Keď ožijú písmenká

Som učiteľka v materskej škole s dlhoročnou praxou. V rámci nej sa venujem aj literárnej tvorbe pre deti. Denne čítame deťom pred odpočinkom rôznu detskú literatúru, preto som sa rozhodla touto formou priblížiť im aj písmená v abecede. Príbehy som čítala deťom v najstaršej vekovej skupine už niekoľko školských rokov po sebe, a tak som si overila, že príbehy ich skutočne zaujali a rozumejú im. Prostredníctvom nich som mala skvelú príležitosť cielene stimulovať ranú čitateľskú gramotnosť. Prostredníctvom 24 rozprávkových príbehov s obrázkami z prostredia školy sa deti oboznamujú s hláskami a tvarom veľkého tlačeného písmena. 20 príbehov je písaných v próze, 3 sú krátke básničky a 1 veršovaná dramatizácia. Publikácia má formu neviazanej kartotéky. To umožňuje vyberať jednotlivé strany na použitie obrázka ako názornej ukážky, ako pracovného listu alebo aj na dotvorenie predčitateľského kútika. Na jednej strane listu je textová časť a na druhej čiernobiely obrázok. Úlohou detí je vyhľadať spomínané písmenko na obrázku, pomenovať ho, vyfarbiť alebo aj dopísať, prípadne dotvoriť iným spôsobom podľa inštrukcie. Príbehy je možné využiť na motiváciu detí pri tvorbe vlastných ilustrácií, detského obrázkového šlabikára s využitím rôznych výtvarných techník, fantázie detí a na aplikáciu rozmanitých metód predčitateľskej gramotnosti. Práca s obrázkom je prechodom od foném ku grafémam. Okrem pútavého obsahu sú v texte zámerne volené slová s konkrétnou hláskou na začiatku alebo na konci slova. Príbehy je vhodné čítať v rôznych organizačných formách dňa. Mne sa osvedčilo čítanie pred odpočinkom alebo v rámci spolupráce s rodinou aj čítanie na doma. Týmto spôsobom sú deti vtiahnuté do deja príbehov a písmená chápu ako hrdinov so svojimi starosťami a radosťami. Deťom sú tiež blízke témy prírody, rastlín, zvierat, školy a písmenká sa stávajú ich kamarátmi. Po každom príbehu nasleduje veršovaná hádanka smerujúca k určenému písmenu. Čítajúci má tak možnosť spätnej väzby, ako deti príbeh zaujal. V časti obsah sú rozprávky zoradené podľa abecedného zoznamu a pri ich názve je výchovno-vzdelávací cieľ, ktorý je možný prostredníctvom nich plniť. Učiteľka môže príbehy využiť aj pri riešení konkrétnych problémových situácií v triede s orientáciou na prosociálne správanie a zároveň rozvíjať kognitívne, učebné, psychomotorické, komunikatívne, osobnostné a informačné kompetencie zároveň s dosahovaním výkonového štandardu: prejaviť záujem o knihy, písmená a číslice.

Autori: 
Viera Strmeňová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
56s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: