Implementácia interaktívnej tabule do predprimárnej edukácie

Spoločenské zmeny, zmeny v práci, v komunikácii, v zábave a vo vzdelávaní si naliehavo vyžadujú transformáciu vzdelávania v tomto digitálnom veku. Vzdelávanie sa transformuje vďaka prítomnosti digitálnych technológií, ktoré vytvárajú moderný, produktívny priestor na vzdelávanie. Môžeme povedať, že digitálne technológie sú zároveň príčinou, dôsledkom i nástrojom spoločenských a technologických zmien. Transformácia vzdelávania pomocou digitálnych technológií môže prebiehať viacerými spôsobmi, napr. využívaním interaktívnych technológií, konkrétne interaktívnej tabule. Pri jej využívaní by mal pedagóg disponovať zručnosťami ovládať nielen jej softvérovú oblasť, ale mať aj schopnosti využívať ju v súčinnosti s viacerými didaktickými prostriedkami súčasne, tak materiálnymi, ako aj nemateriálnymi. V materských školách (MŠ) dochádza k zvyšovaniu počtu interaktívnych tabúľ a priamoúmerne narastá aj počet pedagógov, ktorí s touto didaktickou technológiu pracujú. Problém pedagogickej praxe však nepredstavujú len ťažkosti so zvládnutím ovládania interaktívneho softvéru, ale aj didaktické využitie interaktívnej tabule v konkrétnych výchovno-vzdelávacích činnostiach v materskej škole. Mnoho pedagógov sa k tejto inovácii stavia odmietavo a svoj postoj zdôvodňujú obavami z možných rizík pre deti, nízkou mierou motivácie, nedostatočným materiálnym vybavením či nepripravenosťou na prácu s týmito novými technológiami. Deti predškolského veku, ktoré vyrastajú v digitálnej dobe, majú skúsenosti, ktoré nemožno v materskej škole ignorovať. Je potrebné ich zúročiť, pôsobiť preventívne a edukačne v rámci efektívneho využívania digitálnych technológií. Pre pedagóga v materskej škole je dôležité využiť poznatky a skúsenosti, ktoré deti s týmito technológiami majú, účelne a efektívne na ne nadviazať, stavať na týchto skrytých možnostiach a rozširovať ich poznanie systematicky, primerane ich veku a schopnostiam. Samotný základný kurikulárny dokument pre materské školy Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie nabáda učiteľov k používaniu digitálnych technológií, na základe čoho by deti v materských školách mali riešiť interaktívne úlohy, zvládnuť prostredníctvom napodobňovania a slovných inštrukcií učiteľky prácu s týmito prostriedkami na elementárnej úrovni. Dieťa predškolského veku sa učí, rozvíja, poznáva, báda prostredníctvom hry a v hre. Je to pre toto obdobie charakteristická aktivita, ktorá ponúka neobmedzené spektrum možností, je nenásilná, prirodzená, má zážitkový a skúsenostný charakter. Práve interaktívna tabuľa je prostriedok, ktorý ponúka množstvo stimulov, vizualizáciu, imagináciu, novosť, je v materskej škole silným motivačným aspektom, ktorý je potrebné efektívne a kvalitne využiť. Prostredníctvom interaktívnej tabule vie učiteľ ponúknuť deťom aktivity hrového charakteru, v ktorých sa rozvíjajú všetky stránky osobnosti dieťaťa, počnúc kognitívnym rozvojom, tvorivým potenciálom, môže stimulovať interakciu a komunikáciu detí, podporovať socializáciu, personalizáciu, axiologizáciu, rozvíjať matematické a prírodovedné predstavy, kritické myslenie, bazálnu gramotnosť či umeleckú stránku. Inovatívny pedagóg materskej školy môže zmysluplne využiť prednosti, ktoré interaktívna tabuľa ponúka, ako napr. ekonomizácia času, rozvoj digitálnych kompetencií, diagnostické možnosti, či ako formu prevencie a korekcie špecifických porúch učenia. V kontexte tejto publikácie sa pokúsime podať čitateľovi okrem už spomenutých výhod implementácie digitálnych technológií (konkrétne interaktívnej tabule) i jasné a stručné terminologické vymedzenie základných i príbuzných pojmov (informačno-komunikačné technológie, digitálne technológie, informačná gramotnosť, počítačová gramotnosť, digitálna gramotnosť), nakoľko často dochádza k terminologickej nepresnosti a zamieňaniu si jednotlivých výrazov. Primárne sa však v intenciách tejto práce zameriame na pojmy digitálne technológie a digitálne kompetencie, ktoré považujeme za komplexnejšie a vhodnejšie, vzhľadom na zameranie tejto práce. Nakoľko je nedostatok kvalitných, ale najmä praktických edukačných materiálov, ktoré by sa venovali tejto aktuálnej problematike, máme za cieľ aspoň čiastočne vyplniť túto medzeru novým metodickým materiálom, ktorý ponúka názorný materiál využívania interaktívnej tabule a pomáha samostatnému vytváraniu interaktívnych učebných pomôcok (interaktívnych úloh) najmä v interaktívnom softvéri SMART Notebook pre typ interaktívnej tabule Smart Board. Cieľom práce je ozrejmiť problematiku používania interaktívnej tabule v predprimárnej edukácii a interaktívnej výučby všeobecne. Stručne opisuje interaktívnu tabuľu, vysvetľuje podstatu interaktivity, prináša kritériá, metodiku a konkrétne interaktívne učebné pomôcky pre deti predškolského veku. Je určená študentom, ako aj pedagógom, ktorí začínajú s implementáciou interaktívnej tabule do edukačného procesu.

Autori: 
Erika Franková, Lucia Šepeľáková
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
153s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: