Mediálna výchova v predprimárnom vzdelávaní

Pojem médiá je v súčasnosti skloňovaný takmer na každom kroku. Nevieme si predstaviť odvetvie, ktoré na svoj rozvoj nevyužíva informácie z médií. V publikácii sa zaoberáme vplyvom médií na deti predškolského veku. Približujeme dieťa a špecifiká vývinového obdobia, ktoré sú charakteristické pre predškolský vek. Stručne charakterizujeme problematiku médií aj to, aký vplyv dokážu mať na spoločnosť, človeka a deti. Zameriavame sa na dosah jednotlivých médií na deti predškolského veku, na ich socializáciu a hodnotovú orientáciu. Médiá dokážu ovplyvniť konanie a uvažovanie ľudí, no najmä detí. Práve ony sú najviac ohrozenou skupinou, pretože detský vek jednoznačne ovládajú médiá. Prostredníctvom nich deti získavajú predstavu o svete dospelých i svojich vrstovníkov, nachádzajú nové spôsoby oddychu a zábavy, prežívajú chvíle napätia, rozvíjajú svoje záujmy. Prinášame praktické rady pre rodičov a edukačné aktivity pre pracovníkov predškolských zariadení. Snažíme sa prispieť k tomu, aby si učitelia, rodičia a široká verejnosť uvedomili, že mediálne prostredie, ktoré dieťa obklopuje, podstatným spôsobom ovplyvňuje kvalitu a najmä dynamiku rozvoja jeho osobnosti. Cieľom publikácie je poukázať na to, že deti predškolského veku sú médiami najviac ovplyvniteľné, čo je podmienené charakteristickými špecifikami tohto vývinového obdobia. V súčasnosti vidíme reálne možnosti implementácie mediálnej výchovy do edukačného procesu v predprimárnom vzdelávaní. Práve vďaka mediálnej výchove si už deti predškolského veku dokážu vytvoriť postoj, ktorý by mali k médiám zaujať, ako ich najlepšie využívať na rozvoj svojej osobnosti, ako nepodliehať ich tlaku a nestať sa od nich závislými. Dôležité je snažiť sa dosiahnuť to, aby deti boli schopné udržať si od médií kritický odstup a uvedomovali si ich tlak na spoločnosť i na jedincov. Zároveň je potrebné, aby deti pochopili, v čom sú médiá pre spoločnosť prínosné a ako môžu ľuďom škodiť. Mediálna výchova sa javí nielen ako účinný prostriedok na minimalizáciu negatívnych televíznych vplyvov a maximalizáciu pozitívnych, ale aj ako vhodný prostriedok, ako učiť deti spolupracovať a tolerovať sa navzájom. Práve to je jeden zo spoločných cieľov mediálnej výchovy v predprimárnom vzdelávaní.

Autori: 
Iveta Šenšelová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
54s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: