učitelia profesijného rozvoja (UPR) z MPC.  NOPS zverejníme v elektronickej podobe prostredníctvom webového sídla projektu. Budú tak  k dispozícii širokej pedagogickej a odbornej verejnosti. Vedúci pedagogickí zamestnanci a vedúci odborní zamestnanci (ďalej VPZ a VOZ) škôl podľa nich môžu realizovať svoje inovácie zamerané na skvalitnenie riadenia škôl a vyučovacieho procesu v školách. Vybrané NOPS budú prezentované počas 1 národnej a 3 regionálnych konferencií, ktoré budú realizované v rámci projektu.

Výzva na spracovanie najlepších pedagogických a odborných skúseností v národnom projekte Profesijný rozvoj učiteľov

 

Metodicko-pedagogické centrum v rámci národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (ďalej aj NP TEACHERS) vyhlasuje dňa 15. 12. 2020 prvé kolo výzvy na spracovanie najlepších pedagogických a odborných skúseností (ďalej aj NOPS).

 

Zdôvodnenie a ciele odbornej aktivity spracovanie NOPS

V pedagogickej praxi slovenských škôl už bolo zrealizovaných veľa vynikajúcich riešení zameraných na zvyšovanie kvality riadenia škôl, zlepšovanie a skvalitňovanie vyučovacieho procesu v škole, triede a vyučovaní jednotlivých predmetov. Mnohé z týchto riešení majú charakter tzv. best practices, čo v podmienkach školského vzdelávania môžeme považovať za najlepšie možné riešenia. Jedným z problémov regionálneho školstva v SR je, že najlepšie skúsenosti sú prevažne aplikované lokálne, na úrovni jedného učiteľa alebo jednej konkrétnej školy.

Cieľom odbornej aktivity je vytvoriť a sprístupniť odbornej verejnosti databázu NOPS súvisiacich s aplikáciou nových prístupov a kvalitatívnych zmien vo výchovno-vzdelávacom procese aj s ohľadom na pandémiu COVID-19, ako aj v procese riadenia týchto zmien a zvyšovania úrovne manažérskych zručností

Našim cieľom je podporiť spracovávanie NOPS, zverejniť ich na webovom sídle projektu a tým umožniť vedúcim pedagogickým a odborným zamestnancom, ako aj pedagogickým a odborným zamestnancom využiť zverejnené NOPS ako inšpirácie na skvalitnenie riadenia, výchovno-vzdelávacieho procesu, vyučovania jednotlivých predmetov/odborov na ich školách a školských zariadeniach.  

 

Charakteristika NOPS

NOPS sú výstupy tvorivej odbornej činnosti, ktoré v štruktúrovanej podobe opisujú najlepšie skúsenosti z riadiacich (manažérskych) procesov, výchovno-vzdelávacieho procesu a odborných činností v školách a školských zariadeniach. NOPS sú nástrojom a zároveň aj indikátorom profesijného rastu pedagogických a odborných zamestnancov. V NOPS sú podrobne a štruktúrovane opísané vlastné skúsenosti spracovateľa vrátane stručného uvedenia teoretických východísk riešeného problému a  opisu zvolených intervencií. Dôležitou súčasťou z hľadiska ďalšej využiteľnosti NOPS v praxi je reflexia spracovateľa, kvalitatívne alebo kvantitatívne vyhodnotenie praktickej skúsenosti, ktoré vyústi do návrhu odporúčaní na ich adaptáciu a realizáciu  v prostredí iných škôl a školských zariadení.

 

Zameranie 1. kola výzvy

Výzva je zameraná na skúsenosti:

  • s dištančným vzdelávaním žiakov v období karanténnych opatrení s využitím rôznych foriem digitálnej podpory,
  • z vytvárania inkluzívnej kultúry školy, školského zariadenia, triedy, skupiny,
  • z rozvíjania funkčných gramotností, integrácie edukačných obsahov v rámci vzdelávacích oblastí,
  • z úspešného zavedenia inovácie a zrealizovaného projektu s dôrazom na riadenie procesov zmien v školách a školských zariadeniach,
  • zo zefektívnenia výchovno-vzdelávacieho procesu pedagogických zamestnancov a činností odborných zamestnancov, ktoré prispieva k zlepšovaniu edukačných výsledkov a  rozvoju detí a žiakov,
  • s vytváraním podmienok a riadením aktivít profesijného rozvoja  pedagogických a odborných zamestnancov v škole, školskom zariadení.

Kto sa môže zapojiť do výzvy

Spracovať NOPS môžu pedagogickí alebo odborní zamestnanci, vedúci pedagogickí zamestnanci, vedúci odborní zamestnanci podľa § 2 ods. 2 a 3 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).

 

Ako sa dá zapojiť do výzvy

  1. Oboznámte sa s touto výzvou.
  2. Vyplňte prihlášku na spracovanie NOPS (Prihlášku na spracovanie NOPS si stiahnete na  webovej stránke MPC)
  3. Vyplnenú prihlášku zašlete na e-mailovú adresu: nops@mpc-edu.sk do 22. 01. 2021.
  4. Odborný konzultant NOPS Vás vyzve na prerokovanie Vášho návrhu NOPS.
  5. Odborný konzultant NOPS do 12. 02. 2021 posúdi Váš návrh NOPS. (Kritériá na posúdenie prihlášok NOPS)
  6. Ak Vaša prihláška spĺňa stanovené kritériá, podpíšete pracovnú zmluvu - pracovný pomer podľa  § 49 (pracovný pomer na kratší pracovný čas) s využitím § 52 (domáca práca a  telepráca) zákona 311/2001 Z. z. Zákonníka práce.
  7. Po podpise pracovnej zmluvy budete mať osem týždňov (08. 03. 2021 – 30. 04. 2021) na  spracovanie NOPS podľa Vašej prihlášky.
  8. Počas spracovania NOPS môžete komunikovať s odborným konzultantom, ktorý Vám bude pridelený.
  9. Spracovanú NOPS zašlete pridelenému odbornému konzultantovi, ktorý ju skontroluje a zabezpečí jej odoslanie hodnotiteľovi NOPS, ktorý Vašu NOPS zhodnotí podľa týchto kritérií - Hodnotiaci hárok
  10. Pripomienky a návrhy hodnotiteľa zapracujete do 04. 06. 2021.
  11. Na spracovanie NOPS, zapracovanie pripomienok hodnotiteľa a odovzdanie finálnej verzie NOPS budete mať k dispozícií 75 hodín počas 8 týždňov, za ktoré obdržíte finančnú odmenu podľa podmienok uvedených v pracovnej zmluve.
  12. Odmenu za spracovanú NOPS dostanete v najbližšom výplatnom termíne MPC po odovzdaní finálnej verzie NOPS.

Čo môže byť predmetom spracovania NOPS

  • Praktické autentické skúsenosti pedagogických zamestnancov (PZ) a odborných zamestnancov (OZ), ktoré patria do vymedzených tém a tematických zameraní jednotlivých kôl výziev.
  • Pôvodné, doteraz nezverejnené a nepublikované najlepšie skúsenosti PZ a OZ.
  • Najlepšie skúsenosti PZ a OZ z  edukačnej praxe.
  • Najlepšie skúsenosti  vedúcich pedagogických zamestnancov (VPZ) a vedúcich odborných zamestnancov (VOZ) z riadiacej praxe opisujúce preukázané inovácie vo výchovno-vzdelávacom procese a projekty zmien zrealizované v školách a školských zariadeniach.
  • Najlepšie skúsenosti zamerané na zvyšovanie úrovne riadenia a manažérskych činností, výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti, zavádzania inkluzívneho vzdelávania, vzdelávania v podmienkach karanténnych opatrení v školách, rozvíjania funkčných gramotností, transverzálnych kompetencií žiakov, aplikácie medzipredmetových tém a pod.

Čo nemôže byť predmetom spracovania NOPS

  • Osvedčené pedagogické skúsenosti (OPS)/Osvedčené skúsenosti odbornej praxe (OSO), ktoré boli spracované a zverejnené v národnom projekte Profesijný a karierový rast pedagogických zamestnancov (NP PKR). MPC realizovalo uvedený NP v rokoch 2009 až 2015.
  • Obhájené práce 1. a 2. kvalifikačnej skúšky do 31. 10. 2009.
  • Obhájené práce 1. a 2. atestácie PZ a OZ po 1. 11. 2009.
  • Obhájené záverečné, diplomové, dizertačné a rigorózne práce.
  • Publikované odborné publikácie, odborné články, príspevky v zborníkoch a ich časti (okrem citovaných častí).
  • Metodické postupy (formy a metódy vzdelávania) prevzaté z iných odborných publikácií (VŠ učebníc, metodických návodov, príručiek a pod., vrátane elektronicky zverejnených zdrojov).
  • Riešenia (prístupy a postupy) prevzaté z iných domácich a zahraničných zdrojov (odborných publikácií, časopisov, metodických príručiek, príručiek pre lektorov, vysokoškolských učebníc a pod.), ktoré neboli aplikované a vyhodnotené autorom NOPS a riadne citované.
  • Výstupy spracovateľa, ktoré boli financované zo zdrojov EÚ v rámci predchádzajúcich  a prebiehajúcich dopytových a národných projektov.

Zverejnenie NOPS

Vaša NOPS bude zverejnená na webovej stránke MPC  v časti NP TEACHERS. Výstup tvorivej odbornej činnosti môžete prezentovať na konferenciách a učiteľských fórach, ktoré budeme realizovať v rámci NP TEACHERS.

 

Ďalšie kolá výziev na spracovanie NOPS

Druhé kolo výzvy bude vyhlásené 05. 03. 2021 a tretie 02. 07. 2021. V roku 2022 budú vyhlásené ďalšie tri kolá výzvy na spracovanie NOPS.

 

 

V Bratislave 15. 12. 2020                                                        

 

                                                                                  Mgr. Danica Hullová

                                                                                  projektový manažér NP TEACHERS