Cieľom predprimárneho vzdelávania a zároveň poslaním materskej školy je pripravovať dieťa na vstup do základnej školy a na život. Súčasťou tejto prípravy je rozvoj elementárnych základov kľúčových kompetencií detí a v rámci nich aj jazykových – komunikatívnych kompetencií v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi uvedených v Štátnom vzdelávacom programe. V materských školách s vyučovacím jazykom maďarským rozvíjanie tejto oblasti má zvláštne postavenie, nakoľko popri rozvíjaní komunikácie v materinskom jazyku zahŕňa v sebe rozvoj komunikačných schopností a zručností aj v ďalšom (štátnom) jazyku. Rozvíjanie komunikácie v štátnom jazyku v materských školách s iným vyučovacím jazykom ako slovenským je takisto dôležitou súčasťou edukačného procesu ako ostatné oblasti, preto si to vyžaduje zvýšenú pozornosť. Táto oblasť výchovy a vzdelávania je žiaľ u nás málo skúmaná z odborno-metodického hľadiska a v súčasnosti k tejto problematike neexistuje ani komplexná metodika. Väčšina z existujúcich metodík je buď iba čiastočná, alebo zastaralá - len sčasti použiteľná. Nakoľko v našom štáte existuje nemálo materských škôl, v ktorých edukačná činnosť je realizovaná v jazyku národnostných menšín, považujeme za nevyhnutné skúmať túto problematiku a zistenia zhrnúť spolu s metodickými odporúčaniami v komplexnej publikácii. Predkladaná metodická publikácia je venovaná aktuálnej téme a je výsledkom našej dlhoročnej práce s deťmi. Zámerom tvorby edukačného materiálu bolo reagovať na súčasné pedagogické požiadavky a nahradiť absenciu odbornej literatúry v danej oblasti. V rámci publikácie sme sa pokúsili zamerať sa na rozvíjanie jazykových kompetencií detí predškolského veku v kontexte praxe a snažili sme sa danú tému priblížiť z hľadiska výkonových štandardov, ktoré má dieťa dosiahnuť na konci predprimárneho vzdelávania. Dôležitým východiskovým faktom pre nás bolo, že dieťa na konci predprimárneho vzdelávania má chápať a rozlišovať, že niektorí ľudia sa dorozumievajú aj s inými jazykmi, a popritom má ovládať základy slovenského jazyka natoľko, aby bolo pripravené na vstup do základnej školy. Našim cieľom bolo na základe vlastných skúseností vysvetliť túto problematiku z učiteľského uhla pohľadu. Ďalším našim cieľom bolo vypracovať takú publikáciu, ktorá uľahčí prácu najmä začínajúcim, ale aj ostatným učiteľkám a tým pádom obohatiť skromnú pedagogickú prax danej oblasti. Snažili sme sa preto zjednotiť rôzne názory a teórie, vyzdvihnúť hlavné princípy a metódy, uviesť efektívne postupy. Popritom, že monografia obsahuje stručný prehľad problematiky z teoretického hľadiska, uvádza aj praktické rady a nápady. Považovali sme za dôležité uviesť aj stručnú teóriu, nakoľko len dobrá teória s praxou dávajú komplexný prehľad. Predložená publikácia sa skladá z teoretickej a praktickej časti. V teoretickej časti sa zaoberáme s rozvíjaním jazykových kompetencií detí predškolského veku vychádzajúc zo skutočnosti, že väčšina detí s materinským jazykom maďarským v ranom veku nemá žiadne skúsenosti so štátnym jazykom. Ďalej sa zaoberáme s teoretickými východiskami vyučovania slovenského jazyka v materských školách s vyučovacím jazykom maďarským, jeho špecifikami a samotnou realizáciou vyučovacieho procesu. V praktickej časti zhrnieme odporúčania pre prax a poskytneme nápady, ako realizovať samotný proces. Uvádzame aj ukážkovú prípravu, ako aj krátke zhrnutie obsahu jednotlivých tém. Námety, podnety a inšpirácie pre prax spolu s odporúčanou literatúrou môžu byť vhodnou pomôckou hlavne pre začínajúcich učiteľov, ktorí sa potrebujú orientovať v danej problematike. Práca môže byť prínosom aj pre praktizujúcich učiteľov predprimárneho vzdelávania, ktorí v ňom môžu nájsť oporné body k realizácii aktivít zameraných na rozvíjanie elementárnych základov kľúčových kompetencií pri osvojení si štátneho jazyka s najmenšími. Preto je venovaná hlavne učiteľkám materských škôl, avšak je vhodná aj ako študijný materiál pre študentov v študijnom odbore predškolskej a elementárnej pedagogiky. Zároveň ju odporúčame všetkým, ktorí vstupujú do tejto špeciálnej oblasti vzdelávacieho procesu, prípadne odbornej verejnosti. Pri tvorbe publikácie sme vychádzali zo skutočnosti, že všetky učiteľky považujú za dôležité, aby deti navštevujúce materské školy s vyučovacím jazykom maďarským si osvojili základy slovenského jazyka natoľko, aby boli schopné vyhovieť požiadavkám prvej triedy základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Dúfame, že sa nám podarí zjednotiť teóriu s praxou, poukázať na dôležitosť tejto problematiky a vzbudiť záujem o uplatnenie tvorivých skúseností v praxi v prospech našich detí.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
borbelyovad_kyselovam_komunikacia_v_st.jazyku-_s_isbn_-_na_webe.pdf | 6,16 MB |