Interaktívna tabuľa v materskej škole

Modernizácia výchovno-vzdelávacieho procesu v materských školách priniesla mnohé zmeny, ktoré viac či menej ovplyvnili kvalitu a spôsob práce učiteliek (keďže v materských školách je silná feminizácia učiteľského povolania, budeme v našej publikácii používať oslovenie v ženskom rode). Jednou z oblastí modernizácie je zavádzanie digitálnych technológií do výchovno-vzdelávacieho procesu. Mnohé materské školy donedávna disponovali len s dostupným digitálnym vybavením, ktoré im bolo doručené v „EduBalíka“ v rámci projektu Vzdelávanie pedagogických zamestnancov materských škôl ako súčasť reformy vzdelávania (súčasťou balíka bol počítač, programovateľná hračka Bee-Bot, tlačiareň, fotoaparát, MP3, grafický program Revelation Natural Art, edukačný program Cirkus Šaša Tomáša). Interaktívna tabuľa nepatrila medzi komponenty tohto balíka, preto si ju väčšina materských škôl zabezpečila z vlastných, často z ťažko získaných, zdrojov. Národný projekt Elektronizácia vzdelávacieho systému regionálneho školstva, ktorý bol schválený v novembri roku 2013 donesie do 1493 materských škôl, okrem iného, aj interaktívnu tabuľu značky Qomo alebo Promethean, čo opäť umožní inovovať a zinteraktívniť edukáciu detí predškolského veku. Interaktívna tabuľa je jedným z mnohých moderných prostriedkov, ktorý môže priniesť do triedy detí predškolského veku niečo nové, zaujímavé, originálne, niečo, čo podnecuje ich aktivitu. Inštalácia interaktívnej tabule do triedy je len prvým krokom, a tým menej podstatným. Aby sa nestala len ďalšou výzdobou triedy je nevyhnutá práca učiteľky ku zvládnutiu jej technickometodického predpokladu a jej didaktické majstrovstvo na vyčerpanie potenciálu tabule. Cieľom textu, ktorý sa dostáva do rúk čitateľkám, je v teoretickej rovine popísať základné charakteristiky interaktívnej tabule, v praktickej upriamiť pozornosť na možnosti práce s interaktívnou tabuľou a následne vo vybraných témach ukázať konkrétnu tvorbu a využitie vlastného učebného materiálu (predvádzacieho zošita) vo výchovno-vzdelávacom procese v materskej škole. V súčasnosti existuje na slovenskom trhu niekoľko typov interaktívnych tabúľ s príslušným softvérom. Učebný materiál neslúži ako podrobný návod práce s jedným typom tabule. V poslednej kapitole, v ktorej prezentujeme využitie interaktívnej tabule vo vybraných témach (Tajomstvá lesa, Kto sa o nás stará), popisujeme metodický postup práce s interaktívnym učebným materiálom. Hoci predkladaná publikácia je určená učiteľkám materských škôl, môže slúžiť učiteľom aj vyšších stupňov vzdelávania, resp. študentom pripravujúcim sa na učiteľskú profesiu. Našou snahou bolo pripraviť vhodný materiál pre pedagogickú prax.

Autori: 
Hedviga Kochová, Lenka Vrabľová Rohaľová
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
75s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: