Krátkodobý program rozvoja tvorivosti Detí predškolského veku

Možnosti pedagogickej práce učiteľa, učiteľky materskej školy (ďalej len učiteľka) sa neustále vyvíjajú a menia najmä pod vplyvom nového chápania postavenia dieťaťa v materskej škole. Vychádzame z humanistickej filozofie, to znamená, že dieťa má všetky predpoklady pozitívneho osobnostného rozvoja, len mu na takýto rozvoj treba vytvoriť stimulujúce podmienky. Učiteľke materskej školy (MŠ) sa v celkovej pedagogickej oblasti otvárajú možnosti vnášať do výchovno-vzdelávacej činnosti prvky individuálnej tvorivosti vo vzťahu ku konkretizácii cieľov výchovy a vzdelávania, vo výbere metód, organizačných foriem ale aj vo výbere prostriedkov rozvíjajúcich osobnosť detí celostne. V súčasnosti je nutné, aby si učiteľka MŠ uvedomovala, že dieťa nepotrebuje a neakceptuje učiteľku v role prednášateľa a autoritatívneho a odmeraného vodcu. Deti v materskej škole radšej prijímajú učiteľku ako priateľa, pomocníka a zároveň radcu a spoľahlivú oporu, človeka, ktorému sa môžu zdôveriť a zároveň mu dôverovať. V tomto zmysle je potrebné motivovať a podporovať aj samotné učiteľky materských škôl. Všeobecne možno konštatovať, že súčasná pedagogika zdôrazňuje výchovu k samostatnosti, kritickému mysleniu, tvorivému vzťahu k činnosti a celkovému angažovanému postoju človeka k človeku ako jednotlivcovi aj k celej spoločnosti, čo predstavuje pre predprimárnu edukáciu a učiteľku materskej školy veľmi dôležité úlohy. Program rozvoja tvorivosti je zostavený ako krátkodobý program zameraný na rozvíjanie osobnosti dieťaťa s dôrazom na rozvoj predstavivosti, fantázie a imaginácie. Celkovo sme publikáciu rozdelili na dve základné časti. V prvej časti sa zameriame na zhrnutie základných poznatkov o tvorivosti. Uvedomujeme si, že na takom malom priestore sa nám nepodarilo venovať pozornosť tvorivosti zo všetkých uhlov pohľadu a aspektov. Pokúsili sme sa poskytnúť učiteľkám materských škôl len základné informácie, ktoré môžu viesť k ďalšiemu štúdiu. Druhú časť publikácie predstavuje konkrétny program tvorivosti detí predškolského veku. Aktivity sú len ilustratívne. Veríme, že publikácia bude prínosom a prispeje k rozvoju tvorivosti detí predškolského veku.

Autori: 
Eva Bruteničová, Daniela Valachová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2011
Rozsah: 
86s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: