K matematike sa malé dieťa dostáva spontánne, hravým objavovaním pojmu množstva a počtu ako jednej dimenzie života (Košč, 1972). Jedným zo spôsobov, ako pomôcť dieťaťu predškolského veku vstúpiť do „kráľovstva matematiky“, je priviesť ho nenásilnou formou prostredníctvom hry a každodenných bežných činností k elementárnym predstavám o matematických pojmoch a operáciách. Pri tom si treba neustále uvedomovať charakter predprimárnej edukácie a prihliadať na individuálne predpoklady dieťaťa predškolského veku. Cieľom publikácie je pomôcť učiteľkám v materských školách zorientovať sa v problematike predmatematickej gramotnosti vymedzením pojmu, vysvetlením súvislostí z pohľadu súčasných názorov odbornej verejnosti. Následne poukázať v rámci primárneho vzdelávania na možnosti rozvíjania a posudzovania aktuálnej úrovne kompetencií detí v predškolskom veku, potrebných na zvládnutie matematických pojmov a operácií v neskoršom veku. V druhej časti sa čitateľ oboznámi so zhrňujúcimi informáciami o tom, čo a ako by malo dieťa zvládať v určitom vývinovom období a čo musí učiteľka v materskej škole vedieť, aby mohla deťom pomôcť vytvoriť si pozitívny postoj k činnostiam zameraným na rozvíjanie predmatematickej gramotnosti hlavne v období tesne pred vstupom šesťročného dieťaťa do základnej školy. Tretia časť bude zameraná na možnosti diagnostikovania schopností detí prostredníctvom plnenia jednoduchých cieľov z oblasti predmatematických predstáv v súvislosti so školskou pripravenosťou dieťaťa tesne pred vstupom do základnej školy, ktoré sú zamerané tak na praktické (manipulačné) činnosti dieťaťa, ako aj plnenie cieľov zapracovaných do pracovných listov. Úroveň dieťaťa je možné posúdiť formou posudzovacej škály. V štvrtej časti budú prezentované edukačné aktivity pre 5- až 6-ročné deti predškolského veku, ktoré je možné využiť na stimuláciu kompetencií v oblasti predmatematickej gramotnosti.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
podprocka_predmatematicka_final_isbn_-_na_webe.pdf | 1,33 MB |