Moderná verzia Mor ho! a transformácia textu
Moderná verzia Mor ho! a transformácia textu
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Moderná verzia Mor ho! a transformácia textu |
|
Cieľová skupina: žiaci SŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia Vyučovací predmet: slovenský jazyk a literatúra Výkonový štandard: Žiak na základe interpretácie diela dokáže zhodnotiť jeho prínos pre svoj osobný rozvoj. Žiak dokáže pretransformovať text epického básnického alebo dramatického diela do prózy. |
|
Kľúčové kompetencie: Používať kognitívne operácie; kriticky myslieť; tvorivo myslieť; tvoriť, prijať a spracovať informácie; formulovať svoj názor a argumentovať. Predmetové kompetencie: Analytické a interpretačné kompetencie. Tvorivá kompetencia: transformovať text diela do iného literárneho druhu, formy alebo žánru. |
Špecifické ciele: Interpretovať umelecké dielo na základe stanovených kritérií. Zhodnotiť prínos diela pre vlastný osobnostný rozvoj. Pretransformovať modernú verziu klasického epického básnického diela do prózy. |
Prostredie: domáce |
Forma a počty: individuálna |
Trvanie: 1. časť – 70 minút 2. časť – 150 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Uvedené činnosti smerujú k rozvíjaniu interpretačných kompetencií, resp. súboru vedomostí, zručností, hodnôt a postojov zameraných na príjem umeleckého diela, jeho analýzu a hodnotenie. Uvedené činnosti v synergii s ďalšími aktivitami vedú aj k hodnoteniu prínosu diela pre osobný rozvoj. |
|
Potrebný materiál: PC s pripojením na internet, PRÍLOHA A – ZADANIE PRE ŽIAKA K VIDEU MOR HO! (elektronická forma), PRÍLOHA B – ZADANIE PRE ŽIAKA – TRANSFORMÁCIA TEXTU (elektronická forma), PRÍLOHA C – ZADANIE PRE ŽIAKA K VIDEU MOR HO! – alternatíva vypracovania (elektronická forma) |
|
Opis postupu realizácie: Učiteľ zašle žiakom zadania s pokynmi (príloha A, príloha B). Odporúčame upozorniť žiakov na zásadné požiadavky pri spracovaní úloh. Aktivita má dve časti, ktoré na seba logicky nadväzujú. Medzi týmito časťami je vhodné žiakom navrhnúť aspoň polhodinovú prestávku. Žiaci neposielajú svojvoľne vypracované úlohy ani učiteľovi, ani spolužiakom. Učiteľ stanoví čas, dokedy majú vypracovať zadania.
1. časť – 70 minút Pred vypracovávaním zadaní si žiaci pozorne pozrú celé video MOR HO! prostredníctvom kanálu YouTube, ktoré je súčasťou autorského projektu Michala Kubovčíka Baštrng. Link na video: https://www.youtube.com/watch?v=rfpofML0IMg Žiaci samostatne riešia zadania na základe prílohy A – ZADANIE PRE ŽIAKA K VIDEU MOR HO! (elektronická forma). Upozorníme ich, že pri riešení jednotlivých úloh pracujú s uvedeným videom. Môžu sa k nemu vrátiť aj niekoľkokrát. V niektorých prípadoch je práca s videom nevyhnutná, keď pracujú s konkrétnym obrazom či sekvenciou, ktorá je bližšie určená časovým intervalom videa (napr. 2:04 až 2:16).
2. časť – 150 minút Po prestávke žiaci vypracujú zadanie z prílohy B – ZADANIE PRE ŽIAKA – TRANSFORMÁCIA TEXTU (elektronická forma). Žiaci pretransformujú text z uvedeného diela modernej verzie Mor ho!, ktoré je súčasťou autorského projektu Michala Kubovčíka Baštrng. ČAS NA VYPRACOVANIE: 150 minút Zdôrazníme im, že v rámci zadania majú uvedené jasné kritériá na hodnotenie: – rozsah 1,5 – 2 strany A4 (riadkovanie 1,5; písmo 12) – vytvorenie vlastného názvu vytvoreného textu, – dodržanie nadčasovej témy diela Mor ho!, prvky humoru nie sú podmienkou, – vytvorenie príbehu s pointou na základe diela Mor ho!, – do dominantného epického rámca včleniť okrajovo aj lyrické a reflexívne (úvahové) prvky, – dodržanie vnútornej stavby epického diela a zachytenie udalosti v časovom slede,
– členenie textu na pásmo postáv a pásmo rozprávača, – syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, – rôznorodosť syntaktických prostriedkov, – použitie častíc, citosloviec, – rôznorodosť modálnej stavby viet, – tvorivé využitie lexiky, – využitie umeleckých prostriedkov, – celkové vyznenie prózy, – pravopis.
Po uplynutí dohodnutého času (napr. o dva dni) si žiaci vymenia spätné väzby na obidve časti, môžu vzájomne komunikovať a analyzovať jednotlivé vlastné výstupy, príp. konfrontovať isté nejasnosti alebo potrebné doplnenia. Kľúč rozdelenia si zvolí učiteľ na základe vlastného uváženia. V maile každý žiak zároveň uvedie v rámci sebahodnotenia zásadné aspekty vlastnej práce (čo sa mu podarilo najviac; s čím mal najväčšie problémy; v čom si nie je istý; v čom by sa chcel zlepšiť a pod.). Po uplynutí dohodnutého času (napr. o dva dni) spracované hodnotenia obidvoch častí si žiaci vymenia vzájomné spätné väzby, môžu vzájomne komunikovať a analyzovať jednotlivé vlastné výstupy, príp. konfrontovať isté nejasnosti alebo potrebné doplnenia. Každý žiak na záver pošle učiteľovi informáciu o skončení svojej práce, prepošle vlastné sebahodnotenie a hodnotenie jeho práce určeným spolužiakom. Následne mu učiteľ poskytne elektronickú verziu prílohy C, t. j. vypracovanie zadaní k videu Mor ho! Prípadné nejasnosti opäť môžu žiaci prekonzultovať vzájomne alebo s učiteľom.
Poznámky pre učiteľa: Čas na spracovanie úloh, zadanie úloh, systém sebahodnotenia a hodnotenia výstupov si učiteľ môže korigovať podľa vlastného skúsenostného aparátu.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Za vhodné považujeme aj porovnanie Kubovčíkovho spracovania diela Mor ho! s Chalupkovým pôvodným spracovaním na základe viacerých stránok (obsahu, námetu, formy, jazykových prostriedkov a pod.). Uvedené činnosti sa dajú použiť aj na vyučovaní v triede, učiteľ v takomto prípade využije aj skupinovú formu. |
|
Autor/Zdroj: PhDr. Maroš Dvorský, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice
Ďalšie zdroje: ŠVP – vzdelávací štandard pre slovenský jazyk a literatúra – gymnázium so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom ŠVP – pre slovenský jazyk a literatúru – vzdelávací štandard pre študijné odbory, ktorých absolvovaním žiak získa úplné stredné odborné vzdelanie |
|
Prílohy: PRÍLOHA A – ZADANIE PRE ŽIAKA K VIDEU MOR HO! (elektronická forma) PRÍLOHA B – ZADANIE PRE ŽIAKA – TRANSFORMÁCIA TEXTU (elektronická forma) PRÍLOHA C – ZADANIE PRE ŽIAKA K VIDEU MOR HO! – alternatíva vypracovania (elektronická forma) |